Permalänk
Medlem

Minnen 32-bit och 64-bit windows

Tänkte köpa 4gb RAM-minne till min nya dator. Men det är en sak som jag är osäker på.

Vad jag har lärt mig så klarar 32-bitars Windows Vista högst 3gb internminne medan 64-bitars klarar 8gb och business, enterprise klarar 128gb.

Dock blir jag lite osäker när jag läser på Wikipedia, just den här biten:

Citat:

Some operating systems reserve portions of process address space for OS use, effectively reducing the total address space available for mapping memory for user programs. For instance, Windows XP DLLs and userland OS components are mapped into each process's address space, leaving only 2 to 3.8 GB (depending on the settings) address space available, even if the computer has 4 GB of RAM. This restriction is not present in 64-bit Windows.

"depending on the settings"? Vad är detta för settings som gör att man kan nästan nyttja hela 4gb minne med bara 32-bitars version? Jag skulle ju helst av allt vilja slippa 64-bitars Vista då jag har hört det ena och det andra om det, att vissa program och drivisar inte funkar etc.

Någon som har en aning om vad wikipedia menar? Är dessa "settings" nåt att lita på? Är det lika bra att köpa 64-bitarsversionen?

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Avstängd

Om du har 32 bitars os så visar det bara runt 3gb minne men det är inga problem att ha 4gb installerat, jag har 4gb i 32 bitars XP och det funkar hur bra som helst men jag kan bara se 3gb av dom, men ska du köpa ett nytt os så köp 64 bitars, jag skulle ändå valt XP

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

"Depending on the settings" är lite missledande: såvitt jag vet beror det på vilken maskinvara man har i burken. Olika maskinvara reservera olika mycket "adress space".

Mitt XP hittar tex bara prick 3 gig ram - troligen pga att mitt Creative X-fi Fatality reserverar lite extra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Okej. Då kanske det klarnade upp lite ytterligare. Om jag ska skaffa 64-bit OS så ska jag absolut inte ta XP, då det knappt finns drivrutiner till det och jag har läst mer problem på det än Vistas 64-bit.

Dock all layout och grafik i vistas OS kommer ju ändå ta ner mina 4gb till runt 3,5 pga av prestandakrävning det har. Man får ju lägga det i minnet också, men har man bra dator så lär det ju knappt märkas.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har 4gb ram i min dator och när jag köpte det hade jag windows Xp 32 bitars och fick bara ut 3gb och hela datorn fungerade uruselt, uppgraderade sedan till vista 64 bitars och nu funkar datorn klanderfritt och med 4gb ram minne tillgodo!

Permalänk

med nåt kommando i cmd så kan man göra så att datorn visar 4 gb ram, om man nu så gärna se några siffror som inte förändrar nåt.

http://www.ocmodshop.com/ocmodshop.aspx?a=989

Permalänk

Ett hax för 4gb ram i vista: http://www.tipandtrick.net/2008/how-to-enable-use-and-support...

De var ju inte xp men intressant läsning iaf.

Server windows kan ju ha mycket mer än 2gb i 32-bit men det är väl i pae-mode?

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader