vad tycker ni om Canon HV30 ? bra val??

Permalänk
Medlem

vad tycker ni om Canon HV30 ? bra val??

Hej! min kompis ska köpa en ny HD camera och han bad mig fråga om jag kan sätta upp på forumet å fråga vad folk har för åsikter!

sen funderar vi också vilket grafik kort skulle passa bäst för honom då han ska editera HD video och vi ska bygga en burk för ca 9 400.- med vista ...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Har en Canon HG10 HD kamera som jag är jättenöjd med, sparar filmerna på en 40gb hårddisk istället för att spela in på minidv band. Mycket enklare att bara koppla in kameran med hårddisk och dra över filmfilerna. HV30 måste väll spelas in som vanlig DV genom firewire fast i HD upplösning=drygt.

Spelar han inte så klarar han sig jättebra med vilket billigt grafikkort som helst då grafikkortet inte hjälper till vid redigering/rendering av film alls. Kan dock hjälpa till bra med uppspelandet av det färdiga videomaterialet. Spelas det inte så köp ett ATI Radeon 3450 eller 3650 eller om ni föredrar nvidia så välj ett 8600GT eller liknande, dyrare behövs absolut inte. Satsa hellre på en snabb processor då det är den som jobbar vid rendering av film, kör själv en Quadcore Q9450@3.2ghz och 4gb minne och det funkar superbra.

Tips på program som tar filmfiler fr iaf Canon HG10 är Sony Vegas, endel andra program kan ha lite problem med HD/m2t filer.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz

Spelar han inte så klarar han sig jättebra med vilket billigt grafikkort som helst då grafikkortet inte hjälper till vid redigering/rendering av film alls. Satsa hellre på en snabb processor då det är den som jobbar vid rendering av film, kör själv en Quadcore Q9450@3.2ghz och 4gb minne och det funkar superbra.

Tips på program som tar filmfiler fr iaf Canon HG10 är Sony Vegas, endel andra program kan ha lite problem med HD/m2t filer.

Nya premiere pro (cs4) drar nytta av krafterna från Quadro grafikkort.

Dessa är ganska dyra men det finns en del sidor med guider hur man kan köra quadro drivrutiner på billigare geforce kort.

Fortfarande är det som sagt processorn som drar största lasset så satsa på en Q9xxx.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Permalänk
Medlem

Om nu krafterna fr grafikkortet är av typ DXVA slaget, samma som vid uppspelning av HD formaten så är juh de billigaste grafikkorten fr både nvidia och ATI lika bra på detta som de dyrare korten fr samma tilverkare. tex är juh ett HD3650 lika bra på hårdvaruavkodning som tex ett 4850 eller liknande. Är det inte denna typen av hårdvarustöd för rendering i CS4 som gäller så vad är det?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Jag har en HV30 som jag mycket nöjd med. Är väl delvis en smakfråga hurvida man vill ha band eller hdd - jag själv ser ingen fördel med hdd alls. Väldigt många som använder HV20/30 så det är ju en beprövad kamera. Kolla in www.hv20.com (forum)

/André

Visa signatur

Videokameror: Canon HV30, Sony HC90
Mic: Röde SVM

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Satsa på processor och mycket minne, det är det som räknas vid redigering. Grafikkort kan hjälpa till lite vid renderingen, men det är jag inte så insatt i.

DV-band är betydligt bättre lämpad för redigering än vid direkt sparande i en digital fil.
Läs: http://en.wikipedia.org/wiki/Video_compression#Intraframe_vs_...
Om du sen kommer märka, eller kanske bry dig om defekterna är en annan sak.
Edit: Glöm det förresten. HDV är MPEG-2-komprimerat.

Själv föredrar jag DV. Känns lättare att sprara och hålla reda på band än att ha shitloads med gigantiska filer som fyller upp hårddisk efter hårddisk.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Satsa på processor och mycket minne, det är det som räknas vid redigering. Grafikkort kan hjälpa till lite vid renderingen, men det är jag inte så insatt i.

DV-band är betydligt bättre lämpad för redigering än vid direkt sparande i en digital fil.
Läs: http://en.wikipedia.org/wiki/Video_compression#Intraframe_vs_...
Om du sen kommer märka, eller kanske bry dig om defekterna är en annan sak.
Edit: Glöm det förresten. HDV är MPEG-2-komprimerat.

Själv föredrar jag DV. Känns lättare att sprara och hålla reda på band än att ha shitloads med gigantiska filer som fyller upp hårddisk efter hårddisk.

jo däremot kostar ju 1 GB en krona i dag XD

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s