Permalänk
Avstängd

IDE disk på DS3?

Har nyss fått hem min nya dator med bland annat ett Gigabyte DS3 moderkort. Problemet är att jag tänkte köra min gamla IDE disk då jag inte har råd med nån ny SATA än (självklart formatera om den först), men trots att hårddisken hittas i BIOS kan inte windows installern hitta disken och installera eller så låser den sig efter att man satt i skivan å den ska starta installations programmet.

Är de något jag missat att ändra i bios eller är det nått fel på mitt moderkort/disk?

Visa signatur

| GA-P35-DS3 | Intel E4500@3,2Ghz | 2x1024mb Corsair XMS2 6400 | GeCube HD3850 512mb | 320Gb SATA2 16mb |

Har vart här sen -04 men hette tidigare "the_7_eleven".

Permalänk
Medlem

Jag var i precis samma situation för någon månad sen, men det fungerade fint för mig att köra en PATA-hårddisk samt DVD-brännare på samma kabel till och med. Jag behövde inte ändra något i BIOS. Det var en 120 GB Seagate för övrigt.

Jag har för mig att det finns någon inställning i BIOS som bestämmer om PATA eller SATA ska ha boot-prioritet, men som sagt, jag behövde inte ändra något så jag tycker det borde fungera för dig också. Du kan ju testa leta upp den iställningen och ändra till PATA (om jag inte har drömt).

Permalänk
Avstängd

Har provat både med SATA å PATA DVD-brännare men samma sak hela tiden, har till och med provat olika PATA brännare och olika PATA diskar. Men så fort jag satte i en SATA disk och provade så gick det direkt.

Btw jag läste nått om nån "dold överklocknings meny" i BIOS? Är det något jag drömt eller finns det verkligen?

Visa signatur

| GA-P35-DS3 | Intel E4500@3,2Ghz | 2x1024mb Corsair XMS2 6400 | GeCube HD3850 512mb | 320Gb SATA2 16mb |

Har vart här sen -04 men hette tidigare "the_7_eleven".

Permalänk
Medlem

Sätt dvd brännaren som master hd som slave om du inte gjort det. Du kanske tänker på att det finns en dold meny för timings på minnet, ctrl f1 när du är i bios så dyker alternativen upp i den vanliga klocknings menyn.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Intels senaste sydbrygga har inget stöd för pata-enheter. Därför sätter moderkortstillverkarna en extra kontroller på moderkortet.
Windows XPs installationsprogram känner inte igen denna kontroller så därför är det F6 alldeles i början av installationen som gäller. Du får sedan ha drivrutinen i beredskap på diskett.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren men jag löste problemet genom att köpa mig en SATA disk direkt i alla fall. Dåligt att de inte har stöd för PATA enheter

Visa signatur

| GA-P35-DS3 | Intel E4500@3,2Ghz | 2x1024mb Corsair XMS2 6400 | GeCube HD3850 512mb | 320Gb SATA2 16mb |

Har vart här sen -04 men hette tidigare "the_7_eleven".

Permalänk
Medlem

Har samma problem, skillnaden är att jag försökt köra PATA-hårddisken med en PATA->SATA konverters kabel som då inte funkar. PATA är gammalt mög iaf

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Har DS3 och IDE funkar hur bra som helst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakgore
Har DS3 och IDE funkar hur bra som helst.

samma här. enda problemet jag upplevde var att kontakten satt så långt ner på kortet.
funkar fint för mig.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem..

Kör vista på en sata disk men..

Kopplar jag in mina IDE diskar så låser datorn sig på första startbilden :s

Kommer lite konstiga streck över bilden oxå..

WTF?

Visa signatur

If the milk turns out to be sour, I ain't the kinda pussy to drink it.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drdazed
Jag har ett liknande problem..

Kör vista på en sata disk men..

Kopplar jag in mina IDE diskar så låser datorn sig på första startbilden :s

Kommer lite konstiga streck över bilden oxå..

WTF?

Du kanske har glömt att sätta någon av IDE-diskarna (P-ATA) som master.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Du kanske har glömt att sätta någon av IDE-diskarna (P-ATA) som master.

DEt är sant, Men behövde inte göra det på min gamla dator..

Men kan de vara det som är felet ändå ?

Visa signatur

If the milk turns out to be sour, I ain't the kinda pussy to drink it.

Permalänk
Medlem

har gigabyte pe45 ds 3 och kör med 1xsata 2xata diskar och en dvdbrännare, fungerade utan problem.

Permalänk
Medlem

Tog ut ena IDE disken. Har alltså bara en PATA inkopplad nu o satte den som master, funkar fint D:

Visa signatur

If the milk turns out to be sour, I ain't the kinda pussy to drink it.