Byta 15.4 mot 13.3- 12.1. Vad är värt

Permalänk
Medlem

Byta 15.4 mot 13.3- 12.1. Vad är värt

Hej,

jag är sugen på att byta ut min 15.4" acer travelmate 2410, intel celeron m 1,5GHz, 40gb hdd, Mobile Intel® 910GML Express Chipset.

Jag har kollat på
ESPRIMO U9200 http://www.dustinhome.se/pd_5010186223.aspx

LENOVO 3000 V200 http://www.dustinhome.se/pd_5010127309.aspx

Någon av vostrona http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/4x_v...

framför allt skulle det vara skönt med en lite lättare och mer behändig dator
och då undrar jag om jag kommer att nöja mig med en 13.3" eller om det är
en 12.1" som passar mig bättre. Är det någon som har erfarenhet av båda storlekarna. Jag har försökt att jämföra på sizeasy.com mellan de tre och där ser det ut att vara lite skillnad ju, det verker inte endast vara skärmen som är mindre utan hela datorn.

Dessutom är det så här att jag undrar om jag kommer att bli nöjd med ett Intel GMA x3100 om jag nu skulle vilja spela något gammalt spel. För närvarande kan jag inte spela nåt på acern, är det supervärt att satsa på vostronas 128 MB NVIDIA® GeForce™ 8400M GS

Och om jag skulle välja vostron, kommer jag att bli nöjd med den enklaste. Jag tänker att den är väldigt mycket piggare än min acer men sen vill man kanske satsa på något som vara ett tag också.

Jag är verkligen i valet o kvalet. Vad är mest prisvärt. Ska man köpa en dator för 8000kr som kommer att vara några år eller en för 5000kr som man tycker är trevlig nu. Jag vet att det är alldeles för många frågor på en gång och alla kanske inte förstår min undran men det måste ju finns nån mer som tänkt
som jag. Hur hade ni värderat de olika förslagen.

Jag använder min bärbara till allt möjligt, det skulle vara skönt om man kan köra
lite photoshop, spela, surfa, kolla film och lira lite poker. En allround dator.

Permalänk
Medlem

Definiera "gammalt spel". WC3 TFT, CS 1.6? dessa två spelen kommer fungera då de fungerar utmärkt på min TC4200 (Intel GMA 900) så äldre än de spelen borde fungera utan problem på en X3100 inbyggd, men är de mer "avancerade" så tror jag du får satsa på en 8400GS kort istället.

Permalänk
Medlem

men det var det som jag trodde att jag hade nu - Intel GMA 900

kan inte definiera något spel just nu som jag måste kunna spela så därför är det väl inte så viktigt uppenbarligen.
jag har försökt att köra michael schumacher world tour kart men det låser
eller hänger sig efter fem minuter och det är väl ett gammalt spel som inte kräver så mycket. enligt dig så behöver jag inte tänka på vilket grafikchip jag väljer?

När det gäller valet mellan 12" och 13" då? tror nån att jag blir nöjd med tretton. Om jag väljer vostro, räcker det då med Celeron M550 2,0 GHz eller ska jag gå upp till Core2Duo T5870 2,0 GHz.

Permalänk
Medlem

En C2D skulle jag absolut satsa på.

Permalänk
Medlem

ok zightx,
men om du valde mellan ESPRIMO U9200 12.1" vostro 13.3" då?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsat på den dyra Vostron då, bätte grafikkort, mer minne, större hårddisk.

Permalänk
Medlem

men är det kanske någon som haft en 12" och 13" och kan säga om det är värt med lite mindre eller det är ingen skillnad på dem? kommer jag att vara nöjd med 13, kommer det att kännas så där behändigt och bekvämt. inga problem
att ha med. sängen,skogen, på dass, skön att ha i knäet när man kollar tv?

Permalänk
Medlem

Jag har en 10" nu och den är ju betydligt mer portabel än min 13". Sen har jag en 12" som är icke widescreen (4:3) också och den är ju mindre än min 13" ws, men 12" ws och 13" ws är ju inte så stor skillnad mellan.