Svenskar vinner internationell överklockningstävling

Permalänk
Melding Plague

Svenskar vinner internationell överklockningstävling

De välkända överklockarna Elmor och SF3D har kammat hem första pris i Gigabytes internationella överklockningstävling. Ett ess i rockärmen gav 5 000 dollar i prispengar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Grattis grattis !!

Permalänk
Medlem

bara att gratulera:)

Permalänk
Medlem

Är det inte lite lotto med vem som vinner?'

All hårdvara är unik från poduktion och det är inte direkt så att överklockning kräver djupa kunskaper och talang. Höj volten till olika delar och håll reda på tempen. Kan inte riktigt ta dessa tävlingar så seriöst.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raskolnikov.EO
Är det inte lite lotto med vem som vinner?'

All hårdvara är unik från poduktion och det är inte direkt så att överklockning kräver djupa kunskaper och talang. Höj volten till olika delar och håll reda på tempen. Kan inte riktigt ta dessa tävlingar så seriöst.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Typ som ALL sport då eller?
Äh beror väl på hur man tänker på saken. I dont care. Vi vann iaf, det är det viktiga ^^

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raskolnikov.EO
Är det inte lite lotto med vem som vinner?'

All hårdvara är unik från poduktion och det är inte direkt så att överklockning kräver djupa kunskaper och talang. Höj volten till olika delar och håll reda på tempen. Kan inte riktigt ta dessa tävlingar så seriöst.

Rätta mig gärna om jag har fel.

världsmästarna är väll inte direkt tappade bakom flötet när det klockning

det är ganska mycket pill på ganska kort tid:D me like it

Permalänk
Medlem

grattis!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raskolnikov.EO
Är det inte lite lotto med vem som vinner?'

All hårdvara är unik från poduktion och det är inte direkt så att överklockning kräver djupa kunskaper och talang. Höj volten till olika delar och håll reda på tempen. Kan inte riktigt ta dessa tävlingar så seriöst.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Ska du köra på FSB eller Multiplier, höga klockfrekvenser eller låga timings.
Jag tror inte att det är så jättelätt som man kan tro!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Vad heter vinnarna som medlem här på sweclockers?
Grattis till dem iaf!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Klart imponerad av grabbarna ändå. Inget illa menat. Grymt att det finns sådana tävlingar överhuvudtaget.

Och förhoppningsvis växer vi.

Bra jobbat!

Permalänk
Avstängd

Välkända? aldrig hört talas om dom

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

Elmor heter han på NH iaf.. ganska välkänd där

Grattis får man väl säga...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Välkända? aldrig hört talas om dom

Hur insatt är dudå??

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem

Grattis!!

Roligt juh! Svenska vikingar är borta i kretsarnas land och visar hur en prolle ska svettas!

Permalänk
Medlem

Svenska vikingar, detta tål att firas

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raskolnikov.EO
Är det inte lite lotto med vem som vinner?'

All hårdvara är unik från poduktion och det är inte direkt så att överklockning kräver djupa kunskaper och talang. Höj volten till olika delar och håll reda på tempen. Kan inte riktigt ta dessa tävlingar så seriöst.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Åk dit o vinn 5k dollar nästa år då? Skitlätt ju...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Riktigt grymt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Grattis!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Fan, finns ju mer pengar i sporten än innebandy... blir OC på heltid. xD

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Åk dit o vinn 5k dollar nästa år då? Skitlätt ju...

Det är väl inte skitlätt att vinna på lotto?

Men det är klart att slumpen/turen har en viss del i resultaten som de får i de här. Men att de som är där har skills är inget att hymla om.:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Då bettade man helt rätt då, najs.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Hurra för sverige...

Permalänk
Medlem

Släppa loss Elmor och SF3D på sin egna burk så skulle den nog bli gött clockad och fin...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raskolnikov.EO
Är det inte lite lotto med vem som vinner?'

All hårdvara är unik från poduktion och det är inte direkt så att överklockning kräver djupa kunskaper och talang. Höj volten till olika delar och håll reda på tempen. Kan inte riktigt ta dessa tävlingar så seriöst.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Elmor har hållit på med mycket hårdvara, ingen slump att han står där som vinnare.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Välkända? aldrig hört talas om dom

Då antar jag att du inte har hört talas om kinc, fugger, K|ngP|n heller?:p du kanske inte är så insatt bara:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stalked
Då antar jag att du inte har hört talas om kinc, fugger, K|ngP|n heller?:p du kanske inte är så insatt bara:)

Dem vet jag om

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Släppa loss Elmor och SF3D på sin egna burk så skulle den nog bli gött clockad och fin...

haha ja har man tillgång till en massa flytande kväve så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raskolnikov.EO
Är det inte lite lotto med vem som vinner?'

All hårdvara är unik från poduktion och det är inte direkt så att överklockning kräver djupa kunskaper och talang. Höj volten till olika delar och håll reda på tempen. Kan inte riktigt ta dessa tävlingar så seriöst.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Håller med till viss del, kunskap krävs dock för att veta vad man pysslar med, speciellt voltmoddar och sånt. Men håller helt klart med på punkten att all hårdvara är unik från produktion, så en jävla tur krävs ju.

Kan dock hålla med om att många lyckats slå höga överklockningsmål utan att ha någon jättekoll, för det räcker med att bara kunna basics av OC och ha tur med processorn eller moderkortet för att få ett rekord. Finns många exempel på swec som lyckats med detta. Och sen finns de även de som lyckats väldigt bra som också har jobbat på en datorbutik och släpat hem ett tiotal processorer som dom sedan smygtestat ut vilken som har bäst potential (lämnat tillbaka resten efter eller sålt resten) och då är det ju inte imponerande längre utan bara tragiskt att man skryter om det utan att nämna just den delen där man testade ett par prollar först för att kunna nå ett rekord "wow" ungefär

Sen att man får använda feta kylmedel på en sådan tävling gör ju saken ännu lättare.
Att det bara är kända namn där på tävlingen gör ju det inte till slumpen att någon känd heller vinner, knappast att några nybörjare vet om tävlingen eller har inspirationen att åka dit och försöka. Så nej, det är ingen slump att någon känd står som vinnare, men inte heller någon jättestor del av skicklighet som gör det, utan mest tur av komponentval utöver kunskapen för voltmoddande. Alla är vi bra på något och de som är med på tävlingen har nog ungefär samma nivå i kunskap, så jag ser det också som ett stort lotto.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Roligare vore det om det så pass hög nivå så folk började löda på och ta bort grejjer från moderkorten, grafikkortet etc för att överklocka. D.v.s. lite överkill men det vore däremot imponerande.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Roligare vore det om det så pass hög nivå så folk började löda på och ta bort grejjer från moderkorten, grafikkortet etc för att överklocka. D.v.s. lite överkill men det vore däremot imponerande.

Ta en titt på Hipro5:s moddar, så får du se på precis det du efterfrågar.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600