Vars lägger jag Windows, spel etc?

Permalänk
Medlem

Vars lägger jag Windows, spel etc?

Nu är det så att jag skaffat ny dator och tänkte raida två st Nya Seagate spinpoint 250Gb för att minska laddtider i Windows och Spel, jag har även en 300Gb gammal seagate.
Min tanke var att bara lägga in spel och Windows på en enda stor raidad partition för optimal prestanda.
Men med tanke på att spelen tar ca 50Gb på en dålig dag och windows XP typ 20 på en riktigt dålig dag så känns det som lite slöseri med utrymme att inte använda resterande ~430GB.

Så vad jag undrar är, hur ska jag partionera och installera vad på vilken disk för optimal prestanda. Det jag gör är, spelar, tankar film/serier (lagliga ofc ) och hänger på lite väl valda forums

edit: När jag browsar runt här på forumen står det ju att man helst ska ha växlingsfilen på en annan disk än själva windows, gäller det även mig som tänkte köra windows på den raidade?
Eller ska jag kanske köra windows på den långsamma disken och växelfilen på raidade? ... som sagt jag är lite förvirrad och uppskattar all hjälp

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill förstå mer om RAID föreslår jag att du läser mer på wikipedia eller vår egna samlingstråd i lagringsforumet.

Laddtiderna i Windows beror främst på åtkomsthastigheten, även kallad accesstid. När man kör RAID kan denna aldrig bli bättre och således vinner du inget på att raida två hårddiskar för att få kortare laddningstider. Det har även bevisats otaliga gånger att RAID knappt gör någonting för laddningstider i spel.

Men vill du ha kortare tider för att RAR:a upp filer är RAID0 utomordentligt. Så det jag skulle rekommendera är att köra operativsystemet på den hårddisk som enligt specifikationer har minst accesstid och sedan köra en RAID0-partition för resten.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Om du vill förstå mer om RAID föreslår jag att du läser mer på wikipedia eller vår egna samlingstråd i lagringsforumet.

Laddtiderna i Windows beror främst på åtkomsthastigheten, även kallad accesstid. När man kör RAID kan denna aldrig bli bättre och således vinner du inget på att raida två hårddiskar för att få kortare laddningstider. Det har även bevisats otaliga gånger att RAID knappt gör någonting för laddningstider i spel.

Men vill du ha kortare tider för att RAR:a upp filer är RAID0 utomordentligt. Så det jag skulle rekommendera är att köra operativsystemet på den hårddisk som enligt specifikationer har minst accesstid och sedan köra en RAID0-partition för resten.

Ajdå, ja jag har inte scoutat så mycket... bara att RAID0=snabbare och då inte gått in djupare på vars, när och hur. Men hur som helst är mina två nya 250Gb snabbare än min gamla varma 300GB-stånkare.
Men frågan blir då kanske, ska jag ens raida mina två nya diskar?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631