Permalänk
Medlem

Bärbar dator HP 6910p

Ska få en Bärbar dator HP 6910p av skolan. Har tänkt att ha den till skolarbete och åka på nätverk och spela i tävlingar (Counter-strike) någon som vet om den klarar av det?

Processor: Intel 2,0ghz Core 2 Duo T7300 4 MB cache
Minne: 1 GB
Hårddisk: 120 GB, Serial-ATA
Skärm: 14.1 tum WXGA
Max upplösning: 1280 x 800
Grafikkort: Intel GMA X3100, upp till 384 MB
DVD±RW (+R dubbla lager)

Permalänk
Medlem

Re: Bärbar dator HP 6910p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ripan_
Ska få en Bärbar dator HP 6910p av skolan. Har tänkt att ha den till skolarbete och åka på nätverk och spela i tävlingar (Counter-strike) någon som vet om den klarar av det?

Processor: Intel 2,0ghz Core 2 Duo T7300 4 MB cache
Minne: 1 GB
Hårddisk: 120 GB, Serial-ATA
Skärm: 14.1 tum WXGA
Max upplösning: 1280 x 800
Grafikkort: Intel GMA X3100, upp till 384 MB
DVD±RW (+R dubbla lager)

grafikkortet är inte spec bra för cs enligt personliga erfarenheter

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Kläm in mer ram-minne det gör stor skillnad om du kör xp elr vista, typ 2 gb ram, det e inte så farligt dyrt heller med 2gb moduler.

Permalänk
Medlem

Ahop fick den idag då. Droppar ganska ofta och det kan ju bero på att det är virus program o lite annat som jag inte vet vad det är igång på den. Har inga admin rättigheter på den. Ingen som har tips hur jag kan få det att flyta bättre?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ripan_
Ahop fick den idag då. Droppar ganska ofta och det kan ju bero på att det är virus program o lite annat som jag inte vet vad det är igång på den. Har inga admin rättigheter på den. Ingen som har tips hur jag kan få det att flyta bättre?

Ojoj, du har alltså inga admin rättigheter, du har kollat vilka användare som finns under Kontrollpanelen/användarkonton?

Om du inte kan logga in som admin och inte får något lösenord att öppna upp adminkontot så är det litta pyrt. Du skullle kunna starta Recoveryn (jag tror det är F11 under boot på de flesta HP bärbara) och skriva om hela hårddisken,
då kan du lägga in vilka konton du vill. Skippa dock ÅÄÖ i inloggn-namnet och lösenordet.

Men förmodligen är det skolan som vill att vissa inställningar ska vara som de är gjorda från början, tex användar-behörigheter på skolans server, mm, sättet att uppdatera, tex via seervern, brandväggsinställningar, etc. Datorn kan också vara upplagd på volym-licens på XP elr va de nu Vista`??, vilket gör att du måste kanske plocka ner profielr och annat från servern. Innan du kan göra uppdateringarna osv.

Om man nu har tid o intresse så kanman ju iaf teoretiskt ta och klona din hårddisk me en annan 2.5 tum sata-drive me tex ghost, starta recoveryn från den klonade driven, o se vad som händer. Finns det en COA (sån där msoft ettikett med xp/vista nyckeln på, på undersidan av datorn) kandet röra sig om en vanlig licens.

Obs att kloning skriver över allt på destinationsdriven. Är hårddiskarna olika stora så är det bara recovery-partitionen som ska kopieras rakt av, dvs den ska vara lika stor på destinationsdriven. Ghost kan köras i enkelt läge om drivarna är exakt lika stora, men ska köras i interaktivt läge om de är olika stora.
Ialllafall är det så på HPs bärbara datorer.

Ghost i enkelt läge försöker anpassa sstorleken på partitionerna efter en mall programmet själv räknar ut.

Finns det ettt lösenord satt i BIOSet så är det ännu mera pyrt, för då brukar man inte kunna sätta den att boota från dvd-läsaren elr starta recoveryn heller.

När det gäller spel så är det viktigt att grafiken har senaste drivrutinerna för att funka ok.

Att plocka in mera minne, typ sätta in en 2gb modul (jag tror det är 667 mhz so-dimm i de datorerna) kräver inget lösenord elr så, bara skruvmejsel ooch litta finlir...

Permalänk
Medlem

satsar nog på ett nytt minne tack för svaren

Permalänk

E det Vista eller XP på den??? Vista är lurigt på dessa maskiner, och skiter sig ibland. Jag kanske har en recovery -dvd för Vista som kan gå att köra på den, om datorn är relativt ny. Dock tror jag att den Vistan är enbart engelsk. Annars har jag kanske en xtra 100GB SATA drive med HP-Recovery-partition för XP Media Center (HP dv9000-serien) att undvara, --- Men men,,, --- det är ganska kluddigt att lyckas med att installera alla drivrutinerna okej., omm an ens får igång recoveryn.

Du kan mejla på
svenne_berggren@hotmail.com

Att köra spel på en sådan liten skärm kanske blir litta tråkigt och det kan vara kul att ha en större inkopplad försåvitt att det finns en VGA-utgång på datorn.