Core i7 i svenska kronor och ören

Permalänk
Medlem

Det där påminner om priserna på processorer för ca 8 år sedan då hälften av kostnaden för datorn utgjordes av processorn. Själv ser jag ingen anledning att byta ut min E6420 på 3GHz, den gör jobbet och jag vet inte vad jag skulle behöva mer prestanda till... är det ett tecken på att man börjar bli gammal eller? Köper kanske en i7 när det verkligen börjar bli dax att uppgradera om något år.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Det där påminner om priserna på processorer för ca 8 år sedan då hälften av kostnaden för datorn utgjordes av processorn. Själv ser jag ingen anledning att byta ut min E6420 på 3GHz, den gör jobbet och jag vet inte vad jag skulle behöva mer prestanda till... är det ett tecken på att man börjar bli gammal eller? Köper kanske en i7 när det verkligen börjar bli dax att uppgradera om något år.

samma sak här. man har börjat känna sig gammal nu senaste året när man vet att man inte behöver köpa ny procesor för att hantera nyaste spelen och programvara som kommer ut hela tiden. sitter själv på en AMD Athlon 2200+ och än så länge går jag inte i uppgraderingstankar.

läggas till ska väll också att jag bara är 20 vårar xD

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Blir säker många som uppgraderar till dessa nya processorer. Kan nog då passa på och fynda bland begagnade saker från då den äldre generationen

Du kan få köpa min 520 billigt när jag uppgraderar.

efter ett datorköp, lägg några hundra i månaden på "uppgraderingskontot" så är det inga problem att byta var femte år som jag gör.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Så fruktansvärt dyrt tycker jag inte att det ser ut att bli. Ett system med CPU + 6 GB RAM samt mammaplanka verkar gå på ca 8kkr. Systemet jag går och sneglar på nu som alternativ är Q9550 + 8GB RAM + EP45 mobo och går på ca 5kkr. Visst skiljer det en del men inte så fruktansvärt mycket för att vara den senaste tekniken. Ska bli intressant att se resultat från lite mer offentliga benchmarks också innan man dömmer ut priset helt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
Så fruktansvärt dyrt tycker jag inte att det ser ut att bli. Ett system med CPU + 6 GB RAM samt mammaplanka verkar gå på ca 8kkr. Systemet jag går och sneglar på nu som alternativ är Q9550 + 8GB RAM + EP45 mobo och går på ca 5kkr. Visst skiljer det en del men inte så fruktansvärt mycket för att vara den senaste tekniken. Ska bli intressant att se resultat från lite mer offentliga benchmarks också innan man dömmer ut priset helt.

Jag köpte 9450 4g ram och har klockat till 3.8 med luftkyöning hur billigt och bra räcker till allt

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Haha sinnes priser! prisskillnaden mellan 920 och 940 är ju ett skämt. Jag undrar vad som motiverar prisskillnaden. Inte för att jag skulle köpa någon av de där prollarna. Få mest för pengarna tycker jag är mer sport, man känner sig mer nöjd med ett sådant system. Kan väl bero på att man håller på att växa ifrån "wööööööööhööööw 3 extra fps i crysis för 8k! Nu har jag 35 istället för 32!!"

Permalänk
Medlem

Intel Core i7 940 kommer kosta ca 500 kr mer än vad hela min dator kostade (se sign för spec.)...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Priserna ser ju ut ungefär som Core 2 gjorde när dom släpptes. Även prisökningarna mellan dom olika modellerna. Extreme modellen av core2 är/va ju också extremt prissat.

La ca 5500 för 6 månader sen för mobo och cpu. Så va fan 1500kr över det. Är mer eller mindre bara 2 extra pass på jobbet

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Men frågan är bara hur mycket bättre t.ex. i7 920 kommer vara än Q9550.
Och hur stor prestandaskillnaden är mellan i7 920 och 940, prisskillnaden är ju rätt saftig..

Permalänk
Permalänk
Medlem

med dessa priser kommer intel att få det svårt mot deneb!

deneb på 3.4Ghz
4x2GB DDR2
trevligt litet AM2+ moderkort
4870 1GB .

Detta hela paketet kommer ju kost mindre än i7 + 6gb ddr3 + mk.

Vad får man mest prestanda från ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dcxs
fail http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=338993 ...

Fail? Så att en hälften så dyr processor presterar dubbelt så bra räknas som fail? Hur tänker du då? Ok om du hade länkat till de momenten där i7 hade presterar likvärdigt eller sämre men det där var lite lustigt.

Gissar på att det är FPS som är enheten och det ser ju inte riktigt ut som de 52% eller vad det var som i7 skulle vara förbättrad med.

Winrar verkar den dock tycka om

Från techpowerup

Permalänk

Lagom komplicerade grafer..
Dem skriver inte ens vad för i7 processor det är, 920, 940 eller rent av QX, och vad sjutton är SMT?
Dessutom kan man inte jämföra i7 med dagens QX processorer imo, då dagens QX processorer kostar MYCKET mer än i7.

Ja jag är newbie men varför kan dem inte göra dem där testerna lite mer "noob-vänliga"..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
vad sjutton är SMT?

Hyperthreading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Frågan är om och i så fall hur mycket priserna på 775 utrustningen kommer sjunka efter release av I7.

De kommer stiga pga. ökad efterfrågan Ha, ha!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Nej tack, blir för mig att satsa på Deneb.

Permalänk
Medlem

för dyr.
om deneb klockar till 4GHz på luft som det ryktas om kommer den bli oslagbar pris per prestanda.
dock vet vi ännu inte priset, men kommer den ligga där dagens phenom ligger blir 3.2GHs nån stanns 1600-1800 max

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Det kan inte vara lönsamt att köpa Core 7 för nästan 10000 kr
Köp i stället Denab med en bra kylare klocka till 4 ghz
Köp 8 gb ram ett Moderkort med fx 790 sb 750
Köp till 2 4870 x2 och ditt system kommer krossa Core 7 och bästa av allt
hela ditt system kommer bara att kosta bråkdelen av vad core 7 med tillbehör kostar lägg i stället pengarna på lite extra godsaker som blueray brännare Raptorhårdisk och ett fräckt ljudkort.

Permalänk
Medlem

Många klagar? Dom köpte nog inte en dator för 3 år sedan så man kan inte klandra dom därimot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Många klagar? Dom köpte nog inte en dator för 3 år sedan så man kan inte klandra dom därimot.

Jag förstår heller inte gnället. Det är ju inget köptvång direkt.
Den dagen, den sorgen.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Men om man har Intel Core™ 2 Quad Extreme QX9650 är det värt o uppgradera?

Visa signatur

Zalman Fatal1ty Champ1on/Evga 680Sli/Core2duo x6800/Zalman CNPS9700NT/Ocz ddr2 8500 Sli 4G/Asus 8800GTX Sli/Scythe Kamameter/74 raptor+500 sata 300/ThermalTake850w Nu med asus 20 widscreen tft skärm,tagan 900w aggregat

Permalänk

Som jag anade så blir Nehalem dyr.
Kommer nog sänkas i pris i samband med att Deneb släpps.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Många klagar? Dom köpte nog inte en dator för 3 år sedan så man kan inte klandra dom därimot.

Frågan är ju om du köpte dator för 3 år sen... köpte ett system som lätt kunde klassas som ett topp system... och det kostade inte mer 7.5k för 4-5 år sen med skärm och allt vad jag kan se så kommer ett i7 system hamna på minst 8k och då har jag inte ens vågat räkna på graffekort, chassi och skärm till det.. tänk till, gör om och gör rätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chstoffesson
Frågan är ju om du köpte dator för 3 år sen... köpte ett system som lätt kunde klassas som ett topp system... och det kostade inte mer 7.5k för 4-5 år sen med skärm och allt vad jag kan se så kommer ett i7 system hamna på minst 8k och då har jag inte ens vågat räkna på graffekort, chassi och skärm till det.. tänk till, gör om och gör rätt!

"lätt klassas som top system" 7.5k för 4-5år sen. Köper du dina datorer utan moms då eller? Klart "top system" är väll väldigt personligt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w