Piraträttegång inleds i februari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Allså

http://thepiratebay.org/legal <----- alot of Worthwhile good reading

Detta är det roligaste jag har läst på länge. Och jag tänker stödja Dessa 4 svenskar efter sett hu de stora företagen och även svenska noobs hotar dessa människor.

hahaha, fy fan va bra!
Gillar verkligen svaret till iRacing, "I can use annoying formats too!"

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig

borde de inte stämma internetleverantörerna när de ändå är i farten eftersom de tillhandahåller internettjänsten som det fildelas med? om de slipper filtrera varför ska då tpb tvingas göra det?

IPRED-2 (IPRED-1 är nerskjuten, men Reinfeldts regering väljer att införa den ändå, mer info) innehåller straffsatser (på 4 års fängelse, jämställt med våldtäkt och andra våldsbrott) för "passiva" upphovsrättsbrott, så varför inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Servrarna står väl inte i sverige?Dom flyttades ju utomlands nånstans när den där razzian var när svensk polis stängde ner serverparken i sverige för nåt år sen och orsakade en massa skador för en massa legitima företag i serverparken,det hör man minsann inte så mycket om mera.....

Kan nog stämma att de inte har servrar kvar i sverige men om jag inte missminner mig så var razzian mot banhoof (stavning?) vid sagda tillfälle och som jag förstår, resultatet av den är det som rättegången gäller.
Kan ju ha helt fel men tycker det låter logiskt iaf

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem

Fälls eller fälls inte... spelar ingen roll. Allt lär garanterat fortsätta som vanligt. Att sajten går ner för gott, pffft. Skrattretande tanke. Fälls de lär bolagen lär inse att det var ett slag i luften av en atombombs storlek. Ingen kommer sluta pirata så länge DRM fortsätts att uppmuntras.

Ska bil väldigt intressant att följa detta. Man kan i alla fall vara säker på att Håkan Roswall är en komplett idiot och inte hör hemma bland åklagare med den tid han tagit på sig för att hitta MYCKET vaga bevis. Och som nämnts tidigare i tråden... varför ger han sig inte på google eller MS Live?

Permalänk

Det är skillnad på medhjälp och att en någon använder ens tjänst för att begå ett brott, varvid det är dumt att ta med jämförelser som telia, posten ens elbolag etc. Google däremot handlar om vart gränsen skall ligga, de anstränger sig ju inte precis så mycket för att filtrera bort länkar. Vilket de såklart inte gör eftersom de då skulle förlora användare (pengar).

Angående brottet medhjälp så är det ett brott som bör finnas, med det är väldigt flummigt. Konsekvenserna av att ta bort brottsrubrikseringen (brottsbalken 23 kap 4§), skulle få förrödande konsekvenser i samhället.
Jag tror inte många här skulle vilja ta bort brotten medhjälp till mord, rån etc, där man också kan säga att varför skall inte butiken som sålde huvan/mössan, spårvagnsföraren etc inte också ska åka dit för medhjälp?

Nå angående om THP ska åka dit ser jag bara som en placering av ribban på vad som räknas som medhjälp, men det är ändå otroligt viktigt eftersom det får så stora konsekvenser. Det kommer säkerligen påverka yttrandefriheten på elektroniska anslagstavlor etc och gör ägaren mer ansvarig vid fällande dom. Likaså skall tradera, ebay, blocket etc vara ansvariga för vad folk säljer på deras sida, ska de tvingas att försöka filtarera bort annonser? Eller åka dit för medhjälp p.g.a. passivitet? Så våran frihet påverkas negativt vid fällande dom.
*edit*
Att google skulle tvingas lägga ner resurser på att filtrera bort upphovsrättskyddat material vid fällande dom, tror jag inte är så osannolikt vid fällande dom. Sedan kanske samma sak sker med icke önskade politiska åsikter. Först riktigt sjuka sådana där de har folket med sig, men allt eftersom kan ribban sänkas.
Men ändå kan man inte bara enbart tänka så för då skulle våran polis aldrig få ha skjutvapen.. Först bara till självförsvar, men allt eftersom till mer och tillslut till att skjuta bort oönskade personer i samhället.. Detsamma med fartkamerorna, de är som gjorda för massivt övervakning av folket.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det enda tragiska med detta är en privat bransch som skjutit sig i foten år efter år och tvingat folk till deras förlegade medium får ändra våra lagar och snart får samma status som polisen. Jag ser gärna att de frikänns. Främst för att visa skivindustrin att deras media och utbud inte håller måttet idag, speciellt i sverige.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tror att när det pratas om "medhjälp" så gäller detta bara brottsbalken, och hela storyn om piratebay är INTE brottsbalken.
Brottsbalken => Typ den delen där tex Polis kan gripa dig direkt för brott.
Där kan man också blir dömd för medhjälp. Typ Saker som är olagliga VEM som helst som utför dem.

Men hela saken med "Copyright" ligger inte i "Brottsbalken". Du kan inte bli dömd för medhjälp mot saker ur "Civilbalken" ( Eller vad den nu heter, glömt namnet )
Typ Avtals brott (Det krävs att den andra partnern i avtalet stämmer/åtalar dig )
Copyright (Copyright ägaren får åtala /stämma dig )

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brottsbalken
http://sv.wikipedia.org/wiki/Civilr%C3%A4tt
EDIT
Det var åtminstone så det FUNGERADE, men det kommer ju ny lagar..

Permalänk
Avstängd

Jag måste säga att dom gett mig förbannat mycket, tror inte någon annan sida har varit så givande

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

för att inte tala om vad fildelningsfunktionen i msn används mest till?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxarn
Vad händer om de blir fällda? Jag menar, de kan ju knappast betala så stora summor? Är det deras barn och följande generationer som får ta smällen?

Nej.

Skulder går inte i arv, dock kommer det vid ett dödsbo (allt av värde som finns kvar efter en person som dött) behöva betalas av så mycket som går, så barnen kommer ju inte kunna räkna med något fint arv kanske, men de tvingas inte betala något själva.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt sett kan jag inte se att TPB gör sig skyldig till något. De förmedlar en tjänst var folk kan länka till eget material. Själva länken är inte olaglig, har varit uppe till diskussion tidigare och har inte hört om någon lag som ännu trädt kraft som skulle förbjuda detta.

I USA har de dessutom kommit fram till att det inte är olagligt att via sharing ha uppa filer utan det måste bevisas att folk har laddat ner dessa för att kunna åtala... applicerat till sverige blir det svårt då det skulle falla in under brottsprovokation om polisen försökte göra något eller använda information från andra utom fildelaren själv (som så klart kan publicera hur mycket och ofta filen har blivigt nerladdad om han vill ställa till det för sig), för bara för att en fil finns tillgänglig för nedladdning betyder det inte att den har blivigt nedladdad... och då kan det bli ännu svårare att straffa någon för att förmedla en tjänst som länkar till något som inte är olagligt i sig själv.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Hej på er alla!

Detta diskussionsämne är brutalt svårhanterligt i fråga om infallsvinkel.

piratebay's distribution av torrenter är i sitt slag ej olagligt. Dock kan man se det
som uppmaning till brott, då 90%?, 95%?, kanske 99%? av torrenterna hänvisar till upphovsrättsskyddat material.

Från en annan vinkel. p2p/torrents är ett oerhört effektivt sätt att dela ut stora filer.
World of Warcraft som är världens största online-spel använder sig av den tekniken, och hade inte gjort om det inte vore effektivt.
(Senast jag ominstallerade WoW skulle över 1000MB laddas ner i form av uppdateringar till WoW. Hur många ytterligare servrar samt bandbredd hade Blizzard behövt i syfte att enbart tillgodose med uppdateringar, om inte torrent tekniken funnits?.)

Att vi sällan delar stora filer(+200MB) med allmänheten, bortsett från upphovsrättsskyddat material, gör att distributionssidor av torrenter hanterar just upphovsrättsskyddat material.

Min uppfattning är att torrent-tekniken kommer att expandera och vara det dominerande distributionssättet av data en bit in i framtiden.

youtube?

Permalänk
Inaktiv

Hur är det egentligen med lagstiftningen? Ska inte rättegången hållas enligt de lagar och förordningar som var i kraft när åtalet gjordes? I sådana fall skulle inte tpb-fallet beröras av lagändringen vid årsskiftet.

Eller är jag galet ute?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
...se på vad youtube varit inblandat i när det häller Finland, två stora kända folkmord har inträffat där ungdomar sprider sin propaganda på youtube.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av R.T.C
Vad händer när folkmord planeras genom telefon eller dylikt?

Folkmord?! Vad har jag missat nu?

Ni tänker inte på... mord?

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Avstängd

Dom kommer inte att lyckas fälla TPB

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Inaktiv

Dem bryter inte mot någon lag, ännu. så jag ser det som en självklarhet att dem frias.

Permalänk
Medlem

kan folk snälla sluta gemföra pirater med tjuvar. nej jag snor inte någonting alls när jag laddar ner. låt oss döda ett par typiska myter:

1. vad skulle du tycka ifall någon bara "lånade" din bil eller bara rent av snodde den från din uppfart för nerladdare gör ju precis detta.

FEL! om vi ska gemföra detta lilla exempel med en nerladdare så ska han gå förbi mitt hus se min fina bil ifall han skulle vilja ha en likadan. skulle han kalla fram sina guda krafter o skapa en exakt kopia av den. sen sätta sig i den o köra iväg. medan MIN bil fortfarande står kvar på uppfarten o väntar på mig.

2. ska inte artisten ha betalt för sitt jobb?

jo vist artisten ska ha betalt för sitt JOBB men inte betalt för någonting han gjorde för ett år sen. jag får inte betalt för att jag jobbade för ett år sen varför ska artisten få det? vill artisten ha betalt så är det bara att åka ut och upträda. spela för globen o dom tjänar nån mille. ifall du inte är lika känd spela på mindre klubbar fester o festivaler. och du får betalt för ditt JOBB inte för någonting du gjorde 1-10 år sen.

LYCKA TILL TPB!

Permalänk

Hmmm, för att kunna dömas till medhjälp, måste inte någon annan först dömas för att ha utfört brottet?

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Vilka andra sidor har fått stora skadestånd?? och var??

De blir ju skrämda och stänger ner tex. men i nyheten uppger ni att flera blivit fällda.
Såvitt jag vet finns det INGEN dom gällande detta.

Rätta mig gärna, men alla tjänster brukar antingen bli "members only" eller så försvinner de helt.

Alltså, ser jag gärna att ni säger vilka som blivit fällda och vilka summor det gällde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Hmmm, för att kunna dömas till medhjälp, måste inte någon annan först dömas för att ha utfört brottet?

Haha sann tanke, undrar vem dom har hjälpt?
Men som folk har diskuterat om att TPB och google inte är samma sak, men det var någon som sa att google bara tillhandahåller med en söktjänst sen att folk använder den till något olagligt är inte googles ansvar, men blir det inte samma sak för TPB? De tillhandahåller en sökmotor, sen är det ju inte deras fel att folk använder den för att syssla med piratkopierat material.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SalaMAD
Haha sann tanke, undrar vem dom har hjälpt?
Men som folk har diskuterat om att TPB och google inte är samma sak, men det var någon som sa att google bara tillhandahåller med en söktjänst sen att folk använder den till något olagligt är inte googles ansvar, men blir det inte samma sak för TPB? De tillhandahåller en sökmotor, sen är det ju inte deras fel att folk använder den för att syssla med piratkopierat material.

En skillnad är ju också att TPB har .torrent filer lagrade på servern medans google bara har länkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Vilka andra sidor har fått stora skadestånd?? och var??

De blir ju skrämda och stänger ner tex. men i nyheten uppger ni att flera blivit fällda.
Såvitt jag vet finns det INGEN dom gällande detta.

Rätta mig gärna, men alla tjänster brukar antingen bli "members only" eller så försvinner de helt.

Alltså, ser jag gärna att ni säger vilka som blivit fällda och vilka summor det gällde.

Ägaren till Oink.cd i England? Kommer inte ihåg hur det gick eller om det ens är klart än, men arresterad etc blev han ju.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av revoid
jo vist artisten ska ha betalt för sitt JOBB men inte betalt för någonting han gjorde för ett år sen.

Är det inte ett väldigt flexibelt och bra system att alla som önska nyttja produkten (musik, film, böcker m.fl.) också betalar? Hur skall man annars göra, skall den som köper den första skivan betala hela produktionskostnaden, eller skall man anta att man kommer sälja två och låta dessa dela på den? Att kräva att alla skall försörja sig på turneer och likande är väl också rätt trångsynt, alla vill inte syssla med sådant och alla konsumenter är inte intresserade av att gå på sådana. Om det finns intresse av att till exempel lyssna på musik vid andra tillfällen än konserter borde det givetvis kunna finnas en marknad för detta.

Permalänk
Medlem

Och om jag lånar ut en DVD skiva till min polare har jag ocksåvart medhjälp till brott då han kan göran något olagligt genom att ta en kopia, inte säkert han gör det men ändå är det jag gör olagligt?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Hmmm, för att kunna dömas till medhjälp, måste inte någon annan först dömas för att ha utfört brottet?

Riktigt så lätt är det väll inte?
För säg att om din polare rånar en bank, och du bara råkar vara i närheten. Säg utanför banken på parkeringen, med motorn i gång. Om han sen hoppar in i din bil och ber dig skjutsa honom till flygplatsen, vilket du gör för det är väll inte olagligt att skjutsa en kompis? Du kör helt laglydigt och din kompis försvinner bort till fjärran land med alla pengarna och polisen får aldrig tag i honom. Då känn väll inte du dömas för medhjälp eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Och om jag lånar ut en DVD skiva till min polare har jag ocksåvart medhjälp till brott då han kan göran något olagligt genom att ta en kopia, inte säkert han gör det men ändå är det jag gör olagligt?

Du får låna ut en DVD till din kompis. Du får till och med göra en egen kopia på din DVD. Det du inte får göra är att låna ut en DVD om du vet att han kommer att göra något olagligt med hjälp av din DVD-skiva.

Permalänk
Medlem

Musik är något man från början skapar pga intresse och kreativitet, inte för att bli rik och känd (gäller de allra flesta.)
Jag är emot musikindustrin som det ser ut nu, varför ska Brittney Spears tjäna miljoner och figurera i tidningar och tv? Vad gör henne mer värd än bilmekanikern Kalle?

Jag har vänner som sysslar mycket med musik, dom har vanliga jobb och försörjer sig som alla andra, ändå klarar dom av att producera musik och spela in den med god kvalité utan att det kostar miljoner. Dom har vart i England och spelat på olika mindre klubbar, dom blir inte rika på det men det går iaf lite plus.
Det är så jag tycker musik ska skapas, INTE genom att en hypad "stjärna" ska sjunga låtar skrivna av andra som sedan ska pumpas ut i världen med hjälp av dyra reklamkampanjer osv.

Om man kan och vill skapa musik finns det möjligheter, med dagens teknik är det inte så dyrt att spela in och man kan sedan sprida sin musik via internet eller skivor som man säljer från små egna bolag.
Vore det inte underbart om det fanns en stor community där folk delar med sig av sina "fynd" och berättar om den musik man gillar till likasinnade och på så sätt sprider musik. Jag slår vad om att det finns säkert 1 miljon tjejer som har lika bra sångröst och är lika snygga som Britta Spjut.

Annat är det med filmer, där behövs det faktiskt fortfarande ganska mycket pengar för att skapa en storslagen film, vill vi ha det gratis får vi också nöja oss med sämre kvalité.

EDIT:
Kan ju tillägga min syn på kopiering av spel också.
Jag tycker inte att kopieringen är ett stort problem här, de som förlorar på det är dom som gör dåliga spel som nu inte har tillfälle att sälja grisen i säcken. Många provar ju spel på "olagligt" sätt och köper sen det man gillar och lämnar det andra där hän. Vill man få ut multiplayer som faktiskt oftast är det roligaste så måste man i de flesta fall ha en laglig kopia.

Sen så måste ju inte alla spel vara flerårsprojekt med banbrytande grafik osv, här ser jag en ljusning då dagens konsoller med system så som wiiware och xboxlive har blivit en ny kanal för folk som gör mindre, simplare men välgjorda spel att nå ut till folk.
Jag säger inte att det var bättre förr med pixlig grafik osv men det var heller inte dåligt, det kan vara kul att se Crysis häftiga grafik och action men även simplare spela kan vara väl så roliga.

Nu blev det väldigt långt, hoppas någon orkar läsa

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av SalaMAD
[B]Tycker alla som är användare på TPB kan skänka 10kr eller något till dem om det blir en fällande dom, då har de råd att fortsätta sina liv efter domen också.
Håller med, en insamling med 10 - 100kr (eller valfri summa) skulle vara till stor hjälp om de blir fällda i tinget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiKz112
Ägaren till Oink.cd i England? Kommer inte ihåg hur det gick eller om det ens är klart än, men arresterad etc blev han ju.

"On 2 October 2008 the conspiracy to defraud case against Alan Ellis was adjourned until 14 November 2008 at Teesside Crown Court"
Från oinks hemsida.

Ser inte att som sagt, något fällande finns än så länge..

Kanske ingen riktigt vet hur det skall gå.

Kan man få böter för att säga att det finns knark, filmer etc. här och där?

Hjälper man till upphovsbrott? Det kommer vara intressanta frågor som kommer tas up vid målen. Men alla vill nog vänta tills något mål hinner avslutas..

Permalänk
Avstängd

helt rätt! pedofiler,våldtäkts män och mördare skiter vi i nu!

ladda hem musik och köra 5khm/h för snabbt är dom brotten vi måste lösa nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
En skillnad är ju också att TPB har .torrent filer lagrade på servern medans google bara har länkar.

< a href="http://gd.tuwien.ac.at/opsys/linux/ubuntu/cdimage/releases/8...." class="l" onmousedown="return clk(this.href,'','','res','17','')"><em>ubuntu</em>-8.04.1-server-amd64.iso.torrent< /a>

Google tillhandahåller ju också länkar i form av HTML-snuttar som lagras på deras server.

Inlägg redigerat av GAPa: Jag lade in en radbrytning i kodrutan, eftersom den långa länken gjorde att sidan blev väldigt bred.