Apple lanserar nya Macbook

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beerbaron
kan man verkligen köra windows nu när dom kör med den nya trackpaden? någon som vet?

Varför skulle inte det gå?
Dels så har ju Apple drivrutiner till Windows som sköter sånt... och dels så är den ju fortfarande en knapp, så att säga, så rent mjukvarumässigt är väl den enda skillnaden nya multi-touch-gestures.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Håller med dig.
Jag har råd att köpa en mbp per månad om jag så önskar så varför inte? Valet blir klart lättare av plastalternativen på onoff som är prisvärda så länge man inte ser till helheten.
Svensk avundsjuka och jantelag gör sig påmind.

Jag ser ingen jantelag i någon kommentar här i tråden? Kul att du har en bra månadslön och inte skäms över att informera omvärlden det men syftet med min kommentar var dock att öka min förståelse för prissättningen då jag är väldigt sugen på att införskaffa mig en Macbook Pro. Har aldrig haft någon mac så jag har inte upplevt mervärdet.

Permalänk
Medlem

Ja va bra o fräsa en dator ur ett alu block, ännu dyrare tillverkning och ännu mer materialspill än man behöver..

Pressgjutning någon ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Synd att de inte har kvar det gamla MBP-tangentbordet.
Prestanda i all ära, men det betyder inte så jättemycket för OS X.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Ja va bra o fräsa en dator ur ett alu block, ännu dyrare tillverkning och ännu mer materialspill än man behöver..

Pressgjutning någon ?

Jo... för man slänger allt materialspill... hallå? Faktakoll nästa gång kanske?

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wokabe
jens, Denna "paketlösning" du pratar om är ju vad alla har bashat Microsoft för de senase 10 åren. Du menar alltså att det är något bra? Apple tillverkar nog de mest slutna systemen i världen...

är safari integrerat i OSX på samma sätt som explorer är invävt i windows t.ex.? det vill säga, att det är en del av systemet som är svår att ta bort.

sen missar du en hel annan sak. ja apple är slutet i den mån att de skickar med OSX, men å andra sidan så levererar de ju även hårdvaran, vilket microsoft inte gör. tycker personligen det är lite skillnad, även om jag förstår din poäng. sen ställer jag mig frågade vad du menar me att microsoft levererar en paket lösning? det gör de ju inte alls, de levererar en mjukvara, sen levererar nån annan andra halvan av paketet, det vill säga hårdvaran. har microsoft blivit "bashat" för att de har windows på sin xbox? nä, inte vad jag hört.

sen kan ja ju se en mening i att OSX är "låst" till deras hårdvara, det finns en bra motivering till det. vilket är att mjukvaran är skrivet för en redan känd kombination av olika hårdvaror. precis som OS:et i t.ex. xbox (som oxå är mer stabilt än windows för dator är).

sen kan ja ju inte ta ställning till va andra bashat microsoft för. gillar du inte paket lösningen som apple har, köp inte, ja gillar inte paket lösningen med en PC som inte kan levereras utan windows, alltså köper jag den inte. det är ett högst personligt val. o förstår inte varför man inte kan få göra det o stå för det utan att bli trackad för det.

men vi tycker olika, är inget konstigt med det. förstår inte varför jag inte får ha en egen åsikt utan att bli ifrågasatt.kan vi inte bara lämna det där, det är me sån här pajkastning varenda apple tråd ballar ur. är så trött på att det alltid ska vara så här.

Lazzar: föråldrad hårdvara, ja det är därför macbook air fick en cpu som ingen annan tillverkare hade fåt tillgång till tidigare. det var därför mac pro fick en cpu som de andra fick tillgång till 3 månader senare, det är därför macbook och macbook pro fick en gpu som ingen annan har haft tidigare.

heddan: möjligt att du kan få tag i en pc med samma hårdvara eller rättare sagt, liknande för lite mindre peng. men sen är ju frågan hur det är paketerat. vad för mjukvara du får med och hur byggkvalitet o känsla är i datorn, alltså hur t.ex. design och konstruktion på skalet är. jag personligen vill ju inte bara ha bra hårdvara, utan övern snyggt förpackat. därför vill jag inte ha ett rangligt plastspektakel, även om hårdvaran är densamma. men det är ju jag det. jag behöver inte heller ha världens fartmonster, vare sig jag kör en PC eller en mac. jag vill bara ha en som funkar till det jag pysslar med. men än en gång, det är ju jag det.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
heddan: möjligt att du kan få tag i en pc med samma hårdvara eller rättare sagt, liknande för lite mindre peng. men sen är ju frågan hur det är paketerat. vad för mjukvara du får med och hur byggkvalitet o känsla är i datorn, alltså hur t.ex. design och konstruktion på skalet är. jag personligen vill ju inte bara ha bra hårdvara, utan övern snyggt förpackat. därför vill jag inte ha ett rangligt plastspektakel, även om hårdvaran är densamma. men det är ju jag det. jag behöver inte heller ha världens fartmonster, vare sig jag kör en PC eller en mac. jag vill bara ha en som funkar till det jag pysslar med. men än en gång, det är ju jag det.

Nu har jag ju inte kollat på de nya mac:arna men om jag ska vara ärlig så har min Acer för 3000kr bättre kvalitetskänsla i sig än den gamla Macbook:en. Mac:en är plastig och ranglig.
Däremot kollade jag också på Air varianten vilken var riktigt schyst i byggkvaliten, tyvärr är den lite dyr för min del.

Antar att de nya med alu chassi har en liknande känsla som Air?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Challeman
Jo... för man slänger allt materialspill... hallå? Faktakoll nästa gång kanske?

Nu ska du inte komma här o tro att du är otroligt lärd, jag arbetar inom tillverkande industri och vet precis hur det fungerar.

Förvisso kan du ta till vara allt spill igen men sen skall det vidare till förädlig och återigen gjutas ner och bearbetas till råämne i lämpliga dimensioner för fräsning, sen ska man räkna all frakten fram och tillbaka med lastbilar osv.

Jag tycker bara det verkar löjligt att tillverka något så volyrelaterat på ett så inneffektivt sett som cnc fräsning, fast apple kanske inte räknar med att sälja så stora serier ?

Och så låter det ballt också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Appleinsider har jämfört utseendet på gamla och nya Macbook Pro

http://www.appleinsider.com/articles/08/10/16/high_quality_un...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Endast apple kan lyckas med konststycket att göra en skärm så ointressant trotts ny teknik. Men visar väl som vanligt att apple gör budgetprodukter med ett "snyggt" skal så folk tror att det är kvalitet. Fungerar onekligen bra, men man vill ju inte direkt köpa en

Permalänk

Budgetprodukter med snyggt skal?
Apple är för det första inte inriktad på budgetmarknaden, kolla på priserna. För det andra så är det riktigt bra kvalité, vilken annan PC är lika genomtänkt på både insidan och utsidan? Jag tror inte du vet vad du pratar om, du har nog ingen som helst erfarenhet av en Mac.

Och nu pratar jag om den nya MacBooken, det är skillnad på en Mac i plast och en i aluminium.

Permalänk
Medlem

Kolla vad man får för priset istället

Många PCs är betydligt mer genomtänkta än apples. Air är väl milleniumets bevis på det

Iphones "batterilucka" en annan

I och för sig klart, beror ju på hur man menar med genomtänkt. Genomtänkt som i bra för användaren eller genomtänkt som i bra för apple.

Som den 24" skärm de lanserade, har som vanligt på apples skärmar bara en ingång, utöver det så är det en displayport kontakt, och inte nog med det - en mini-displayport som inte finns på marknaden i övrigt.

Sen är det ju snyggt att man tar 99 dollar för en adapter från denna kontakt på deras bärbara till DL-DVI Ruskigt genomtänkt beroende på hur man ser det, patetiskt om man ser det från kundens perspektiv.

"Denna 24" LED skärm är gjord för att kopplas till våra bärbara, och inget annat" (ROFL).

Glossy är förövrigt helnajs :rolleyes:, och som vanligt så är apples ergonomi på deras skärmar det sämsta man kan hitta på marknaden (nåja, till det fina pris som apple tar i alla fall ).

En annan häftig grej med apple som de är rätt ensamma om är att bara ändra priset (som mest) ca. var sjätte månad, åtminstone vad gäller t.ex. skärmar men det stämmer rätt bra i övrigt också.

Apples taktik verkar vara att ta något exklusivt, sen banta ner det ordentligt i övrigt och sälja det till ett halvdyrt pris. Som denna LED skärm men där man snålat på precis allt annat än jusst LEDarna. Därför är det heller inga kvalitativa produkter man får från apple, särskilt inte deras instegsmodeller.
Det var mycket bättre förr, men nu när de har blivigt mer mainstream och dessutom kör på samma hårdvara som alla andra så har de fått tumma på kvalitén.