Permalänk

Temperaturer och Overdrive problem

chassi: Antec Performance P182
nätagg: Cooler Master RS-700 700w
mb: Gigabyte GA-MA790FX-DQ6
cpu: AMD Phenom 9500 Quad-Core 2.2GHz
ram: 2 Kingmax 1024MB DDR2 PC2-8500 1066MHz
gpu: CLUB 3D 4870X2 2gig GDDR5
ljud: X-Fi Xtreme Gamer m. frontpanelen
hdd: 2st random 250gig sata2 diskar

hej
fått lite problem med datorn på sistone, laddade ner AMD Overdrive för någon vecka sen. har aldrig överklockat en dator innan så det kändes som en enkel lösning om man ville öka cpun lite. sen för någon dag sen fick jag för mig att prova Auto Clock funktionen. så den drog igång och cpun maxade, kollade på board status och cpun låg runt ~55c i load medans tmpin3 steg som fan, blev lite fundersam men lät den köra. vet inte exakt vad den kom upp tillmen någontans ett bra sträck över hundra så dog datorn. vilken temp är det tmpin3 visar ? funderat lite på om det bara är nått bogus, men den ökar i load så nått måste den ha med datorn att göra. startade upp den och fick upp windowsskärmen där den vill köra en CHKDSK, inte på min windows-disk utan på min andra som enbart har .avi och .mp3 filer på sig. när den var klar med det så dog den igen. startade upp och gick igenom samma sak en gång till. ställde in dator på "recent settings that worked" och nu efter CHKDSK:n startade windows, fast nu var cpu-multipliern inställd på x5, försökta restora defults men fick ingen respons av Overdrive så jag ställde upp den manuellt. allt verkade bra men så såg jag att mina cpukänor jobbade ganska olika, ska det inte va så att dom ska få samma belastning(?). gick in i bios och ställde tillbaks till "optimized defaults" och sen stängde av det intregrerade ljudkortet, precis som jag hade innan. men cpun jobbar likadant. är det nått konstigt eller är det bara jag som är ute cyklar ?

annars tkr jag att jag har acceptabla temps i burken, kör på ett Antec P182 med dom 3st orginal tricool, en Coolermaster 120mm i den övre hårddiskburken och en gammal 92mm fläkt framför diskarna. har tagit bort dammfiltren och kör med båda front luckorna öppna när jag spelar. ska byta ut och sätta in 4st Noctua NF-P12 fläktar ist för mina tricool och min 92mm. ska öven stoppa in en Thermalright Ultra-120 eXtreme, Zalman VGA-RAM flänsar på graffekortet och nått över ramen. men det blir ganska onödigt om man inte vet vad det är som blir för varmt egentligen. vill gärna få upp cpun lite så den slipper bli en flaskhals åt min gpu.

Permalänk
Medlem

Säker på att du har senaste AOD? jag kör 2.14.

Visa signatur

AMD Phenom X4 9950 @ 3Ghz | Asus M3A79-T Deluxe | 2x 2GB Corsair Dominator 8500 5-5-5-5-18-T1|Geforce 8800GT | 800GB HDD | Corsair 620w

Permalänk

ajjemen, har senaste versionen 2.14.

slog igång orthos och körde alla tester och då låg tmpin3 på samma nivå när alla andra ökade, verkade som den bara ökar när man kör "auto clock"..
ingen som har en aning om vad den visar ?

Permalänk
Medlem

Har googlat lite och ingen verkar veta säkert vad TMPIN3 är. Vissa säger att det är NB men det kan även vara en missvisande termometer.

Har du ändrat på strömmen till NB?

En annan sak jag läste var att man kunde stresstesta datorn sen stänga av den snabbt och känna på NB om den var varm. Alltså inte kylaren utan försöka komma åt och känna direkt på NB. Om man inte brände så var det ingen fara.

Vissa hade ingen kylare och satte därför dit en och det löste det. Vissa satte dit en bättre och fick bättre resultat.

Så verkar vara svårt att veta exakt vad man ska göra

Visa signatur

AMD Phenom X4 9950 @ 3Ghz | Asus M3A79-T Deluxe | 2x 2GB Corsair Dominator 8500 5-5-5-5-18-T1|Geforce 8800GT | 800GB HDD | Corsair 620w

Permalänk

har detta moderkortet. så både syd och nordbryggan kommer nära mitt 4870x2, kanske där felet ligger, inte kollat utan kortet dock.
nej jag har inte pillat med volten på min nb.

trodde dom heatpipsen skulle räcka, men nu idlar den runt 90c.
känns illa om man behöver byta ut mot en fläkt.

hur funkar det med ett crossfiremoderkort? om man bara har ett kort måste man ha det i den översta PCIe porten ?

Permalänk
Medlem

Synd att ingen mer kunnig kan svara i denna tråd =/ . Men som jag förstått det iaf så är inte 90c någon fara. NB klarar 120c har jag för mig någon skriva.
Skulle vara konstigt om inte heatpipsen skulle klara kyla.. Jag har ju bara heatpips på min NB också..
termometern kanske läser fel helt enkelt?

Visa signatur

AMD Phenom X4 9950 @ 3Ghz | Asus M3A79-T Deluxe | 2x 2GB Corsair Dominator 8500 5-5-5-5-18-T1|Geforce 8800GT | 800GB HDD | Corsair 620w

Permalänk

tack för svaren krilleg, hjälpt mkt
satte in en thermalright ultra 120 eXtreme och 5st noctua p12 fläktar i mitt p182 chassi och fick ner tempen rejält, nb(om det är vad tmpin3 visar) ligger nu runt 80 idle. blir det värre får jag byta ut fläktarna