Permalänk
Medlem

Standardinställningar är att om inte AC är ansluten så inaktiveras NIC.
Vill du förändra detta så kolla verktyget Dell Quickset.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Standardinställningar är att om inte AC är ansluten så inaktiveras NIC.
Vill du förändra detta så kolla verktyget Dell Quickset.

Men AC är anslutet och det fungerar inte ändå

Permalänk

Någon som installerat Intel turbo memory?
Köpte ett minne men det hittas inte i bios men hittas i windows.
Dock så får jag blåskärm när jag försöker installera det. (irq not less or equal nått liknande.)

Någon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Ersättare för 1330 och 1530 komer att synas ganska snart.

Jag har läst lite om detta ett tag nu... Men frågan är om det är ganska snart (inom 1-2 veckor) eller om ersättarna kommer först i slutet av november??

Kommer det ingen ersättare väldigt snart så väljer jag en Sony eller nån annan liknande.. Min XPS M170 pajjade idag och jag måste beställa en ny inom en vecka ungefär..

Permalänk

Tackar för hjälp och nu sitter man och surfar på en XPS, den är grym

Permalänk
Medlem

Hej, plasten på min xps har lossat på vissa ställen lite grann bara, och gångjärnet te skärmen sitter inte i mitten. Ska det vara så?

Sen när jag startade datorn så stod de att den hade ställt om wlan sändaren till nån bg lr gb8xxxx bla bla bla, såg ungefär likadan ut som den i ipoden så har den ställt om så att den tror att ipoden e routern nu?

För wlanet på datorn funkar ej :S

Permalänk
Medlem

Fick min igår. Har inte hunnit testa datorn så väldigt mycket än men jag är helt nöjd så här långt

Fick en av de "dåliga" skärmarna. Inte samsung utan den andra.. började på a tror jag
Jag är iaf helnöjd med skärmen.

Jag gillar tangentbordet, det är inte så ihoppressat som det brukar kunna vara på bärbara datorer.

Permalänk
Medlem

tjena
Jag har en 2 månader gammal xps1530. För någon vecka sedan har den börjat få bluescreen vid uppstart (även ett par ggr när man användt den ett tag). Jag hinner tyvärr inte läsa felmedelandet som står, för den startar om sig själv efter 1 sec.

Någon som vet vad detta kan bero på? eller hur jag kan ta reda på det? eller hur jag kan lösa detta?

Datorn går perfekt annars

tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bozz
tjena
Jag har en 2 månader gammal xps1530. För någon vecka sedan har den börjat få bluescreen vid uppstart (även ett par ggr när man användt den ett tag). Jag hinner tyvärr inte läsa felmedelandet som står, för den startar om sig själv efter 1 sec.

Någon som vet vad detta kan bero på? eller hur jag kan ta reda på det? eller hur jag kan lösa detta?

Datorn går perfekt annars

tack

Ta säkerhetskopieringar på al data du vill ha kvar om det går. Testa att starta upp den i felsäkert läge annars. Sen skule jag återställa hela datorn och hoppas på att det löser problemet.

//R

Permalänk
Medlem

har denna dator jag med, får bluescreens pga diverse saker. har artefakter i min bild när jag spelar, fläkten går i 100% hela tiden. behöver jag säga mer?

Visa signatur

Noctua har ju blivit lite av en mercedes eller bmw inom datorkylning. Men istället för att ha en karaktäristisk grill som bmw har man satsat på bajsbrun och laxrosa - olafett

Permalänk
Medlem

Mycket bra dator.

Hej, jag vet inte om detta e exakt samma dator men den som jag har är jag mycket nöjd med, det första jag gjorde var att om installera hela datorn så att jag skulle slippa dells jobbiga program som man får med, efter det har datorn funkat hur bra som helst! Plus att man kan spela ganska krävande spel på den.
HMDI utgång är ett stort plus också.

Base
Intel® Core™ 2 Duo Processor T5750 (2.00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache)

Minne
3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x1024+2x2048]

Tangentbord
Inbyggt tangentbord, svenska/finska (QWERTY)

Grafikkort
NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

Hårddisk
200 GB hårddisk med Free Fall Sensor (7200 RPM)

Operativsystem
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska

Modem
Inget modem

Optisk enhet
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara

Trådlös anslutning
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors

Gedis Bundle Reference
N06X5304

Microsoft-programvara
Microsoft® Works 9.0/ Svenska - (Microsoft® Word ingår inte)

Standardsupport
1 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad telefonsupport och support på plats

Supporttjänster
1 års grundläggande garanti

Strömförsörjning
90 W nätadapter, jordad

Bluetooth
Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur

Primärt batteri
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

LCD-skärm
15,4-tums Widescreen™ WXGA (1 280x800) TFT-skärm (220 nit) med TrueLife™

Totalpris Totalpris

exkl. moms Momssats moms inkl. Moms
Delsumma/-summor: 6 939,94 kr 25,00% 1 734,99 kr 8 674,93 kr
Totalpris: 6 939,94 kr 1 734,99 kr 8 674,93 kr

Kostade ca 8300 utan väskan.

Permalänk
Avstängd

Vart är in blåset på m1530? Har lite tryckluft och hade tänkt att rengöra den men vill inte öppna. vart?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Ta säkerhetskopieringar på al data du vill ha kvar om det går. Testa att starta upp den i felsäkert läge annars. Sen skule jag återställa hela datorn och hoppas på att det löser problemet.

//R

ok, utryckte mig kanske lite fel. Den får inte bluescreen varje ggn jag startar den...kanske var 5e ggn eller så. när den sen startas om går den igång o går perfa!?!??

Permalänk
Medlem

Till att börja med inaktivera automatisk reboot så du kanske får reda på problemet. Iaf får du tid till att skriva ner felkod.

kontrollpanel --> system --> avancerat --> uppstart & återställning --> inställingar knappen --> inaktiver starta om automatiskt vid fel.

Sedan kan man också köra PSA+ (diagnostik som finns på alla dagens dell datorer).

Håll inne FN tangenten och starta datorn.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Är inte helt nöjd med vista på min xps, tänkte bara höra efter här om någon vet hur XP fungerar på xps?

Permalänk
Medlem

När jag hade xp på min, så var det fortfarande problem med drivrutinerna.
Kan tänka mig att det är samma sak nu.

Efter en del bök så fick jag till så gott som alla drivrutiner, förrutom fingeravtycksläsaren, som man ändå knappast använder.

Det finns oändligt många trådar om denna fråga numera. bara att söka för att hitta xp-drivrutinerna. Lycka till.
Tänk på att XP stödjer inte SATA-diskarna automatiskt

Permalänk

Jag har haft min 1530 i en vecka nu och är supernöjd iaf.
Bytte från en inspiron 9400 med 17" och nu denna med 15,4" och samma upplösning 1920x1200 är supernajs.

Installerat vista ult x64 utan några som helst problem, lite meck med att hitta alla drivrutiner bara.

Ett litet störande mjukvarufel med mitt intel turbo memory och drivrutinerna för det.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det funkar att köra datorn med stängt lock och extern skärm, tangentbord och mus? Blir det värmeproblem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aash
Någon som vet hur det funkar att köra datorn med stängt lock och extern skärm, tangentbord och mus? Blir det värmeproblem?

Det skall inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min XPS i några månader nu, och funderar på att uppgradera högtalarna.

Min fråga är, stödjer XPS 1530 5.1-ljud? Jag har tänkt köpa Logitech G51.
En annan fråga (om någon vet): Kan jag koppla in G51 i det vanliga hörlursjacket eller är det nån annan port man måste ha?

Permalänk

Den grejar analgot 5.1 ljud via ljud och mic ingången på fronten samt digitalt ljud via hdmi.

Du får ställa in det i sigma kontrollpanalen vad dom olika 3.5mm uttagen ska göra för nått.

Permalänk
Avstängd

har det kommit något nytt angående nästa 1530?
bilder eller info etc...
hittar nada på google om ens en ny 1530

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
har det kommit något nytt angående nästa 1530?
bilder eller info etc...
hittar nada på google om ens en ny 1530

Det har ryktats ett tag om en studio xps 13 och 16. Enl ryktena ska dom släppas i november. Men detta är å andra sidan inget som är bekräftat från dell på något sätt..

Permalänk
Medlem

Min dator har börjat knastra som satan, riktigt irriterande. Det kommer från det nedre vänstra hörnet. Riktigt jävla irriterande, har hört om att en free fall sensor kan låta men jag har ingen sån. Värt att ringa Dell eller skiter dom i att fixa det?

Permalänk
Medlem

Vista har ju ett eget program som går genom filerna på hårddisken för att se om virus finns. Kan vara det programmet som håller på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jidde75
Det har ryktats ett tag om en studio xps 13 och 16. Enl ryktena ska dom släppas i november. Men detta är å andra sidan inget som är bekräftat från dell på något sätt..

dom där "läckta bilderna" såg ju inte äkta ut. måste va några skojjare som haft kul med photoshop

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem

Min spacebar fungerade inte särskilt bra på höger sida så Dell skickade mig ett nytt tangentbord. I min egen övertro på mina tekniska färdigheter slölyssnade jag bara på teknikern när han förklarade hur man ska göra. Hur svårt kan det vara?

Någon som har erfarenhet av hur det går till? Man börjar med de tre skruvarna under batteriet för att lossa på den svarta "listen"med mediaknapparna. Så långt har jag kommit... Hjälp...

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Medlem

Det är enkelt att byta keyboard. Var bara försiktig så du inte skadar den lilla kabeln till mediaknapparna.

http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/xpsM1530/e...

Glöm för allt i världen inte att läsa igenom först eftersom där é steg före du kan få av tangentbord.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ring in till supporten, eller maila eller chatta. Så kommer du få en länkt till en guide.
När jag ville byta mitt Tbord så bad jag dom skicka hem en tekniker som gjorde det. Du vet väl att det inte kostar något?

Permalänk

Kör diagnostiken på hårddisken.

Starta datorn och gå in i bios.
Kolla om du får knattret utan att windows har startas då är det lätt att höra om det windows installationen som spökar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mastir
Min dator har börjat knastra som satan, riktigt irriterande. Det kommer från det nedre vänstra hörnet. Riktigt jävla irriterande, har hört om att en free fall sensor kan låta men jag har ingen sån. Värt att ringa Dell eller skiter dom i att fixa det?