Permalänk
Medlem

70c grader? Inte vad jag känner!

Är en musklick ifrån att beställa Antec 300 med 3 st 120mm fläktar, totalt 5st fläktar för att få bra luftflöde.

Mitt nuvarande chassi är något helt random och har 2 st 80mm fläktar.
Innan har jag alltid trott att min CPU blivit 70+ vid full load.

Men när jag öppnade chassit för att känna på flänsen så var det till min förvåning knappt ljummet. Bad pappa känna bara för att försäkra mig och enligt honom kan det inte varit mer än 35c.

Vad är det som inte stämmer här är då frågan? Hur varm är den, behöver jag uppgradera chassit eller ej?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Låter som dålig kontakt, då blir inte flänsen varm men processorn blir desto varmare, ta bort flänsen tvätta rent kontaktytan på både processor och fläns och sätt tillbaka med bra kylpasta.

Permalänk
Entusiast

Så länge du har en fläkt som blåser så kommer inte flänsen hålla samma temperatur som processorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

uppdaterat bios ? kan väl vara dåliga tempgivare (sensorer?)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Så länge du har en fläkt som blåser så kommer inte flänsen hålla samma temperatur som processorn.

Men det ska vara mycket mindre skillnad än 35 grader. Är det så stor skillnad är antingen tempsensorn lite vajsing eller så har man dålig kontakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Så länge du har en fläkt som blåser så kommer inte flänsen hålla samma temperatur som processorn.

Nej självklart inte, men 35 graders skillnad är det absolut inte.

Dålig kontakt, alternativt vajsing på tempgivaren!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Har senaste bios, och under den lilla perioden här, tog jag bort kylaren gjorde rent även med kemisk ren aceton, samt la på ny kylpasta, gjorde som de rekommenderar den här gången. Tog 3 tunna sträckor kylpasta (ASQ)

Visst fick jag liten minskning full load. Nu är det 69c istället för 70+ och idle sjönk inget alls men som ni ser så är det en skillnad på 1-2-3 grader i full load, och flänsen känns fortfarande inte varm alls :S vid 70c borde man iaf bränna sig?

Vet inte vad jag ska göra mer.

Jag märkte också att CPU tempen drar ifrån 33 till typ 55 på 1-2 sekunder det kan väl inte stämma?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

CPU tempen stiger ofta galet fort när man startar datorn. Så det kan nog stämma.

Hur tjockt lager blev det med kylpasta? Ligger det jämnt fördelat?

Kan vara dålig kontakt mellan chippet och heatspreadern, elelr så är det som sagt tempsensorn. Märker du av några problem med datorn? Kolla också vad CPU-Z rapporterar för spänning.

Permalänk
Medlem

Nej, alltså för att få det klart, så är jag ingen noob precis.
Första gången la jag på kylspastan och fördela det med ett kort, som ett riskorn.

Denna gång drog jag tre sträck och tryckte på kylaren, ingen skillnad, eller jo 1-2 grader bättre kanske. Spänningen är original, iprincip den är höjd från 1.32 till 1.35.

Och jag menade inte att det steg sådär fort när datorn startade utan när jag drog på orthos så drar tempen upp 15 grader på 2-3 sekunder. Sen blir den stabil runt 68-69 grader.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ja när man drar igång orthos så sticker tempen iväg rätt snabbt, helt normalt.

Permalänk
Medlem

En grej många faktiskt missar är att kylpasta leder inte värme speciellt mycket sämre än alu/koppar. Absolut hellre för mycket kylpasta än för lite! Själv brukar jag smeta på ett ordentligt lager så att jag är säker på att kylaren får kontakt. För tillfället sitter jag med en E2160 @3.4ghz och 1.6vcore som kyls utan fläkt med en ultra 120 extreme. Idle/load temps 34/44. Är så mycket kylpasta påsmetat att det skvalar om det på sidorna och över hela socketen! Så kom nu inte och säg att mycket kylpasta är dåligt. För med handen på hjärtat kan vi nog enas om att det MAX handlar om 4-5 graders skillnad på sin absoluta höjd.

Permalänk

Ja, varför tror du man brukar göra rent efter gammal kylpasta tSp? Det är ju bara typ 3-5 graders skillnad.

Permalänk

Jag hade beställt cahssit i vilket fall som helst imo. Byggt 2 datorer i det chassit, varav en till min lillasyster, gav henne några fler Antec 3-stegs originalfläktar som jag fått över, så nu sitter hon på 4 stycken 120 mm och det är ett grymt bra luftflöde i den burken! Tyst, snyggt, kvalité och riktigt prisvärt!

Permalänk
Medlem

Alltså, kylpastan är ju inte där för att kyla cpu.
Kylpastan är där för att leda värmen/kylan från/till cpun.
Det kan bara inte vara dåligt med förmycket pasta, håller med tSp där.
Men det går att orda i evigheter om det där, det vet vi

Quadspider: Antar att man tar bort gammal pasta eftersom den leder värme/kyla sämre än ny pasta?

Ni får GÄRNA rätt mig om ni anser att jag har fel.

Finns det ingen recension där de testat att smeta på en massa pasta o sedan mätt tempen o samtidigt gjort en test på samma burk med lite pasta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Landell
Finns det ingen recension där de testat att smeta på en massa pasta o sedan mätt tempen o samtidigt gjort en test på samma burk med lite pasta?

Är ju faktiskt en riktigt bra idé för en test. Tipsa redaktionen. Lite för tråkigt att testa med sin huvuddator. Men har man en testrigg uppe vid något tillfälle tar det ju inte lång tid att testa 4 olika tjocklekar.

Permalänk
Medlem

Nån admin kommer säkert läsa och sedan tipsa, men som sagt det vore roligt med ett test

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Landell
Alltså, kylpastan är ju inte där för att kyla cpu.
Kylpastan är där för att leda värmen/kylan från/till cpun.
Det kan bara inte vara dåligt med förmycket pasta, håller med tSp där.
Men det går att orda i evigheter om det där, det vet vi

Quadspider: Antar att man tar bort gammal pasta eftersom den leder värme/kyla sämre än ny pasta?

Ni får GÄRNA rätt mig om ni anser att jag har fel.

Finns det ingen recension där de testat att smeta på en massa pasta o sedan mätt tempen o samtidigt gjort en test på samma burk med lite pasta?

Har egen erfarenhet av att det är sämre med för mkt pasta! Det blir inte mer pasta just mellan kylaren och processorn, det mesta åker ut på sidan och det kan vara ett helvete att få bort nästa gång man byter kylare. Men det är klart att det finns olika "för mkt". Tempskillnaden vet jag inte om det blir någon större ändring på.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Va mäter du med för program?

Visa signatur

q9550 @ 3.75Ghz, 4870x2, 4gb 8500 dominator, Asus maximus formula II, Antec p182

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuaX
Va mäter du med för program?

everest och temp core, förslag på något som kan vara bättre?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
everest och temp core, förslag på något som kan vara bättre?

Du kan ju testa Real Temp.

När det gäller kylpasta, så brukar den för det mesta vara såpass lättflytande att överflödet trycks undan av trycket som kommer sig av att kylflänsen trycks ned mot processorn. Kan inte vara speciellt stora skillnader mellan "för mycket" och "lagom". Om man har riktigt gammal AS5 kan jag möjligtvis se problemet (hård som kitt), men inte med fräsch kylpasta (dock kan man ju få problem pga ett överflöd av AS5 som hamnar över komponenterna runt processorsockeln om man nu kör med enorma mängder, då AS5 leder ström).

Har för mig att jag såg just testet med att köra med den gamla kylpastan vid byte av kylare och skillnaden var inte större än runt 5°C om jag inte missminner mig.

Skulle snarare tro att problemet i fråga orsakas av dåligt kalibrerade/placerade sensorer, eller felräkning i programmen som temperaturen visas i.
När du känt på kylflänsen, har det varit så nära sockeln som möjligt, eller högre upp?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Landell

Quadspider: Antar att man tar bort gammal pasta eftersom den leder värme/kyla sämre än ny pasta?

Det jag menade var ju att tSp hade skrivit att han hade brett på kylpasta så att det klämdes ut över moderkortet och skite. Sedan så skrev han att ifall det blev för mycket så skillde det ju som max 3-5 grader.

Då skrev jag så här "Ja, varför tror du man brukar göra rent efter gammal kylpasta tSp? Det är ju bara typ 3-5 graders skillnad."

Om du läser så skrev jag exakt samma sak som du fast med andra ord.