Nvidia berättar om Big Bang II

Permalänk
Medlem

Fungerar inte drivrutinen till kort under 88 men fortfarande 8-serien?! Den fanns inte att ladda ner när jag valde "8600GT" @ Beta Drivers @ nvidia.com

Läste att det bara skulle gå till 88+ i en nyhet här, men jag trodde liksom inte på det Ska vi med äldre budgetkort köra med 17x drivers?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Hmm...Undrar om det fungerar att använda ett 8800gts 320mb som physx kort tillsammans med ett gtx260 på en X48 bräda med dom nyare big bang2 drivisarna för med 178.13 fungerade det inte.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Jag har ett 7900GTX liggandes, sitter med 9800GTX+ nu, kan jag slänga in 7900at som Physx kort alltså?

Annars så skänker du ditt 7900GTX till mig så kan jag köra SLI

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Nästa steg är att nVidia släpper stöd för olika GPU SLI.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

mmm har redan 180.10 (beta) på min 8800gts 512. Med physix deactivated. De flesta spel funker faktiskt snabbare...och med bättre IQ..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
mmm har redan 180.10 (beta) på min 8800gts 512. Med physix deactivated. De flesta spel funker faktiskt snabbare...och med bättre IQ..

Det är väl inte så konstigt?Deactivated alltså har du inte fysiken aktiverad vilket nästan alltid ger högre fps och prestanda,helt självklart.
MvH albanen..

Jag själv har ett asus physx kort som går med nvidias egna physxdriver samtidigt som jag kör ati catalyst 8.10 på mitt ati 4870X2.Alla spel går som ett skållat svin.Det bästa från 2 världar:-)))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

mina 3st 8800GTX vart lite trimmade märkte jag med den nya drivrutinen.

det gillar vi, sånt vill jag se mer av, Tack!

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

"Den största förbättringen är stödet för flera skärmar. Bland annat Supreme Commander kan dra nytta av två skärmar samtidigt, även under SLI. Den nya drivrutinen tar även bort irritationsmomentet att en skärm måste avaktiveras i kontrollpanelen innan spel startas, för att SLI ska fungera."

Det var sannerligen på tiden, denna idiotiska miss har dragits med SLI-drivrutinerna på tok för länge, men det är bra jobbat nVidia, hellre att ni lägger krutet på att optimera drivrutiner än att komma på nya namn på era kort hela tiden

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Ganska trevlig drivare för oss med SLi system & dom som har ett 8800 kort liggandes med ett nyare nV i burken, "gratis" physx är aldrig fel (märk tecknen runt "gratis")

Dock verkar betan en smula buggig med lite olika fel i olika spel samt skärmstödet verkar inte helt fixat än....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Ska testa 180.43 beta snart...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan köra med det integrerade grafiken till att beräkna fysik med, eller vore den alldeles för långsam jämfört med en CPU?

Speciellt eftersom alla nyare Nvidia chipset innehåller en grafik processor, (måste dock vara geforce 8).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Fungerar inte drivrutinen till kort under 88 men fortfarande 8-serien?! Den fanns inte att ladda ner när jag valde "8600GT" @ Beta Drivers @ nvidia.com

Läste att det bara skulle gå till 88+ i en nyhet här, men jag trodde liksom inte på det Ska vi med äldre budgetkort köra med 17x drivers?

Samma för mig. Riktigt tråkigt!

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem

Fan jag trodde man skulle kunna köra ett 4870x2 sen ett 8800GTX som Physx kort om man körde med en x38 bräda, nehe då får jag väll slänga mitt GTX kort då

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Det känns mer som att notan kommer på elräkningen sen med tanke på vad dessa kort slukar.
Så jag kör nog med ett kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Fungerar inte drivrutinen till kort under 88 men fortfarande 8-serien?! Den fanns inte att ladda ner när jag valde "8600GT" @ Beta Drivers @ nvidia.com

Läste att det bara skulle gå till 88+ i en nyhet här, men jag trodde liksom inte på det Ska vi med äldre budgetkort köra med 17x drivers?

Funkar bra för mig som använder ett 8600M GT

Edit: Dock med moddade INF filer från www.laptopvideo2go.com

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Avstängd

Vill lägga in vissa inlägg, men jag struntar i de då många här inte har hängt med dom senaste månaderna! Detta irriterar mig då dom har haft info mitt framför ögonen men inte sett de.

Hur som helst så blir jag glad när 180 drivarna släpps då jag förhoppningsvis får lite bättre prestanda i fysik än vad jag har nu.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

Var fan är datanusse???
Jag trodde att han skulle hoppa i åttor runt sig själv nu när fantastiska nvidia har släppt ännu en skräpdriver som bara skapar mer problem än den löser:))

Och raghor? köp dig ett physxkort så har du löst problemen:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Var fan är datanusse???
Jag trodde att han skulle hoppa i åttor runt sig själv nu när fantastiska nvidia har släppt ännu en skräpdriver som bara skapar mer problem än den löser:))

Och raghor? köp dig ett physxkort så har du löst problemen:))

Dagens skämt eller? Mitt 9500GT presterar bättre fysik prestanda än vad Ageias PhysX kort gör.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Jag tror iaf att det här är början till Nvidias stora comeback. När de nya GTX-korten släpps och med Big Bang II kommer inte ATI att ligga särskilt långt före längre. Om ens det, det är fullt möjligt att de kommer att få leka catch-up igen.

Om Nvidia lyckas trycka in två nya och strömsnålare GTX280-cores (eller bättre/liknande) på ett kort tror jag 4870x2 blir akterseglad.. Jag väntar iaf med stor spänning!

Ehhh, nvidia är desperata och vill göra vad som helst för att locka fler kunder. Det kommer inte in 2 GTX280 på ett kort inom en snar framtid, det tillåter inte PCIe-gränssnittet (drar för mycket ström m.m.). ATIs arkitektur är mer beroende av drivrutiner än nvidias, och således drar ATI ifrån nV när nya drivrutiner släpps. "Big Bang" 2 kommer nog att göra en ganska marginell skillnad mot tidigare drivrutiner, åtminstone intei närheten av vad vissa vill/tror.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Ehhh, nvidia är desperata och vill göra vad som helst för att locka fler kunder. Det kommer inte in 2 GTX280 på ett kort inom en snar framtid, det tillåter inte PCIe-gränssnittet (drar för mycket ström m.m.). ATIs arkitektur är mer beroende av drivrutiner än nvidias, och således drar ATI ifrån nV när nya drivrutiner släpps. "Big Bang" 2 kommer nog att göra en ganska marginell skillnad mot tidigare drivrutiner, åtminstone intei närheten av vad vissa vill/tror.

Absolut. Folk är trötta på Nvidia och deras nonschalans senaste året med löften som diskrimineras och ren hederlig smuskastning. De röda fick iväg ett gäng starka, billiga och allmänt jäkligt bra produkter som Nvidia inte har en chans att springa ikapp på en tid utan att slänga upp saker mindre färdiga än GT200.

Hur skapar man en billig hype? Hårdvara är dyr att rita upp, producera och inte sällan även att bli av med. Hur gör man då? Mjukvara. Predika om förbättringar så mycket att det *måste* vara en fantastisk grej och leverera en vanlig driver utan vidare. Billigt, effektivt och helt vansinnigt för att fortsätta se ens halvseriösa ut.

Nvidia säljer ut sig totalt, men det sorgliga är ju att det finns folk som köper deras fina ord gång på gång...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Absolut. Folk är trötta på Nvidia och deras nonschalans senaste året med löften som diskrimineras och ren hederlig smuskastning. De röda fick iväg ett gäng starka, billiga och allmänt jäkligt bra produkter som Nvidia inte har en chans att springa ikapp på en tid utan att slänga upp saker mindre färdiga än GT200.

Hur skapar man en billig hype? Hårdvara är dyr att rita upp, producera och inte sällan även att bli av med. Hur gör man då? Mjukvara. Predika om förbättringar så mycket att det *måste* vara en fantastisk grej och leverera en vanlig driver utan vidare. Billigt, effektivt och helt vansinnigt för att fortsätta se ens halvseriösa ut.

Nvidia säljer ut sig totalt, men det sorgliga är ju att det finns folk som köper deras fina ord gång på gång...

Hmm, är de fel att NVIDIA faktiskt gör en sak som redan ATI har? Sedan ett tag tillbaka kan man till exempel kombinera ett HD2900XT med ett HD4870. NVIDIA möjliggör samma sak, fast för sina kort.
Sedan vart de inte sålänge sedan ATI hade stora problem som löstes via drivrutiner och alla hoppades på stordåd från ATI. Då vart de inge gnäll, men när NVIDIA gör samma sak så blir de ett jäkla liv hos en del.
Var glad att utvecklingen går framåt. Vill ni att den skall stanna eller?

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Om du läste gårdagens nyhet (http://www.sweclockers.com/nyhet/8425-nvidia_tar_betalt_for_s...) ordentligt så hade du vetat att det handlar om $5 i avgift.. Det blir i slutändan, för konsumenten, en ungefärlig prisökning på 80kr.. Lägg in det faktum att dollarn åker berg och dalbana så kommer du inte att kunna avgöra vilket av två i övrigt likvärdiga kort som har SLi-stöd och inte = du bör inte bry dig. 80kr om man lägger 3000+ på endast moderkortet.. Snål känns helt rätt, men samtidigt fruktansvärt fel att kalla dig, vad är du egentligen?

$5 blir i slutändan betydligt mer än 80kr, då tillverkaren skall ha betalt, åf, samt butiken och sen skall ju staten ha sin kaka oxå. $5 blir minst 500 för dig som konsument.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Kan man inte bara ta död på det här med SLI! Så onödigt! hur mycket mer prestanda får man igentligen mellan 30% och 50% som max?
Och Företaget får 100% för det sålda extrakortet.
Självklart är det smart för dom om folk väljer o köra detta.
Det är dåligt för oss alla priser på moderkort till Core7 kostar minst 2500kr för att dom stödjer skit SLI. Vi som inte kör det får vänta månader på kanske nått utan SLI moderkort.

Blir så jävla förbanad!! Nvidia började med den här skiten och värsta är nog att folk köper det ochså för att få dom här 25fps mer i ett spel där dom kanske redan har 125fps! Gör ENSKLIDA kort bättre! Vägra SLI!

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Nu får man äntligen nytta av all gamla AGP kort som man har. Synd bara att inga moderkort har AGP , nu mer.:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Om man kopplar in 3 skärmar på 2 kort antar jag att man får samma prestanda på samtliga skärmar elller?

Visa signatur

Thrilller Was Here.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Kan man inte bara ta död på det här med SLI! Så onödigt! hur mycket mer prestanda får man igentligen mellan 30% och 50% som max?
Och Företaget får 100% för det sålda extrakortet.
Självklart är det smart för dom om folk väljer o köra detta.
Det är dåligt för oss alla priser på moderkort till Core7 kostar minst 2500kr för att dom stödjer skit SLI. Vi som inte kör det får vänta månader på kanske nått utan SLI moderkort.

Blir så jävla förbanad!! Nvidia började med den här skiten och värsta är nog att folk köper det ochså för att få dom här 25fps mer i ett spel där dom kanske redan har 125fps! Gör ENSKLIDA kort bättre! Vägra SLI!

Precis och därför tycker jag som sagt att de bör ha två olika versioner av moderkort, en som har Sli och en som inte har. Man vill ju inte betala för något som man inte tänker använda...

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Nvidia säljer ut sig totalt, men det sorgliga är ju att det finns folk som köper deras fina ord gång på gång...

Det är snarare sorligt att AMD som har efter att flera år vissat oss demo av fysik och beräkningar på sina kort ännu har inte kommit med en solid produkt som kan användas av konsumenter. CUDA är nylaserad och redan har den fot bland utveklare och programmerare runt om världen. Det finns reda aplikationer som använder CUDA som den vanliga konsumenten kan ha användning av så som decodning av video och musik. Företag och konsumenter använder CUDA till olika beräkningar. CUDA använd till fysik i spel som kommer ge både bättre prestanda och spelupplevelse.

CUDA är presic det som AMD (ATI) har lovat och vissat oss för många år sen. Dock så är det nVidia som står backom CUDA. nVidia gjorde AMD (ATI)s ord till handling och än idag har AMD inget som motsvarar nVidias CUDA.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
$5 blir i slutändan betydligt mer än 80kr, då tillverkaren skall ha betalt, åf, samt butiken och sen skall ju staten ha sin kaka oxå. $5 blir minst 500 för dig som konsument.

Det verkar som om jag blir tvungen att upprepa mig..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX (fast i annan tråd)
Inköpspris för tillverkare: $150+$5 = $155
Inköpspris för ex. Komplett, Datorbutiken osv: $155*1,3 = $200 (1,3 för marginal)
Inköpspris för slutkund: $200*7,8*1,3*1,25 = 2 550kr (7,8=Dollar-->SEK, 1,3 för marginal, 1,25 för moms).

Om vi tillämpar samma model, fast enbart för $5 får vi följande:
Inköpspris för tillverkare: $5
Inköpspris för återförsäljare: $5*1,3=$6,5 (1,3 för marginal)
Inköpspris för slutkund: $6,5*7,93*1,3*1,25=84kr (1,3 för marginal och 1,25 för moms, eller statens kaka, samt 7,93 för dagens dollarkurs)
Vart du hittar dina resterande 415kr (eller över huvud taget någon form av grund för ditt påstående, eller rim och reson till varför de $5 skulle gå från att utgöra 3% (5/155) av inköpspriset för tillverkaren till att utgöra 17% (500/3000) av priset för slutkunden) det förstår jag inte.. Jag vet att jag nu ignorerat fraktkostnader i min beräkning, men i gengäld fick jag höra i tråden jag citerade mig från att 1,3 kan vara en något väl tilltagen marginal, visserligen utan grund för påståendet, men vad jag menar är att det är en uppskattad beräkning och inget definitivt. Ändå är den väldigt långt från din verklighet?