Permalänk
Medlem

Såklart jag vet att det finns olika raser...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra att ställa frågan här...

Kommer bli kattägare (bondkatt) i morgon eller på fredag, så ikväll ska jag iväg och köpa alla tillbehör. Men en sak jag är lite osäker på är hur pass tidigt (eller sent) man ska vänta innan man vaccinerar kattungarna? Det rör sig om två honor som är runt 16 veckor gamla.

Och sterilisering... vill gärna höra erfarenheter från er som valt att INTE sterilisera era katter (eller att det helt enkelt inte blivit av än). Går det att "överleva" deras mjaaaaauperioder ändå tro? Som jag förstått det så ska de inte vara lika jävliga som hanar som går och revirpissar.. men kan ha fel, så vill höra med er lite. Värt att tilläggas är att det rör sig om innekatter, de kommer inte få vistas ute någonting.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Hoppas det går bra att ställa frågan här...

Kommer bli kattägare (bondkatt) i morgon eller på fredag, så ikväll ska jag iväg och köpa alla tillbehör. Men en sak jag är lite osäker på är hur pass tidigt (eller sent) man ska vänta innan man vaccinerar kattungarna? Det rör sig om två honor som är runt 16 veckor gamla.

Och sterilisering... vill gärna höra erfarenheter från er som valt att INTE sterilisera era katter (eller att det helt enkelt inte blivit av än). Går det att "överleva" deras mjaaaaauperioder ändå tro? Som jag förstått det så ska de inte vara lika jävliga som hanar som går och revirpissar.. men kan ha fel, så vill höra med er lite. Värt att tilläggas är att det rör sig om innekatter, de kommer inte få vistas ute någonting.

Om de är över 16 veckor ger man en vaccination vid tillfälle och sen en igen efter 3-4 veckor. Då har katten ett grundläggande skydd som man sen förnyar en gång om året.

Sterilisering utför man inte vanligtvis längre utan nu kastrerar man alltid. En hona som löper är inte skoj. Finns det någon anledning till att du inte vill kastrera? Är både jobbigt för dig och katterna om det inte blir gjort. Sen luktar urinet starkare och det är ingen trevlig doft...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
*text*

Bor du i lägenhet kommer grannarna slå ihjäl dig om en honkatt går utan kastrering/sterilisering.

Se till att kolla till livmodern om du ska kastrera förresten. Katten jag hade som liten skulle vi kastrera, men det slutade med att vi sa sterilisering ändå (minns inte varför, var ganska liten).

Efter operationen sa läkaren att det var tur att vi steriliserade och inte bara kastrerade, för vid kastrering kan graviditetsflödet ändå börja röra sig lite och hon hade antagligen inte överlevt att bli gravid pga fel på livmodern. Och det var tydligen inte alltför ovanligt sa han, heller...

Så om du har tänkt göra nått sånt, tänk på att kolla in livmodern först, eller om det är dyrare att kolla först - gör bara en sterilisering på en gång. Du vill ju inte att katten kanske dör... :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd
Bor du i lägenhet kommer grannarna slå ihjäl dig om en honkatt går utan kastrering/sterilisering.

Se till att kolla till livmodern om du ska kastrera förresten. Katten jag hade som liten skulle vi kastrera, men det slutade med att vi sa sterilisering ändå (minns inte varför, var ganska liten).

Efter operationen sa läkaren att det var tur att vi steriliserade och inte bara kastrerade, för vid kastrering kan graviditetsflödet ändå börja röra sig lite och hon hade antagligen inte överlevt att bli gravid pga fel på livmodern. Och det var tydligen inte alltför ovanligt sa han, heller...

Så om du har tänkt göra nått sånt, tänk på att kolla in livmodern först, eller om det är dyrare att kolla först - gör bara en sterilisering på en gång. Du vill ju inte att katten kanske dör... :S

Låter inte riktigt som du har koll på termerna...

Om man steriliserar finns fortfarande sexdriften kvar, alltså kommer honan löpa men inte kunna bli befruktad.
Om honan får löpa ökar risken för livmoderinflammationer markant så det där med att "Vill ju inte att katten kanske dör" är nog snarare omvänt. Vid en kastrering (som är det enda en vet bör utföra idag) så plockar man bort både äggstockar och livmoder vilket gör att katten aldrig mer kommer löpa och alla får lugn och ro.

När vi ändå är igång, ska vi inte dra det hela med att en hona "bör få en kull innan man kastrerar också"? Frågan är varför det är så grymt mycket okunnighet som cirkulerar just i kattvärlden? Myter som att alla röda katter är hanar, att de ger spädbarn och småbarn allergier och astma, att alla katter gillar fisk och räkor osv. De finns i all oändlighet och folk verkar fortfarande tro på en del?

Permalänk
Medlem

Jag tackar för utredningen! Lär bli kastrering som det låter. Vaccinationen får nog dröja fram tills lönen kommer först. Är inte många dagar bort, så det bör väl inte vara några konstigheter..

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Har fått napp på en 3 årig kastrerad katt,ska åka och kolla på den på fredag och se om man fastnar för den,bara o fixa kattlåda o annat nu.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Låter inte riktigt som du har koll på termerna...

Okej, jag hade blandat ihop vilket begrepp som var vilket då ^_^x;

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Har fått napp på en 3 årig kastrerad katt,ska åka och kolla på den på fredag och se om man fastnar för den,bara o fixa kattlåda o annat nu.

Hoppas det går bra!

Permalänk
Medlem

Satan vilka små charmtroll man har nu. Fick hem dom i torsdags.

Omöligt att klippa klorna på dom bara.. men jag tror jag valde fel tillfälle, dom är rätt busiga just nu efter uppluren. :/

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

Va vackra Maine Coon katterna va
Nu vet jag vilken kattras som ska får sällskapa mig när jag hittat lägenhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles

Satan vilka små charmtroll man har nu. Fick hem dom i torsdags.

http://pici.se/pictures/NXkJmBUAU.jpg

Omöligt att klippa klorna på dom bara.. men jag tror jag valde fel tillfälle, dom är rätt busiga just nu efter uppluren. :/

Vilka små sötnosar
Hur gamla är dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Hoppas det går bra att ställa frågan här...

Kommer bli kattägare (bondkatt) i morgon eller på fredag, så ikväll ska jag iväg och köpa alla tillbehör. Men en sak jag är lite osäker på är hur pass tidigt (eller sent) man ska vänta innan man vaccinerar kattungarna? Det rör sig om två honor som är runt 16 veckor gamla.

Och sterilisering... vill gärna höra erfarenheter från er som valt att INTE sterilisera era katter (eller att det helt enkelt inte blivit av än). Går det att "överleva" deras mjaaaaauperioder ändå tro? Som jag förstått det så ska de inte vara lika jävliga som hanar som går och revirpissar.. men kan ha fel, så vill höra med er lite. Värt att tilläggas är att det rör sig om innekatter, de kommer inte få vistas ute någonting.

Finns p-piler annars att köpa genom veterinären som du bara ringer till och sen hämtar ut på närmsta apotek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Vilka små sötnosar
Hur gamla är dom?

Tack. 17 veckor nu med ett par dagars diff. Dom är rätt underhållande. En kul grej är att de har inte blivit pottränade av uppfödaren, men båda hittade direkt till min kattlåda och har endast använt den, vilket jag är lite impad över.

olirc: Ja, det kan vara ett tips. Men om jag inte är helt korkad löper de väl trots p-piller. Så det är inte riktigt det jag är ute efter. Därför går då även sterilisering bort som jag fått lära mig, och kvar återstår alltså kastrering.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Nope katthonan löper inte när hon har p-piller tro mig jag vet då jag haft katthona som haft och inte haft p-piller och hon löpte bara när hon inte fick piller.

Permalänk
Korsordsguru

De där maine coon-katterna verkar ha ekolokalisering eller något på G där. Imponerande!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
De där maine coon-katterna verkar ha ekolokalisering eller något på G där. Imponerande!

Maskerade delfiner =/

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nope katthonan löper inte när hon har p-piller tro mig jag vet då jag haft katthona som haft och inte haft p-piller och hon löpte bara när hon inte fick piller.

Åfasen! Aja, ska göra lite mer research innan det blir dags. Frågan är vad som lönar sig i längden?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

det är icke bra för en katthona att gå på p-piller har jag fått höra genom frugans syster (uppfödare).
bästa är att kastrera dom isf.

har vi gjort med våran exotic.

ska kolla mer med frugan om det där med p-piller när hon kommer från jobbet. ^^

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Satan vilka små charmtroll man har nu. Fick hem dom i torsdags.

[url.]http://pici.se/pictures/NXkJmBUAU.jpg[/url.]

Omöligt att klippa klorna på dom bara.. men jag tror jag valde fel tillfälle, dom är rätt busiga just nu efter uppluren. :/

Jag får bara klippa klorna på mina katter när dom sover riktigt djupt. Annars drar dom gärna tassarna till sig och det känns som skaderisken är för stor, både för mig och för katterna, om jag klipper då.

Permalänk
Medlem

Katter som går på p-piller under en längre tid riskerar juvertumörer, cancer, livmoderinflammationer och diabetes i en högre utsträckning. Jag skulle avråda från att hålla en katt på piller en längre tid, om än alls, när man så enkelt kan utföra en kastrering. Då slipper man också bry sig om eventuella vanligare biverkningar som beteendeförändringar, fetma och annat jobbigt.

Om man ändå vill använda sig av p-piller (det kan vara bra i bland under kortare perioder) så bör man tänka på att inte ge det till juvenila djur då det påverkar hormonbalansen negativt medan de fortfarande växer.

EDIT: Vad som lönar sig i längden - Kastrering. Är en lite större engångskostnad men man har igen det snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Maskerade delfiner =/

Sådär låter alla våra katter (3st) när dom är "uppspelta". T.ex. när de sitter och kollar på en fågel utanför fönstret osv.

Så det verkar vara ett ljud som kommer fram vid jakt, inte helt omöjligt då Maine coon-katten lät så när den försökte ta "vippan".

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Bara att ta sitt gamla ex katt, ingen som vet om det håll den bara inne

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Satan vilka små charmtroll man har nu. Fick hem dom i torsdags.

http://pici.se/pictures/NXkJmBUAU.jpg

Omöligt att klippa klorna på dom bara.. men jag tror jag valde fel tillfälle, dom är rätt busiga just nu efter uppluren. :/

Fy fan vad sjukt, trodde det var en bild på mina katter först, men sen såg jag soffan...

Mina två runt hösten 2005

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem

Hehe, ja likheten fanns helt klart där.

Upptäckt att jag måste fixa dörrkil till toadörren också. De hade petat igen den under natten, och valde då att skita i köket istället. Diarré dessutom (tror det är pga att de tampas med mask i tarmarna, ger dom vexilur vet eller vad den heter).

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Hehe, ja likheten fanns helt klart där.

Upptäckt att jag måste fixa dörrkil till toadörren också. De hade petat igen den under natten, och valde då att skita i köket istället. Diarré dessutom (tror det är pga att de tampas med mask i tarmarna, ger dom vexilur vet eller vad den heter).

Haha kan inte låta bli att skratta Alltid lika kul att komma upp på morgonen och ha en överraskning på golvet någonstans. Helst ska man trampa i den innan man upptäcker den

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Några saker som är bra att införskaffa åt katterna är (enligt mina erfarenheter för 2 innekatter) ett stort klösträd och någon mindre klösmöbel, 2 st kattlådor med tak, några fleecfiltar, en ganska stor skål för torrfoder då de bör ha fri tillgång till detta och en hel del leksaker särskillt när dom rackarna är små. Mina 2 monster trivs med leksaker fortfarande och dom närmar sig 3 år nu:)