Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Bor hemifrån i studiesyfte, men blir inte många resor hem förutom på loven. Sommarlovet kan bli lite väl jobbigt att bara ha EEE'n hemma... Får ta mig en riktigt funderare om det kommer fungera med en UMPC eller om det helt enkelt får bli en 15 tummare när tiden är kommen...

Jag använder endast min Eee när jag är hemma, jag har en 22" skärm, mus & tbg men jag använder dom aldrig, då värdesätter jag mer att kunna flytta runt i hemmet. Jag tycker att skärmen duger till allt, även om jag självklart haft lite högre upplösning i synnerhet när man surfar på vissa sidor. Du kommer sannolikt inte att ångra dig om du väljer att köpa en 1000H nu, och du kan ju alltid sälja den om du vill köpa något annat om ett tag...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera lite med hur mina användningsområden är just nu...

Använder min Eee till _allt_ skolarbete, oavsett om jag är hemma eller i skolan. Har med tiden blivit så att jag har allt skolmaterial på Eeen och istället för att skicka över det till stationära hemma sätter jag mig med Eeen på nått skönt ställe och jobbar. Kan sitta en hel eftermiddag + kväll med Eeen utan problem och eftersom den också används under dagen i skolan blir det ibland hela dagar med bara den.

Använder den mest till:

- Surfa: Inga problem med upplösningen imo. Inte stött på nått problem än
så länge. Skulle det vara någon sida som inte får plats i sidled är det löjligt
enkelt att scrolla åt sidan med hjälp av två fingrar på plattan.

- Skriva/anteckna: Inga problem...

- Musik: Winamp eller Spotify, vilken dator klarar inte musik?

- AutoCAD: Den klagar på att AutoCAD vill ha minst 1024x768 men fungerar
ändå och allt kommer med på skärmen. Lite trögt att starta men när det väl
kommer igång är det inga problem.

- Multisim: Ritar kopplingsscheman och bygger kretsar. Fungerar hur bra som
helst.

- Programmering: Pascal för seg programmeingskurs och C för µC
programmering i AVR Studio. Funkar fint det med...

- Photoshop: Flyter på rätt bra men inget man sitter och redigerar en dags
bilder med kanske. CameraRAW kräver 1024x768, går att köra men knapparna längst ner är lite jobbiga att komma åt. Brukar köra med lightroom istället och det fungerar bättre som raw-konverterare.

Har dessutom gjort så att jag satt i ett 4GB SD-kort i minneskortläsaren och tar backup till det på allt skolmaterial varje dag. En dator som man flyttar runt så mycket på löper ganska stor risk att en vacker dag fara i golvet. Sist jag kollade så tycker inte hårddiskar om det. Nog för att det finns inbyggd skydd i de flesta så litar iaf inte jag på det

Extra plus för att den klarar sig en hel dag i skolan utan laddaren också
(Med undantag för väldigt långa dagar då...)

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Relik 📜

Kan fylla på dinmins lista lite..

- Surfa: Funkar bra med undantag för vissa sidor, t.ex. Prisjakt där det finns mycket javascript och elände. Blir lätt lite laggigt och frustrerande då tvåfingerscorllen inte hinner med.

- Matlab: Inga problem för enkla beräkningar, tyngre grejer är dock inte att rekommendera, det tar helt enkelt en jävla tid.

Lite andra kommentarer..

- Ljudnivå: Efter första dagarnas toktest då jag fick fläkten att snurra på rätt bra har den inte varvat över 30% en enda gång, oavsett vad jag gjort. Det som hörs är hårddisken och endast den, ett svagt susande ljud.

- Batteritid: Datorn har cirka 5h batteritid, +-30min beroende på vad man gör. För mig är det någon timme för lite, vore perfekt att kunna sitta 08-17 de dagar det krävs. Brukar pressa i några Wh på lunchen, på sikt blir det nog ett extra batteri.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
jag köpte asus eee-mus .. jag gillar den som fan, liten och lämplig

har du bild på musen bredvid datorn? tack.

Permalänk
Medlem

Lezziter:
du som provat både AAO och 1000H:
har du provat göra samma saker på båda dvs:
- matlab
- autoCAD
- photoshop
- lättare programering

Rimligtvis borde AAO vara lika bra, men ändå är jag nyfiken

Permalänk
Medlem

Tack alla som skrivit lite om vad ni använder er 1000H till. Intresset svalnade lite igår kväll, men har idag ökat markant igen Att den orkar med CAD-program trodde jag inte, har för mig att min CAD lärare sa att de var ganska krävande program, iaf i minnesväg.
Mina skoldagar ligger runt 08.30 till 16.00, så batteritiden är lite knapp, men använder den nog inte i alla ämnen, tex matte
Någon som testat något mindre spel, isåfall vilka? Såg på Youtube att folk spelar nyare spel, dock inte med så fint resultat, men att det fungerar. Vet att datorn inte är något prestandamonster, men vore kul med något som tidsfördriv på bussen
Visst ja, är det rekommenderat att köpa till mer minne så man får 2GB eller räcker det med 1GB?
Tack!

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
Lezziter:
du som provat både AAO och 1000H:
har du provat göra samma saker på båda dvs:
- matlab
- autoCAD
- photoshop
- lättare programering

Rimligtvis borde AAO vara lika bra, men ändå är jag nyfiken

Nej, eftersom bara den ena datorn tillhör mig har jag inte haft möjlighet.
Vet dock att matlab fungerar, de övriga kan jag inte svara på.
Som du säger är det ju mer eller mindre exakt samma hårdavra i, så det borde vara hugget som stucket.

EDIT: Det här batteriet borde (i teorin) ge cirka 2h extra batteritid, alltså uppåt 7-8h i bästa fall:
http://www.batterikungen.se/batteri/laptop-batterier/asus/bat...
(Räknar med att 1000 och 1000H har samma batteri)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Vad är maximal upplösning på VGA-utgången? Är det samma som för skärmen, 1024x600 ?

Om så, finns det någon Netbook/UMPC som har en utgång som stödjer 1920x1080/1200 ?

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Vad är maximal upplösning på VGA-utgången? Är det samma som för skärmen, 1024x600 ?

Om så, finns det någon Netbook/UMPC som har en utgång som stödjer 1920x1080/1200 ?

1920x1200 är max på min 1000h

Permalänk

Hej
Nu har ja fått min 1000H
testar en film nu på 2h 20min och det börjar ta slut på batteriet, hur får jag det att dra så lite som möjligt ifrån batteriet, när man ändrar läge liksom Super performance, power saving, auto power saving, vilket ska man ha och hur ska ja göra ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ska du bara se film så ska du givetvis ha på power saving.. såvida det inte är HD

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig som pekplattan blir sjukt oexakt vid små rörelser(pekaren hoppar flera mm när jag gör små rörelser, innan var den smooth)när man installerat drivrutinerna från Elantech?
Hur fixar man detta utan att gå tillbaka till Microsofts egna? Jag vill ju kunna använda alla gestures, men som det är nu är det ett helvete att tex. sätta markören rätt i en text.

Permalänk
Medlem

Läste precis att Asus troligen kommer släppa nya modeller med allt från touchskärm till dubbel-kärniga Atom processorer. Detta inom en ganska snar framtid. Såg att även MSI Wind ska komma i en ny version med bättre processor och lite annat smått och gott. Tyvärr blir nog dessa datorer dyrare än vad de är idag.
Läste också att tillverkarna har svårt att möta efterfrågan och att de flesta UMPC's kommer ta slut till julens shopping.
Är riktigt sugen, men något tar emot, är ju lite pengar att handla med

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Någon som vet om "Asus Eee 1000H Go" kommer dyka upp i Sverige innan Jul?

För er som inte vet så är Go versionen samma som den vanliga fast med integrerad 3G modem och sälj nu i Italien.

Permalänk
Avstängd

Känner ni till någon butik i centrala Stockholm/någon förort norröver som har ett visningsexemplar? Måste bilda en egen uppfattning om hur mycket mindre 901 är.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk

Vet någon on "Brothers In Arms Earned In Blood" fungerar på 1000H ?

Hur kan många säga att dom kör Call of duty på 800x600 på normal grafik, jag tycker att de går ganska bra på 640x480 liksom på allra sämsta grafik ?

Visa signatur
Permalänk

Någon annan som får en virusvarning när ni hämtar drivrutiner till Blutoth från ASUS hemsida? Kör Nod32.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Någon som vet om "Asus Eee 1000H Go" kommer dyka upp i Sverige innan Jul?

För er som inte vet så är Go versionen samma som den vanliga fast med integrerad 3G modem och sälj nu i Italien.

Jag som nyss beställt en "vanlig"... hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Någon som vet om "Asus Eee 1000H Go" kommer dyka upp i Sverige innan Jul?

För er som inte vet så är Go versionen samma som den vanliga fast med integrerad 3G modem och sälj nu i Italien.

Vad kostar den i Italien ? är det som LG:ns 1000kr extra för 3G så kan man strunta i det.

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

Asus Eee 1000H Go kostar med skatt i Italien €479 (ca 4 878 kr)

http://www.tim.it/consumer/c365/i3329/o76670/prodotto.do

Permalänk
Medlem

Har suttit vid min 1000h nu i en timme eller två och kan konstatera ganska snabbt att en mus hade varit fruktansvärt bra att ha. Jag gillar inte alls pekplattan och inte knapparna heller särskilt mycket. En annan grej jag har att anmärka på är den högra shift-tangenten som sitter till höger om "pil upp", alltså på tok för långt till höger. Klickar väldigt ofta fel på den.

Utöver detta är det väl vad jag förväntade mig. Jag tycker inte att den låter för mycket som någon annan skrev. Nu är det helt tyst i rummet och man hör lite fläktljud men inget jag stör mig särskilt mycket på. Kommer bli en fröjd att skriva skolarbete... åtminstone när man lärt sig använda vänster shift istället!

Permalänk
Medlem

Är sugen på en 1000H kommer till 90% att surfa så jag undrar över detta:
går det snabbt att öppna sidor på sweclockers och att söka delar o ändra sökalternativ på prisjakt ? och hur funkar det med att kolla film på youtube?

Vilken hastighet har ni fått på minnet som sitter i era 1000H ? för om jag fattade det rätt så var det bara 400mhz minne i den sweclockers prövade och därför fick den dålig prestanda i testet..

Hur snabba 2gb minnen klarar den?

Går det att överklocka den till 2ghz även om man kör på batteriet och isåfall hur mycket kortare blir batteri tiden?

Hur bra funkar det inbyggda trådlösa nätverkskortet, nån som tycker det har dålig räckvidd eller andra problem?

Permalänk
Medlem

I min satt det ett 667Mhz minne, numera utbytt till ett 2Gb Corsair VS 667Mhz.Snabbare minnen än dessa lär du inte få någon prestandavinst med.
Tycker det trådlösa fungerar kanon, hittar min Dlink DIR 655 utan problem och jag har fin hastighet i hela kåken. För att få mer fart vid surfning kan någon adblocker vara bra, men överlag fungerar den fint vid surfning.

Visa signatur

i5 9600K@5,1Ghz - Asus Z 390A- Corsair 16Gb -Corsair 115 pro-
RTX 2060 - Samsung EVO 970 M2 - Corsair RM650x - Samsung C32JG51- Synology 218play
Bottlehead Crack - Audeze - A90 - RME- S.M.S.L

Permalänk
Relik 📜

Det finns tydligen två olika 1000H till salu i SE just nu, en blank och en matt.
Min, ett par veckor gammal, är blank och min kompis, kom idag, är matt. Det är bara insidan som skiljer, locket är blankt på båda. Ingen hårdvara skiljer såvitt jag kan se.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Såh en tråd om det på eeeuser.com för ett tag sen. Kan det vara så att det är många som klagat på att det blir så mycket fett-fläckar när man har handlederna där?

För dom som vill köra vista finns det nu en fix så att volymknappar m.m. ska funka:
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=51225

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
[B] Det finns tydligen två olika 1000H till salu i SE just nu, en blank och en matt.
Min, ett par veckor gammal, är blank och min kompis, kom idag, är matt. Det är bara insidan som skiljer, locket är blankt på båda. Ingen hårdvara skiljer såvitt jag kan se.

Vart kan man köpa den som är matt? tycker den ser mindre ut än din men är nog vinkeln på fotografiet

EDIT: kanske den som är från webhallen?

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_JJ
Vart kan man köpa den som är matt? tycker den ser mindre ut än din men är nog vinkeln på fotografiet

Det är garanterat vinkeln, de är helt identiska.
Hans är köpt på Dustin Home (vilket min också är, hehe).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Var på SIBA idag o kände på deras ny uppackade 1000H, märke inget alls utav att musknapparna skulle vara tröga som vissa här påstår? jämförde mot alla andra större laptops dom sålde..
kan det vara tidiga ex som hade detta problem o dom nu fixat det?
Det ex Siba har är matt..

Dom hade även en HP 8.9" men den var ju lika bred som 1000H men istället för en 10" skärm så har dom tryckt in högtalare bredvid skärmen !? idioti ! däremot var tangentbordet bättre utformat med stora knappar o piltangenterna separat lite nedanför o inte intryckt bland alla andra som på 1000H.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
[B]Det finns tydligen två olika 1000H till salu i SE just nu, en blank och en matt.
Min, ett par veckor gammal, är blank och min kompis, kom idag, är matt. Det är bara insidan som skiljer, locket är blankt på båda. Ingen hårdvara skiljer såvitt jag kan se.

Det vore intressant att veta om det skulle gå att beställa en matt insida separat och ersätta den jag har nu. Verkade det skilja något annat förutom ytan? Kanske dyker upp någon gång senare på asusparts

Permalänk
Medlem

Tjena

Någon som har testat att spela Counter-strike 1.6 på sin 1000H :D? Tänkte mig då setupen: 1000H, XP, 2GB ram, upplösning 800x600. Någon som har testat med dessa intsällningar och kan säga FPS:en?

Skall själv köpa en och vore mest kul att veta! Har en gaming stationär hemma så skall inte spela på den i första hand... men vore som sagt kul att veta endå. Spelet är ju inte direkt från 2009

Visa signatur

NZXT H2 | Intel Core i7 920 | GTX 560 TI SLI | Corsair Intel i7 1333MHz 6GB | Intel SSD 120GB | Seagate Barracuda 7200.12 1TB | BenQ XL2410T