Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
Ni som har en 1530, hur heta är era grafikkort?

mitt kort går upp till 65 grader ibland vid idle. vanligen ligger det mellan 58-62.
Det kan ju inte vara normalt?

Vart kollar man det?

Har varit inne där vid nvidias kontrollpanel men inte hittat något

Permalänk

jag har ca 55-57 grader idle på min dator.

Permalänk
Medlem

min ligger på 55-60+ i snitt.

EDIT: min nvidia monitor har som standar inställt när den når 127c så varnar den, så 65c är inte farligt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hur högt går det upp i full load?

Permalänk
Medlem

När jag spelar brothers in arms går fläkten igång på max och tempen på GPU är då cirkus 75+ om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Ungefär en gång varannan dag piper min dator till och sedan hörs ett litet knäpp.
Det låter inte så bra, får hjärtat i halsgropen varje gång, men det händer inget mera. Alltså det märks inget på datorn.
Blir det såhär för er andra också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aash
Ungefär en gång varannan dag piper min dator till och sedan hörs ett litet knäpp.
Det låter inte så bra, får hjärtat i halsgropen varje gång, men det händer inget mera. Alltså det märks inget på datorn.
Blir det såhär för er andra också?

Samma för mig. Märker inget men när jag kollade på film så laggade filmen till. Piper i 1 sek kanskse

Permalänk
Medlem

Håll utkik från den 15:e. Verkar som om de nya modellerna börjar säljas då, men det mest troliga är nog den 18:e (en tisdag istället för en lördag).

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

nVidia sa någonting om att korten inte ska bli varmare än 90 grader men så länge som du ligger under 80 grader så är det ingen fara.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Ville bara flika in och säga att jag fick min panel som blivit blekt (finns bild i min tidigare post, några sidor bakåt) utbytt av en tekniker som var här idag. Otroligt bra och trevlig service, eloge!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calsoe
nVidia sa någonting om att korten inte ska bli varmare än 90 grader men så länge som du ligger under 80 grader så är det ingen fara.

Vart kollar man tempen?

Hittar inget på nVidias kontrollpanel och inget i everest...

Permalänk

Som det nämts tidigare i tråden finns det många program att kolla tempen med. Står nog i många andra trådar i det här forumet också.
Tror även du hittar ganska många om du googlar.

Själv använder jag RivaTuner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cosworth
Ville bara flika in och säga att jag fick min panel som blivit blekt (finns bild i min tidigare post, några sidor bakåt) utbytt av en tekniker som var här idag. Otroligt bra och trevlig service, eloge!

Det var ju bra ^_^

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Dock märkte jag ett nytt problem nu. Har förmodligen inte med panelbytet igår att göra, utan de är snarare min formatering som jag gjorde för en vecka sedan.
Allt fungerar fint när man bara surfar och liknande, men när man startar något "tyngre" spel/program så vill inte fläktarna "varva upp" och det går rätt trögt. Har jag glömt installera något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mel0dy
Som det nämts tidigare i tråden finns det många program att kolla tempen med. Står nog i många andra trådar i det här forumet också.
Tror även du hittar ganska många om du googlar.

Själv använder jag RivaTuner.

Jo, men jag är inte så high på detta forumet så vet ej hur man söker i en tråd men tack

Ont: Pipen som jag nämnde tidigare om har börjat komma mer intensivt, 2 ggr per dag nu typ. Nån som vet vad det kan vara?

Permalänk

Nu börjar jag bli smått less på Dell support...

Jag ringde in för att min skärm har gått sönder.. har ett vitt sträck på ovansidan av den som sträcker sig ifrån höger till vänster... så ringde ja in å sa jag vill ha skärmen bytt.... så kör vi några tester, skärmen blinkar i olika färger osv...

Ja då säger han att den är trasig.. så ska ja få en ny.. då säger jag att jag vill ha en LGskärm och får jag inte det så vill jag inte ha nån skärm alls... då säger han att jag inte kan välja skärm... då säger jag att men då får ni beställa skärm men om de är fel så tänker jag inte låta dom röra i datorn eftersom att detta har hänt tidigare, men då gick datorn sönder för killen som bytte skärm var så oförsiktigt, brytmärken överallt, så Dell skickade mig en NY laptop, och de vill jag inte för jag gillar denna...

De skulle minsann byta skärm för de är inge fel på dom andra AOUskärmarna och på Samsungskärmen... jo sa jag att de är det... LG eller så får de vara, då får de vara...

Då säger han att då äre servicevägran...

Jaja säger jag, skicka en skärm då så får vi se vad de blir

Nä då tvärvägrar han å säger han ska ha bilder på att de är fel på skärmen för han tror de är backbleeding, eller att jag svammlar... lyckat att ha backbleeding när man kör ett skärmtest vars de lyser gult grönt å rött.. och ja, säkert ja svammlar, ja har en LGskärm nu och den vill jag inte byta bort...

Så nu måste ja maila över bilder... suck, jaja dom får byta skärm men äre fel så ska ja ha en ny för jag tänkte då inte ha nån skitskärm som jag betalat extra för att få truelife när de finns LGskärmar som är den bättre medans AOU och samsung är skit... i helvete, då reklamerar jag datorn.

Iller vem är det jag pratar om? David eller nå sånt hette han...

Ska lägga upp bilder här, ska flytta över ifrån mobilen

Permalänk
Medlem

Det är så med dell att du kan aldrig kräva att få en skärm att ett visst märke och tekniken kan aldrig garantera ett visst märke när han lägger beställningen.

Permalänk

Så långt vet jag också, men äre inte en Likadan eller BÄTTRE som dells support säger man ska få om man ska få en ny sak som är trasig så tänker jag INTE ta emot en annan skitskärm, de kan dom då glömma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Det är så med dell att du kan aldrig kräva att få en skärm att ett visst märke och tekniken kan aldrig garantera ett visst märke när han lägger beställningen.

Jo det är ju så, dock surt när man betalar extra för att få en bättre skärm å sen så pajar den å man får den utbytt till en sämmre

Permalänk
Medlem

Men har han betalat extra för att få just LG-skärmen eller en viss upplösning? Troligtvis det sistnämnda. Har får ju då alltså "samma skärm" när den byts ut, men att fabrikatet på den är ett annat. Sen är det synd att det är så pass stor skillnad mellan de olika panelerna. Har själv AOU och den är väl inte klockren, men så dålig som många målat upp den är den inte enligt mina preferenser. Dock handlar det ju väldigt mycket om hur var och en upplever bilden. Sammantaget så kan det väl inte vara så jäkla många som vill ha en speciell panel vid utbyte etc? De bodre av rena goodwill-skäl vara schyssta och ge efterfrågad skräm tycker jag.

//R

Permalänk

Jag har ju betalat för att få en viss upplösning... att fabrikatet är ju sak samma, OM det hade varit så att alla skärmar är lika bra och inte så stor skillnad som Hogi säger... och jag håller med att av goodwill så borde de ge en skärm som man redan har....

Jag pratade nu med en annan supportsnubbe som förstod mitt problem.. jag får en ny skärm om jag får en AOU eller Samsung, OM teknikern säger att den skärmen är dålig som jag får och han tycker den är grynig... så jag får väl bjuda på kaffe å bulla

Permalänk

Hade själv en LG skärm från början men fick tyvärr ett par döda pixlar.
Då byttes skärmen ut mot en ny, som tyvärr blev en AOU.
Fick teknikers medhåll att den var på tok för grynig, samt ett det ser ut som att det ligger ett lager på den som ser ut som typ olja eller plastfilm.
Fick då skärmen utbytt igen, oturligt nog var den nya skärmen också AOU och supporten sa att jag fick nöja mig med den och att den följer dells standard. Hade fortfarande teknikers medhåll att det var på tok för dålig bildkvalité på den, men det hjälpte inte.
LG skärmen och AOU skärmen är som natt och dag om man jämför.

Tänker nu göra mig av med min 1530 på grund av den usla skärmen och Dells usla support. Bestämde mig för detta efter 4:e servicen.

Permalänk

Tack för svar medl0dy! Då har jag lite svart på vitt här! Får se vad de blir för skärm, blire skit och teknikern håller med så blir de en ny, och blir de fel igen så ska jag ha en ny igen, annars får dom ta igen datorn... i helvete jag ska ha en sämre skärm som jag sagt... Dells "ordspråk" eller vad dom kallar de säger "Likadan eller bättre", inte då sämre.. blire sämre så ringer jag nån högre chef och klagar...

Permalänk
Medlem

Om man vägrar en "lagning" av skärmen så är det ju solklart att det är en servicevägran. Man betalar inget extra för att få en LGskärm. Man betalar för upplösningen.

Det är ingen självklarhet att samsungskärmen ska vara sämre än lgn. Tydligen ska de icke-LG-skärmar ha större fel i antalet.
Jag har själv sätt AOU-skärmar som är lika bra som min LG.
Man ska ta emot sin service, och efteråt avgöra om det blev bra eller dåligt.
Enligt lag har dell 2 eller 3 gånger på sig att reparera ett fel, därefter ska du få en ny vara.

Själv anser jag att dell har den bästa supporten som jag mött. Om jag skulle sitta på support och en kund ringer och kräver en viss skärm, så skulle jag självklart vilja ha en bild att den är dålig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
Om man vägrar en "lagning" av skärmen så är det ju solklart att det är en servicevägran. Man betalar inget extra för att få en LGskärm. Man betalar för upplösningen.

Det är ingen självklarhet att samsungskärmen ska vara sämre än lgn. Tydligen ska de icke-LG-skärmar ha större fel i antalet.
Jag har själv sätt AOU-skärmar som är lika bra som min LG.
Man ska ta emot sin service, och efteråt avgöra om det blev bra eller dåligt.
Enligt lag har dell 2 eller 3 gånger på sig att reparera ett fel, därefter ska du få en ny vara.

Själv anser jag att dell har den bästa supporten som jag mött. Om jag skulle sitta på support och en kund ringer och kräver en viss skärm, så skulle jag självklart vilja ha en bild att den är dålig.

Jo, men när dom skriver "se dina videor med perfekt bild" så ska man ju få det me inte sämmre...

Permalänk

Jag sa jag lagar gärna skärmen, men jag tänker inte ha nån annan CPskärm som är skit om man jämför LGn, jag ser gärna om skärmen är godkänd, men annars så ska jag ha annan...

Permalänk
Medlem

Om tillverkaren har flera olika skärmar som alla ligger innom deras ramverk så finns det inte en chans att du kan få byta för att du inte fick den bästa.
Alla tillverkare har delar från olika märken, men alla har blivit godkända av tillverkare och är enligt dem "tillräckligt" bra.
Visst är det surt om man är perfektionist, men då kanske man får köpa en maskin med prislapp därefter är jag rädd.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet drivrutinerna för GPUn och allt annat till ubuntu 64bitars? VÄLDIGT VÄLDIGT tacksam om ni hittar. Ska köra dualboot.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Stor bild:

Studio XPS 13, eller 16. Designen är för Studio XPS 13 men ser ut att vara större än så såvida inte tangentbordet är väldigt litet.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Betydligt fulare än den nuvarande enligt mig iallafall