GeForce 7950 GT kylproblem.

Permalänk
Medlem

GeForce 7950 GT kylproblem.

Tjena, Första tråden då

Jag har 2st Geforce 7950 GT i SLI
AMD Anthlon 62 x2 Dual core processor 4200+ (2,8mhz tror jag)
Moderkortet och ljudkortet har jag inte en suck om vad dom heter...

Problemet: Så fort jag startar wow så klättrar tempen från ca 55 lugna "surf-grader" till heta 90+ på ca 1-3 minuter varav Rivatuner stänger datorn pga överhettning. (Har lagt till en sådan rutin)
Jag har kört Warhammer 1 månad och den gick aldrig över 66c, Men med samma fläkt-schema så överhettas den inom 1-3 minuter i wow (?)

Jag har försökt att göra 13 olika fläkt-profiler och stort sätt allt som har med dessa att göra, Även försökt mig på att möjligtvis ändra det i rivatuner register-editorn utan framgång.

Även denhärade "Manuella" fläkt-regleringen på nvidia kontrollpanelen verkar vara automatisk. Om jag sätter den på 100% och "manuell" så tar det en stund sen tycker väl nvidia att det inte är mina kort jag bestämmer över och stänger av fläktarna varav dom stiger i temperatur igen. (Händer även utan att spela)

Nu medans jag sitter och skriver har tempen gått från 55c till 72c bara för att jag skriver (!!!!) och om jag kollar den o-så "manuella" fläktregleringen ser jag att återigen har nvidia lyckats att stänga av mina fläktar.
Jag sätter båda på 100% och ca 3 sekunder senare är dom återigen, Avstängda.

Så, Hur får jag mina dumma grafikkorts-fläktar att överhuvud taget fatta att dom ska inte lata sig och börja röra sig? Tror inte dom sitter där för att se bra ut, Eller?

Att tilllägga har jag nyaste Rivatuner & nyaste drivrutinerna till korten.

Mvh Kevin.

Visa signatur

[quote]Failure to comply will result in death by catapult.[/quote]
Awesome...

Permalänk
Medlem

Mitt 7950gx2 har sin hastighetsminskningströskel på 126 grader så jag tror dom är byggda för att gå ganska varmt....
I skrivande stund ligger temperaturerna på:
Gpu 1: 74 grader
Gpu 2: 61 grader
Och jag startade datorn för 15 min sen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Aha okej, Så då är där kanske inte något fel med att fläktarna går i 11% på 70c :/

Visa signatur

[quote]Failure to comply will result in death by catapult.[/quote]
Awesome...

Permalänk
Medlem

Höj gpu fläktarna om de går och rensa från damm. Kylarna kanske sitter löst

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.