Hjälp med ellära - att byta fläkt i skrivaren

Permalänk

Hjälp med ellära - att byta fläkt i skrivaren

Eftersom min skrivare låter så mycket funderar jag på att byta ut fläkten.

Mitt problem är att medan skrivarfläkten är ansluten med två tunna sladdar (svart och röd), har den nya fläkten tre tunna sladdar (svart, röd och blå).

Går det att löda dit den med tre sladdar ändå, fast det bara finns två tillgängliga i skrivaren? Hur gör jag?

Jag funderar på att löda ihop de matchande röda och svarta, och bara strunta i den blå sladden som blir över från den nya fläkten.

Är jag helt ute och cyklar?

Permalänk

Det stämmer, röd - röd och svart - svart. Gissar att blå är för varvräknare.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Nu har jag bytt fläkt och ett nytt problem har uppstått (som jag kanske borde förutsett?)

Den gamla fläkten har specifikationerna 24 V och 0.10 A, men den nya har 12 V och 0.08 A.

Jag gissar att det är detta som orsakar att den nya fläkten inte alltid startar ifall man inte puttar igång den?

Finns det nån enkel lösning?

Permalänk
Medlem

ett motstånd som spänningsdelare kanske?

U=IxR

U=Volt
I=Ampere
R=Ohm

Så räknar du ut hår många ohm du behöver på motståndet. Eftersom du inte kommer hitta exakt, så det närmsta lär duga.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Du kan ju mäta med multimeter annars om du hittar exakt 12V någonannan stans i skrivaren o sno lite därifrån

Annars är det bästa att köpa en fläkt som är gjortd för 24v tyvärr låter väl de lite med. Fast hur ofta har man skrivaren på? man skriver ut nått jobb sen stänger man av. finns långt mcyekt värre saker som låter i en vanlig skrivare

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om jag inte räknar helt fel (vilket jag ofta gör ) så borde du ha ett motstånd på 300.
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=60-716-66
Edit:
Och elfa ligger ju lägligt för dig, bara dra ut till tornby

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen, särskilt tack till Seires. Det får bli en sväng till Tornby!

Permalänk

Ni kasnke borde räkna lite på Effekten dessutom?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Förklara, tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Ni kasnke borde räkna lite på Effekten dessutom?

Varför? Den är ju vad den är som max på fläkten i alla fall så om man tar ett större motstånd så sjunker fläktens effekt.

Som det är nu så ligger 24V fläkten på 2,4W och 12V fläkten ligger på 0,96W. Men det är ju luftflödet som spelar roll, eller hur?
Bör ju stå på fläktarna hur många W de är på om inte annat..

Men självklart gör alla som de vill, men jag skulle ha monterat motstånd på en 12V fläkt om det var en sådan jag hade!

300 Ohms motstånd så går din fläkt på full fart, vad högre motstånd du tar va lägre hastighet hamnar du på..

Vad kyler fläkten? Något speciellt eller är det bara för att få cirkulation i skrivaren?

Jag skulle ha tagit ett 400 Ohms motstånd bara för att den skulle bli ännu tystare, de kostar just inget så du kan ju köpa en av varje

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Landell
Varför? Den är ju vad den är som max på fläkten i alla fall så om man tar ett större motstånd så sjunker fläktens effekt.

Som det är nu så ligger 24V fläkten på 2,4W och 12V fläkten ligger på 0,96W. Men det är ju luftflödet som spelar roll, eller hur?
Bör ju stå på fläktarna hur många W de är på om inte annat..

Men självklart gör alla som de vill, men jag skulle ha monterat motstånd på en 12V fläkt om det var en sådan jag hade!

300 Ohms motstånd så går din fläkt på full fart, vad högre motstånd du tar va lägre hastighet hamnar du på..

Vad kyler fläkten? Något speciellt eller är det bara för att få cirkulation i skrivaren?

Jag skulle ha tagit ett 400 Ohms motstånd bara för att den skulle bli ännu tystare, de kostar just inget så du kan ju köpa en av varje

Tror han syftade på effekten över motståndet. Vanliga små motstånd är klassade för 0,25W. Du kan ju roa dig med att räkna ut hur mycket effekt det blir i motståndet och dess överlevnadschanser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Tror han syftade på effekten över motståndet. Vanliga små motstånd är klassade för 0,25W. Du kan ju roa dig med att räkna ut hur mycket effekt det blir i motståndet och dess överlevnadschanser.

O du tror inte det finns motstånd med högre tolerans?
Du behöver ju inte vara kaxig om du inte kan hjälpa till.....

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b....do?tab=catalog

4,49Kr / st
3W

Sån bör väl duga?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Landell
O du tror inte det finns motstånd med högre tolerans?
Du behöver ju inte vara kaxig om du inte kan hjälpa till.....

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b....do?tab=catalog

4,49Kr / st
3W

Sån bör väl duga?

Klart det finns bättre motstånd, jag påstod aldig något annat. Dock är det viktigt att man faktiskt kollar på det för annars är risken att motståndet och därmed kylningen blir kortlivad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot

Är du verkligen säker på att det är fläkten i skrivaren som låter? handlar det om en laserskrivare är det fler saker än en fläkt som skapar oljud.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Är du verkligen säker på att det är fläkten i skrivaren som låter? handlar det om en laserskrivare är det fler saker än en fläkt som skapar oljud.

Japp, utan tvekan, men jag förstår din synpunkt. Självklart är det annat som låter också. Det som irriterat mig är bara att fläkten går för full rulle i fem minuter efter att man satt igång den, och att den låter sanslöst mycket. Den ADDA-fläkt som jag satt in nu ger en makalöst stor skillnad. Nu ska jag bara få tag på det där motståndet, som sagt...

Tack för all hjälp.

Permalänk

Hur kom 300 Ohm in i leken? Motståndet ska vara på 150 Ohm för full hastighet.

Spänningen över fläkten är 24 V. Fläktens resistans är 150 Ohm. Följaktligen ska även motståndet vara på 150 Ohm, så att spänningen delar sig lika över motståndet och fläkten, vilket ger 12V över fläkten.

Sen kan man ju alltid parallellkoppla motstånd om man behöver högre effekttålighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Hur kom 300 Ohm in i leken? Motståndet ska vara på 150 Ohm för full hastighet.

Spänningen över fläkten är 24 V. Fläktens resistans är 150 Ohm. Följaktligen ska även motståndet vara på 150 Ohm, så att spänningen delar sig lika över motståndet och fläkten, vilket ger 12V över fläkten.

Sen kan man ju alltid parallellkoppla motstånd om man behöver högre effekttålighet.

Hur kan du veta att fläktens resistans är 150 Ohm?
Jag brukar inte räkna på dator grejjer så jag kan inte riktigt förstå hur du räknar..

24V/0.08A= 300 Ohm (400 Ohm och hastigheten blir lägre)

Den som är 150% kan ju gärna få säga sitt så jag inte sitter och ljuger här, men jag och Series verkar ju räkna på samma sätt i alla fall, alltid något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Landell
Hur kan du veta att fläktens resistans är 150 Ohm?
Jag brukar inte räkna på dator grejjer så jag kan inte riktigt förstå hur du räknar..

24V/0.08A= 300 Ohm (400 Ohm och hastigheten blir lägre)

Den som är 150% kan ju gärna få säga sitt så jag inte sitter och ljuger här, men jag och Series verkar ju räkna på samma sätt i alla fall, alltid något

Fläktens resistans får du genom att använda de givna, ursprungliga värdena, det vill säga.

"...har 12 V och 0.08 A."

12/0,08Ohm=150Ohm

Om sedan den nya spänningskällan ger 24V istället för 12V, så bör, om jag minns spänningsdelning rätt, ge att

(24/0,08)/2Ohm=150Ohm

300/2Ohm eftersom att du eftersträvar att få en last som har samma resistans som fläkten, vid seriekoppling med densamma.

+24V -12V -12V 0V
------------(R)----(M)--------

Där (R) är resistorn och (M) är fläkten.

Jag reserverar mig härmed för felskrivningar, men detta bör bli lämpligt om du vill driva fläkten på ursprungligt varvtal.

Lycka till.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan^junior
Fläktens resistans får du genom att använda de givna, ursprungliga värdena, det vill säga.

"...har 12 V och 0.08 A."

12/0,08Ohm=150Ohm

Om sedan den nya spänningskällan ger 24V istället för 12V, så bör, om jag minns spänningsdelning rätt, ge att

(24/0,08)/2Ohm=150Ohm

300/2Ohm eftersom att du eftersträvar att få en last som har samma resistans som fläkten, vid seriekoppling med densamma.

+24V -12V -12V 0V
------------(R)----(M)--------

Där (R) är resistorn och (M) är fläkten.

Jag reserverar mig härmed för felskrivningar, men detta bör bli lämpligt om du vill driva fläkten på ursprungligt varvtal.

Lycka till.

Tycker att det du skriver låter vettigt..

Glömde bort att räkna med fläkten men det totala blir ju förstås 300 Ohm, alltså ska han köpa ett motstånd på 150 Ohm eller 200 Ohm beroende på vilken hastighet han vill uppnå.. Ber om ursäkt för mina tidigare felskrivningar, man har tydligen blivit lite rostig

Permalänk
Medlem

Ber också om ursäkt, mina kunskaper var inte tillräckliga

Permalänk
Avstängd

Om en 12-voltfläkt har svårt att starta vid 24 volt (om jag tolkar texten rätt), och behöver "kickstartas" så har nog tyvärr 12-voltfläkten redan lämnat in. Ett alternativ skulle kunna vara att originalfläkten på 24 volt går på 24 VAC - något som likströmfläktar förvisso under vissa omständigheter kan gå på. Men det är inte bra.

Jag skulle inte använda motstånd alls eftersom märkströmmen kan skilja sig från den riktiga rätt mycket. Jag skulle i stället använda zenerdioder för att ta ner 24 till 12 volt. Eller, om jag orkade, bygga en PWM-switch som arbetar med en arbetscykel på 50%.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Nu har jag till slut köpt ett motstånd på 150 Ohm, och förhoppningsvis ska fläkten funka nu.

Men spelar det nån roll på vilken av sladdarna som jag fäster motståndet på? Svart eller röd sladd?

Permalänk
Medlem

Tag den röda. Känns väl bäst så.

Permalänk
Medlem

egentligen spelar det ingen roll om man sätter på röd eller svart.
strömmens riktning går från + till - alltså ifrån röd till svart. men elektronerna går tvärtom alltså ifrån - till +, så oavsett hur du sätter motståndet kommer du att begränsa strömmer i kretsen. dock brukar man sätta sådant på + sidan. alltså röd kabel, så sätt den där pga grupptrycket, de hade jag gjort