Permalänk
Medlem

Värmekänslig färg?

Jag har googlat lite efter värmekänsliga färger. Säg att jag har en glasbit som pendlar mellan rumstemperatur och 50 grader. När den är kall skall den vara genomskinlig med när den överstiger XX grader skall det framträda en bild (säg sex runda bollar i olika färger). Någon som har koll på vart man kan hitta sådan "färg" eller info om hur det funkar och vad det kostar?

Permalänk

Jag antar att det ska gå att göra många gånger? Så att det inte bara är för en presentation eller nått.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

vi dödliga människor brukar kalla det kondens

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jo, jag skulle vilja ha info om en riktig färg som fungerar många gånger. Vad jag har läst verkar det finnas just sådan färg, men jag har inte fattat om det går att få att det tex vid 50 grader blir en full bild (dvs att alla färger blir klara vid 50+ grader) eller om det bara är vissa färger som kan bildas vid vissa temperaturer. Jag antar att det borde gå att fixa alla sorters färger vid en viss temperatur om man bara målar rätt...

Permalänk
Medlem

När man var liten så fanns det ju leksaksbilar som ändrade färg om man spolade varmvatten på dem, så nog finns det värmekänslig färg allt. Var man får tag på sådan färg har jag däremot ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
När man var liten så fanns det ju leksaksbilar som ändrade färg om man spolade varmvatten på dem, så nog finns det värmekänslig färg allt. Var man får tag på sådan färg har jag däremot ingen aning om.

Dom minns jag lite svagt Vad hette dom ?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Och tröjorna med text som "Touch me", som reagerade på kroppsvärmen och ändrade färg.

Permalänk

För att inte tala om monsterglassarna, vars omslagspapper ändrade färg om man värmde glassen lite. Fanns på hemglass.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

finns ju sån "termometer" på vissa akvarium. som ändrar färg efter tempen. sånt klistermärke. men undrar hur den fungerar, men tycker det borde vara färgen i den som reagerar?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
finns ju sån "termometer" på vissa akvarium. som ändrar färg efter tempen. sånt klistermärke. men undrar hur den fungerar, men tycker det borde vara färgen i den som reagerar?

Det - och i leksaksbilar - är förvisso färgförändringar. Men "färg" har liksom "temperatur" något makroskopiskt över sig. Det är inte färg i normal mening i dylika termometrar utan det är faktiskt en slags LCD-skärm. Flytande kristaller som ändrar polarisationen vid olika temperaturer. Temperatur snarare än spänning står för kalaset.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Vi har te/kaffemuggar från statoil som det dyker upp en statoilmack på när vattnet är lagom varmt. När den är kall är den helt svart. Tyvärr vet jag inte vad det är för färg men jag kan då bekräfta att det finns med motiv.

Permalänk
Medlem

På engelska så heter det "thermocromic paint". Försökte hitta detta förut och då hittade jag någon sida som sålde små burkar med hobbyfärg. Fast det var väldigt begränsat antal färger/temperaturer och frakten skulle bli dyr. Hittade även någon tillverkare som kunde skicka "smakprover" mot en summa, fast de skickade inte till privatpersoner.

Permalänk
Avstängd

Hehe, har en snapsglas med en pinuppa som tappar både topp och trosor när wiskey fylls på i glaset..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

går du till din lokala färgbutik, alltså inte nått sletet som typ bauhaus utan en ordentlig färgbutik, så ska dem nog kunna ha nått tips åt dig...
vet inte om jag är den ända som har sagt detta, har inte läst igenom allas svar... men skadar inte o höra det igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilaya
Dom minns jag lite svagt Vad hette dom ?

hehe jag minns inte, men det var 2 bilar i en förpackning iaf. Jag hade en lamborghini countach och en bil till som jag inte minns. Måste ha varit runt -85 -86 skulle jag tro.