Permalänk
Medlem

Hur långt räcker en Athlon X2

Jag har en rigg med en Athlon X2 5600+. Sen har jag byggt två andra datorer med en X2 3600+ (2,0 GHz) och en X2 4450+ (2.3 GHz)

Alla tre sitter på AMD chipsets och har ATI kort också.

Hur som helst, jag undrar ungefär hur länge kan de processorerna hänga med och när ni tror att de börjar bli dags att byta ut dem? För tillfället räcker de alla för behoven och det märks inte något särskilt laggande i spel eller vid arbete och redigering.

/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag har också en Athlon X2 5600+ och resonerar lite såhär: När klockfrekvensen närmar sig 3,0 GHz vilket den gör med 5600+, så räcker processorn väldigt långt. Jag kommer allra tidigast att uppgradera när Deneb FX på minst 3,2 GHz finns ute. Du kommer utan problem klara dig väldigt bra med din processor under hela nästa år. År 2010 kommer det komma processorer med betydligt fler kärnor än bara fyra och då bör man nog seriöst ta sig en funderare på att uppgradera.

Då processorn kommer hålla länge är det snarare en fråga om att grafikkortet kanske kan behöva uppgraderas om man vill kunna spela de senaste spelen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Jag har också en Athlon X2 5600+ och resonerar lite såhär: När klockfrekvensen närmar sig 3,0 GHz vilket den gör med 5600+, så räcker processorn väldigt långt. Jag kommer allra tidigast att uppgradera när Deneb FX på minst 3,2 GHz finns ute. Du kommer utan problem klara dig väldigt bra med din processor under hela nästa år. År 2010 kommer det komma processorer med betydligt fler kärnor än bara fyra och då bör man nog seriöst ta sig en funderare på att uppgradera.

Då processorn kommer hålla länge är det snarare en fråga om att grafikkortet kanske kan behöva uppgraderas om man vill kunna spela de senaste spelen.

Hm.. OK.
Riktigt intressant svar.

OK. Men då får vi väl göra en jämförelse.
CPU + GPU, Planerad uppgradering
Min rigg

X2 5600+ HD 2900 XT/Pro (256-bitar 512 MB GDDR3)
den här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343486 Funderar på att köpa en till för Cf.

3600+ riggen

X2 3600+ XT 1950 pro 256 MB 256 bitar. Kanske ett begagnat 1950 pro till.
4450+ riggen
X2 4450+ XT 1950 pro 256 MB 256 bitar. Så länge inga uppgraderings planer.

Är det värt med en till HD 2900? Den är ju knappast dyr.
Tror du det blir möjligt att ha kvar XT 1950 Pro korten som fysik kort i framtiden lite likt nVidia's "Big Bang II", så att man kan köra dem tillsammans med en 48xx tex?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Sitter lite i samma båt. Har ett system med några år på nacken, men det hänger med förvånansvärt bra måste jag säga. Har det senaste funderat på allvar att uppgradera till Intel C2Q 9550. Tänker på dustinpaketet för 5450kr. Men nu har i7 lanserats o smakar det så kostar det, är slutsatsen jag drar om den. C2Q 9550 är dock fortfarande en riktigt bra CPU.

Men, jag har nu nästan ändrat mig igen. Deneb ska väl komma nu under Novemeber? Lika bra att vänta o kolla hur den är. En fråga angående deneb. De första Deneb som ska komma är 45nm och 3,0Ghz eller hur? Den ska gå att köra på AM2+ bräda, men de senare Deneb som kommer med AM3, skilljer de sig på nått vis mot de som kommer först? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Är det värt att vänta lite till med köp, med tanke på mitt system. Se sign. Den räcker till hyfsat till spel, men WinRar och nån enstaka encode av video o mp3 hade gärna kunnat gå snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89

Men, jag har nu nästan ändrat mig igen. Deneb ska väl komma nu under Novemeber? Lika bra att vänta o kolla hur den är. En fråga angående deneb. De första Deneb som ska komma är 45nm och 3,0Ghz eller hur? Den ska gå att köra på AM2+ bräda, men de senare Deneb som kommer med AM3, skilljer de sig på nått vis mot de som kommer först? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Är det värt att vänta lite till med köp, med tanke på mitt system. Se sign. Den räcker till hyfsat till spel, men WinRar och nån enstaka encode av video o mp3 hade gärna kunnat gå snabbare.

Ja det kommer släppas två Denebprocessorer denna månad för AM2+. Alla Deneb är på 45 nm. De två första modellerna har en klockfrekvens på 2,8 och 3,0 GHz.

De Deneb som kommer till AM3 kommer ju ha stöd för DDR3-minne. Dessutom ska det komma tre Deneb under första kvartalet nästa år. Det är inte en allt för vågad gissning att en av dessa modeller har en klockfrekvens på 3,2 GHz.

Det högre L3-cacheminnet på 6 MB, de högre klockfrekvenserna än tidigare Phenom, de lägre priserna än Intels motsvarigheter, allt detta talar för att Deneb kommer bli en populär processor.

Permalänk
Avstängd

säger som så här datorer bli gamla direkt du plockar ut den ,dock handlar det om vilka krav du har ,anser du att den(DOM) dator(ER) du har fungerar bra så varför upgradera ,den ända nackdel jag anser om AMD är väl att dom presterar sämre i 3dmark 06 och i cpu testen men va spelar det för roll funkar dom bra i spel så då är ju det bra. jag valde intel då deras processorer låg rätt i kurs ,men nu när deras i7 prolle kostar en miljard /typ) så känner jag det att då orkar inte jag byta processor en på ett tag

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de närmast kommande Deneb verkar ha en lite för hög strömförbrukning, 125W vid 3 ghz är inte så jätte imponerande med tanke på hur lite penryn drar. Ser dock fram emot propus med 45W som man kan kyla passivt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag tycker de närmast kommande Deneb verkar ha en lite för hög strömförbrukning, 125W vid 3 ghz är inte så jätte imponerande med tanke på hur lite penryn drar. Ser dock fram emot propus med 45W som man kan kyla passivt.

TDP är INTE detsamma som strömförbrukning.

Permalänk

Ok, så de första Deneb som kommer ut till AM2+ (2,8 och 3,0Ghz) kommer inte att ha stöd för DDR3? Eller kommer de att ha det stödet, bara det att mobot inte har stöd för det. De ska väl vara bakåtkompatibla.

Permalänk
Medlem

De Phenom som görs för AM3 kommer även att passa i AM2(+) moderkort. Dock kommer inte AM2(+) CPU:er att passa i AM3-moderkort.

Istället för att köpa både moderkort och CPU för Intel kan man ju vänta och se hur deneb kommer prestera. Om den blir bra räcker det ju med en ny CPU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aarthas
De Phenom som görs för AM3 kommer även att passa i AM2(+) moderkort. Dock kommer inte AM2(+) CPU:er att passa i AM3-moderkort.

Istället för att köpa både moderkort och CPU för Intel kan man ju vänta och se hur deneb kommer prestera. Om den blir bra räcker det ju med en ny CPU

Jag kör på socket 939, så det blir rubbet för min del. Mobo, minnen och CPU. Men skillnaden mellan AM2+ Deneb och AM3 Deneb är alltså bara DDR3? DDR3 känns som det kvittar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aarthas
De Phenom som görs för AM3 kommer även att passa i AM2(+) moderkort. Dock kommer inte AM2(+) CPU:er att passa i AM3-moderkort.

Istället för att köpa både moderkort och CPU för Intel kan man ju vänta och se hur deneb kommer prestera. Om den blir bra räcker det ju med en ny CPU

Ah, det där hade jag missat. Har du någon källa på det där Aarthas? Vore intressant att läsa.
Om en AM3 passar på AM2+ socket är det ju riktigt trevligt faktiskt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Hm.. OK.
Riktigt intressant svar.

OK. Men då får vi väl göra en jämförelse.
CPU + GPU, Planerad uppgradering
Min rigg

X2 5600+ HD 2900 XT/Pro (256-bitar 512 MB GDDR3)
den här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343486 Funderar på att köpa en till för Cf.

3600+ riggen

X2 3600+ XT 1950 pro 256 MB 256 bitar. Kanske ett begagnat 1950 pro till.
4450+ riggen
X2 4450+ XT 1950 pro 256 MB 256 bitar. Så länge inga uppgraderings planer.

Är det värt med en till HD 2900? Den är ju knappast dyr.
Tror du det blir möjligt att ha kvar XT 1950 Pro korten som fysik kort i framtiden lite likt nVidia's "Big Bang II", så att man kan köra dem tillsammans med en 48xx tex?

5600+: Varför inte ett HD4850.
4450+: Ta 2900XT från 5600+ och släng in här.
3600+: Ta 1950 PRO från 4450+ och kör i CF här.

Blir inte så dyrt, men höjer prestandan på alla datorer väldigt bra.

Varför funderade du förresten på att uppgradera grafiken på 3600+ men inte 4450+?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
5600+: Varför inte ett HD4850.
4450+: Ta 2900XT från 5600+ och släng in här.
3600+: Ta 1950 PRO från 4450+ och kör i CF här.

Blir inte så dyrt, men höjer prestandan på alla datorer väldigt bra.

Varför funderade du förresten på att uppgradera grafiken på 3600+ men inte 4450+?

Det har jag funderat på faktiskt.
Jag borde ha förklarat. Den första datorn är min egen (vilket syns i sign). De två andra är datorer som jag byggt åt kompisar.
De byggdes ungefär samtidigt, så därför blev det rätt lika komponenter. Både är 1.5-2 år gamla vid det här laget.
3600 + skall uppgraderas idag med lite mer 4 GB ram till och en ny hdd.

Edit: stavfel.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Ah, det där hade jag missat. Har du någon källa på det där Aarthas? Vore intressant att läsa.
Om en AM3 passar på AM2+ socket är det ju riktigt trevligt faktiskt.

http://en.wikipedia.org/wiki/AM3

Citat:

AMD has confirmed that AM3 processors will work on AM2 motherboards. However, AM2 processors will not work on AM3 motherboards because AM2 processors lack the DDR3 memory controller.

Late 2008 UPDATE: All processors including the Deneb FX will offer support for both DDR2 and DDR3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aarthas
http://en.wikipedia.org/wiki/AM3

Det är kanon! Med andra ord så kommer dessa första Deneb processorer oxå ha stöd för DDR3, eller har missförståt det hela?