Permalänk
Medlem

Vad får ni för ping tider med nya 50/10?
Skulle vara intressant att se. Jag får nu med 24/10 typ 16-22ms mot dem olika test servrarna på bredbandskollen. Men när jag spelar mot nordiska servrar så som finland, norge, danmark så har jag upp emot 40-50ms. Ganska högt om jag jämnför mot tidigare 24/1 som jag hade innan med ett annat bolag då jag fick 10-20ms överallt.

Permalänk
Medlem

Hastighet och pingtider har inget med varandra att göra i största utsträckning.

Det är snarare routing och antal hopp som spelar roll.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

basn: Känns som det är belastning i ditt område trots att de aktiverat 3 downstreams. Det lär gå lite bättre med 50/10modemet men knappast fullt. 24/1modemen kan bara kräva överbliven kapacitet från en kanal vilket 50/10modemet kan göra från 3 istället. Skulle tro att de behöver göra noddelningar i ditt område vilket jag vet ska göras på sina håll troligen redan i november. Om du berörs vet jag inte.

Vessslan: Som basn säger så spelar det ingen roll vilken tjänst du väljer. Iaf inte så länge du har över 250/500kbit utåt och inte nyttjar uploaden till annat paralellt som pingtester.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Phunky, okej låter rätt vettigt... Beror min pl på detta med?
Föresten området är kallat "Biskopsgården" iaf den jag är kopplad mot...

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Tjenare grabbar, då var det dags att flytta till en lgh i angered nu då. Jag kan få 50/10 hos Comhem och har därför lite frågor
Hur lång tid kan det ta innan jag får det inkopplat från den dagen jag beställde det?
Hur pålitligt är det? Vad har ni för erfarenheter av hastigheten, pingtider m.m.

mvh G

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Tjenare grabbar, då var det dags att flytta till en lgh i angered nu då. Jag kan få 50/10 hos Comhem och har därför lite frågor
Hur lång tid kan det ta innan jag får det inkopplat från den dagen jag beställde det?
Hur pålitligt är det? Vad har ni för erfarenheter av hastigheten, pingtider m.m.

mvh G

Inkoppling, beroende på hur lång tid det tar för modemet att komma.
Pingtider och hastighet varierar.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Phunky, okej låter rätt vettigt... Beror min pl på detta med?
Föresten området är kallat "Biskopsgården" iaf den jag är kopplad mot...

Ligger görmånga utrustningar där så svårt att säga. Med din macadress i privat PM så kan jag kanske be nån på comhem kolla hur det ser ut. Det är normalt sett inget jag gör så ni andra behöver inte banka på mig massa macadresser.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av parvus
Vad har du för router?

Netgear WGT624 wlan 108mbps

dock så kör jag ju via kabel till min dator, alltså inte wlan.

edit: eh ok, kom upp i 52mbit utan routern inkopplad.. gg

Permalänk

Stämmer det att man kan få 4 ip-nummer när man har 50/10 tjänsten.?
Om ja, hur gör man för att få det?

Permalänk
Medlem

psycho7256: Stämmer. Koppla in en switch mellan modem och dina datorer.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

mahaha, 6.2mb/s woho !

Permalänk

ok tnx för ett snabbt svar..
Btw min lina har blivigt mycket stabilare nu när jag slipper Comhems kombinerade modem/router..
Detta forum är ju överlägset Comhems support

Permalänk
Medlem

Blev lovad en speciell trådlös telefon om jag gick med på att teckna Telefoni Small, så får jag paketet i dag...och den innehåller såklart fel telefon. Är någon billig basmodell och inte den som säljaren lovade, känner mig lite smått lurad nu. Skickade ett mail till dem nu, får se vad man får för svar.

Fick även ett extra modem av någon anledning, samma modell som jag kör med nu, vad jag nu ska ha det till.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Hmm, lyckades inte beställa genom kundservice. Kan få 50 Mbit/s enligt hemsidan men hittar ingen uppgraderingsknapp. Pratade jag med fel person eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Blev lovad en speciell trådlös telefon om jag gick med på att teckna Telefoni Small, så får jag paketet i dag...och den innehåller såklart fel telefon. Är någon billig basmodell och inte den som säljaren lovade, känner mig lite smått lurad nu. Skickade ett mail till dem nu, får se vad man får för svar.

Fick även ett extra modem av någon anledning, samma modell som jag kör med nu, vad jag nu ska ha det till.

Vad sas i inspelningen när du beställde ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Vad sas i inspelningen när du beställde ?

Han sa aldrig exakt modell vad jag kan minnas, men att den skulle vara värd 1000något-kronor, ha blåtand och kunna skicka sms etc. På slutet frågade han även om jag ville påpeka något extra jag hade blivit lovad, så då nämnde jag telefonen och att de skulle ändra hastigheten på min uppkoppling med.

Allt ska finnas på inspelningen. Har jag inte fått något svar efter helgen så ska jag ta och ringa dem så fort jag hinner nästa vecka. Får väl lyssna på inspelningen då ifall de börjar bråka.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

ett tips är att göra som jag alltid brukar göra, spela in skiten själv också. det är säkert inte tillåtet men väldigt användbart

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

senaste jag läste om lagen om inspelning av telefonsamtal.. så var det så att så länge ena parten i samtalet vet att det är inspelad så är det laglig.. min mobiltelefon har till och med funktionen att kunna spela in samtalet..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Smällde i nya modemet nu
Skicka: 10,76
Ta emot: 52,54
Svarstid: 5 ms

Helt klart godkänt!

Permalänk
Medlem

Jag flyttade nyligen till en lägenhet som är Comhem hus. Jag valde dock 10/10 för 359kr/månad. Fick det idag och jag är rätt missnöjd. Jag kommer aldrig upp till 7mbit upp.. Kommer mellan 3-5mbits upp och 5-9mbits ned.. Testade att tanka lite saker och jag kom aldrig över 80kb/s upp :S.

Jag använder routern/modemet som jag fick från Comhem och jag är riktig sugen på att koppla in min Linksys router. Kommer det vara något problem/gå bättre?

Glömde nämna att när jag spelar, cs i detta fall, pingar jag mellan 20-80 vilket är rätt frustrerande..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
senaste jag läste om lagen om inspelning av telefonsamtal.. så var det så att så länge ena parten i samtalet vet att det är inspelad så är det laglig.. min mobiltelefon har till och med funktionen att kunna spela in samtalet..

mm det stämmer nog. jag installerade nån app som bara spelar in när jag ringer företag som comhem, tele2 osv. ...rätt trevligt att kunna följa vad som sagts i efterhand.

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

drotz2000: Har du fått första fakturan för din 159 kr/mån-beställning ännu?

Jag beställde 24/10 för 159 kr/mån med 15 månaders bindningstid, men första fakturan tycks vara på 399 kr/mån, med avdrag för första dagarna i november (innan tjänsten aktiverades). "Mina sidor" visar dock fortfarande 15 månaders bindningstid.

Comhem har dock skickat orderbekräftelse/kvitto där månadsbeloppet är 159 kr i 15 månader, så de kan ju glömma att jag betalar mer än det.

Permalänk
Medlem

hiatac: Första fakturen brukar vara på ett belopp som gäller mer än 1mån så kolla det på din faktura...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Phunky: Ahh, du har rätt, såklart! Såg bara totalbeloppet och blev livrädd.

Då har jag 24/10 för 159 kr/mån i ett och ett halvt år framöver, trevligt. Nästan så man blir glad att Comhem inte erbjöd 50/10 i mitt hus från start, då hade jag nog bundit upp mig för det i ett år framåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hiatac
Då har jag 24/10 för 159 kr/mån i ett och ett halvt år framöver, trevligt. Nästan så man blir glad att Comhem inte erbjöd 50/10 i mitt hus från start, då hade jag nog bundit upp mig för det i ett år framåt.

Nja det skulle jag inte vara så säker på, 159kr/mån (99kr+60kr för 10Mbit upstream) gäller till 1 mars och sen 399kr/mån (329kr+60kr för 10Mbit upstream) resten av bindningstiden.

http://www.delta-projects.com/comhem-test/php/bb1.php

Dessutom är inte 15 månader "ett och ett halvt år", det är 1 år och 3 månader!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sohmoo
Nja det skulle jag inte vara så säker på, 159kr/mån (99kr+60kr för 10Mbit upstream) gäller till 1 mars och sen 399kr/mån (329kr+60kr för 10Mbit upstream) resten av bindningstiden.

I orderbekräftelsen/kvittot står uttryckligen: "Bredband Bredband Large 24/10. Abonnemang: Månad 1-15: 159kr/mån. Därefter: 399kr/mån.".

Citat:

Dessutom är inte 15 månader "ett och ett halvt år", det är 1 år och 3 månader!

Haha, jo, men jag avrundade "lite" uppåt av ren glädje

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phobiiz
Netgear WGT624 wlan 108mbps

dock så kör jag ju via kabel till min dator, alltså inte wlan.

edit: eh ok, kom upp i 52mbit utan routern inkopplad.. gg

Har precis samma "problem", har en likadan router.
Med routern inkopplad = 14 ner, 10 upp
Utan router = 49 ner , 10 upp

Kan jag göra några inställningar för att få det att funka med den inkopplad eller måste man se sig om efter något nytt?

Kör med kabel till huvuddatorn så där spelar det ingen roll egentligen, går ju bra att köra utan.
Problemet är de andra datorerna (1 laptop + ungarnas) där behövs det trådlös uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Jag bestälde digtaltv med hdbox 8 favoriter men jag har fått varenda kanal av deras 150 kanalers utbud.... Alla filmkanaler utom canal+HD. Alla HD-kanaler plus hela deras övriga utbud.
När jag loggar in på hemsidan står det dock bara att jag har de åtta kanaler jag valder från början... det har gått tre veckor sedan jag beställde.

Det står att det är viktigt att hd-boxen är på vid varje månadsskifte för att uppdateringar sker då. Är det något jag bör undvika för att kanske då få behålla alla kanalerna eller är det inte kanaluppdateringar som görs utan nån annan slags uppdateringar?.

Permalänk

Du har alla kanaler i 2 veckor sen övergår det till dina 8 fav.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sludge
Har precis samma "problem", har en likadan router.
Med routern inkopplad = 14 ner, 10 upp
Utan router = 49 ner , 10 upp

Kan jag göra några inställningar för att få det att funka med den inkopplad eller måste man se sig om efter något nytt?

Kör med kabel till huvuddatorn så där spelar det ingen roll egentligen, går ju bra att köra utan.
Problemet är de andra datorerna (1 laptop + ungarnas) där behövs det trådlös uppkoppling.

går alldeles utmärkt att använda båda portarna samtidigt på nya modemet..
Routern och du får varsitt comhem ip..

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.