Dela ut i Vista, omöjligt!?

Permalänk
Avstängd

Dela ut i Vista, omöjligt!?

Hur i helvete delar man ut mappar i Vista?

Jag högerklickar, trycker "dela" på mappen, kommer in i en meny där jag väljer "avancerad delning". Trycker i full behörighet. Klart.
Men när jag ska komma åt mappen från en annan dator säger fanskapet att det krävs rätt användarnamn och lösenord för att nå mappen. Vad jag än gör!

I nätverks och delningscenter har jag följande aktiverat:
* Nätverksidentifiering
* Fildelning
* Delning av delade mappar

Och detta avaktiverat:
* Skrivardelning
* Lösenordskyddad delning
* Mediedelning

I Avancerad delning kan jag klicka på behörigheter, och där finns redan "Alla" Om jag vill lägga till något får jag skriva in något för hand, som enbart söks av från min dator. Vem i helvete vill bara dela ut filer till sin egen dator?!

Permalänk

du försöker inte dela ut mappar utan hela enheten verkar det som

dela - välj "alla" i listan o tryck på lägg til, sen på dela

delning av delade mappar behöver du inte ha på

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Nej, jag delar ut en mapp, låt oss kalla den "Fnatte"
När jag högerklickar på den i Utforskaren, trycker "dela" så kommer jag in i "Egenskaper för Fnatte" I undermenyn "delning", där trycker jag på "avancerad delning". Och det går åt helvete.

Permalänk

ok, jag har inte avancerad delning när jag delar utt en map, bara när jag delar utt hela hdd

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Skumt, jag har bara det att välja på.

Permalänk

ok, kan du fixa bilder?

är dit nätverk privat elr public?

Kontrollpanelen\Nätverks- och delningscenter

nätverk(kljasdg) anpasa

tryck på anpasa o välj privat om det inte redan står på det

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Har publikt, testade privat men då gick allt ännu sämre.

Kan inte fixa bilder just nu. Isåfall lite senare.

EDIT:

Sätter till baka till Privat nu då. Samma problem.

Permalänk

Du måste avbocka att man måste ha lösenord.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Du måste avbocka att man måste ha lösenord.

Om du läser första inlägger så ser du att det är avbokat i nätverksinställningarna, finns det fler ställen?

Permalänk
Medlem

Antagligen så måste du aktivera gästkontot på din dator, eller så får du helt enkelt skapa ett konto som du använder för att ansluta till datorn med.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

ska inte behövas, men en del av nätverks tjosan är avstängt om man väljer publikt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Testa denna guide och se om det funkar:
http://www.home-network-help.com/simple-file-sharing.html

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Antagligen så måste du aktivera gästkontot på din dator, eller så får du helt enkelt skapa ett konto som du använder för att ansluta till datorn med.

Låter s¨orimligt att det nästan kan vara så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Testa denna guide och se om det funkar:
http://www.home-network-help.com/simple-file-sharing.html

För det första missar jag en sak totalt i den guidem, i steg 4, varför ska man klicka på en text och sedan trycka OK. Det gör ju ingen som helst skillnad, vore ju en sak om det skulle bockas något, men nu markeras det ju bara.

Sedan i stag sju kommer jag till en helt annan meny. Då kommer jag till denna:
http://www.home-network-help.com/images/advanced-sharing.jpg

Permalänk
Medlem

Steg 4 menar de nog att man ska se till att sharing är ibockat.

Vilken vistaversion har? Jag kan tänka mig att förnklad fildelning bara finns i home-versionerna, medans business och ultimate måste använda den avancerade fildelningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Steg 4 menar de nog att man ska se till att sharing är ibockat.

Vilken vistaversion har? Jag kan tänka mig att förnklad fildelning bara finns i home-versionerna, medans business och ultimate måste använda den avancerade fildelningen.

Har Ultimate 64bit.

Men hur delar jag ut då då?

Permalänk
Hedersmedlem

Gör en helt ny mapp.

Högerklicka på den och välj "Dela"
I "rull-listan" så välj "alla", klicka på "lägg till" och sedan dela.

Vänta tills det blir klart.
Högerklicka på mappen igen, välj "Egenskaper", sen fliken "Delning".
Klicka på "Avancerad delning..."
Klicka i "Dela ut den här mappen", och slå in ett resursnamn.
Gå in på "Behörigheter", och kryssa i alla "Tillåt" rutorna som finns.
Klicka OK > OK > Stäng.

Nu kan du inte misslyckas

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Gör en helt ny mapp.

Högerklicka på den och välj "Dela"
I "rull-listan" så välj "alla", klicka på "lägg till" och sedan dela.

Vänta tills det blir klart.
Högerklicka på mappen igen, välj "Egenskaper", sen fliken "Delning".
Klicka på "Avancerad delning..."
Klicka i "Dela ut den här mappen", och slå in ett resursnamn.
Gå in på "Behörigheter", och kryssa i alla "Tillåt" rutorna som finns.
Klicka OK > OK > Stäng.

Nu kan du inte misslyckas

Den här delen har inte jag.
"Högerklicka på den och välj "Dela"
I "rull-listan" så välj "alla", klicka på "lägg till" och sedan dela."

När jag högerklickar på mappen och trycker "dela" så kommer jag till samma ställe som jag gör om jag trycker "Egenskaper" och väljer fliken "Delning". Alltså samma som i steg två. Och då har jag två alternativ, ett som heter "Dela" som är skuggat och oklickbart, och avancerad delning som fungerar helt otroligt dåligt.

Permalänk
Medlem

Jag antar att den datorn du vill dela från har inte lösenord skyddade konton, eller vill inte att det ska behövas, rätt?

Vad som händer när väljer att dela ut en mapp/disk är att Windows automatiskt tillåter bara konton som finnas på den datorn att få tillgång.

Vad du ska göra efter att ha ställt in tilldelningen är:
högerklicka på mapp/fil/disk -> välj egenskaper -> välj flik säkerhet -> tryck på redigera -> Tryck på "Lägg till" -> I fältet "Ange de objektnamn som ska väljas skriver du "Alla" -> tryck på avancerat sök nu och se till att "Alla" hittas och markera det -> tryck på ok -> tryck på ok igen, nu är du tillbaka i Behörighet för "Någon mapp/disk" markera "Alla" och tilldela de behörigheter som "Alla ska ha"

Om du gjort rätt så kommer alla på ditt nätverk ha rätt till att göra vad du angav i behörigheterna.

Funkar inte det så har du gjort fel någonsstans i säkerhets fliken eller deal fliken så gör om.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

För att jag skall komma åt mina mappar som jag delar ut med vista går jag till "network and sharing center".

slår av "Password protected sharing".

Sedan är det bara köra på.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jurand
Jag antar att den datorn du vill dela från har inte lösenord skyddade konton, eller vill inte att det ska behövas, rätt?

Vad som händer när väljer att dela ut en mapp/disk är att Windows automatiskt tillåter bara konton som finnas på den datorn att få tillgång.

Vad du ska göra efter att ha ställt in tilldelningen är:
högerklicka på mapp/fil/disk -> välj egenskaper -> välj flik säkerhet -> tryck på redigera -> Tryck på "Lägg till" -> I fältet "Ange de objektnamn som ska väljas skriver du "Alla" -> tryck på avancerat sök nu och se till att "Alla" hittas och markera det -> tryck på ok -> tryck på ok igen, nu är du tillbaka i Behörighet för "Någon mapp/disk" markera "Alla" och tilldela de behörigheter som "Alla ska ha"

Om du gjort rätt så kommer alla på ditt nätverk ha rätt till att göra vad du angav i behörigheterna.

Funkar inte det så har du gjort fel någonsstans i säkerhets fliken eller deal fliken så gör om.

Alla har redan behörigheten. Kan ta bort den och lägga till den igen utan resultat. Ingen lösenordskyddad delning på det normala delningsfönstret all pratar om finns inte.

Så jag kör med avancerad delning, "alla" har de behörigheter de ska ha. Och delningcenter är inställt rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
För att jag skall komma åt mina mappar som jag delar ut med vista går jag till "network and sharing center".

slår av "Password protected sharing".

Sedan är det bara köra på.

Det är redan avslaget, står i mitt första inlägg.

Permalänk
Medlem

Låter skumt. har aldrig haft dina problem i mitt nätverk här hemma där jag sitter med 4 datorer i (privat) nätverk med vista ultimate x86 (32) på 3 st och XP pro på den fjärde datorn. på vista datorerna är konfigurerationen följande.

I nätverks och delningscenter har jag följande aktiverat:
* Nätverksidentifiering
* Fildelning

Och detta avaktiverat:
* Delning av delade mappar
* Skrivardelning
* Lösenordskyddad delning
* Mediedelning

och när jag skall dela ut en mapp i en vista dator gör jag bara följande.
1. högerklickar på mappen som skall delas ut.
2. väljer "egenskaper" för mappen.
3. väljer "avancerad delning" under fliken delning.
4. bockar i rutan "dela ut den här mappen"
5. lägger till gruppen "alla"
6. och under alternativet "behörigheter för "alla" bockar jag i rutan "läsa" under tillåt då jag inte vill att dom andra i nätverket skall kunna ändra innehållet i den utdelade mappen.

Och gästkontot är INTE aktiverat!

Glöm inte kontrollera under "system" i kontrollpanelen på vista datorn att den ligger i samma arbetsgrupp som XP datorn gör.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Låter skumt. har aldrig haft dina problem i mitt nätverk här hemma där jag sitter med 4 datorer i (privat) nätverk med vista ultimate x86 (32) på 3 st och XP pro på den fjärde datorn. på vista datorerna är konfigurerationen följande.

I nätverks och delningscenter har jag följande aktiverat:
* Nätverksidentifiering
* Fildelning

Och detta avaktiverat:
* Delning av delade mappar
* Skrivardelning
* Lösenordskyddad delning
* Mediedelning

och när jag skall dela ut en mapp i en vista dator gör jag bara följande.
1. högerklickar på mappen som skall delas ut.
2. väljer "egenskaper" för mappen.
3. väljer "avancerad delning" under fliken delning.
4. bockar i rutan "dela ut den här mappen"
5. lägger till gruppen "alla"
6. och under alternativet "behörigheter för "alla" bockar jag i rutan "läsa" under tillåt då jag inte vill att dom andra i nätverket skall kunna ändra innehållet i den utdelade mappen.

Och gästkontot är INTE aktiverat!

Glöm inte kontrollera under "system" i kontrollpanelen på vista datorn att den ligger i samma arbetsgrupp som XP datorn gör.

Precis sådär har jag gjort.

Permalänk
Medlem

Har du brandvägg av någon slag då?

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem. Stängt av lösenordskyddad delning och hela köret.

Har 2 Xp datorer och en Vista (ultimate 64) och vista-datorn vägrar släppa in nån. Jag kan dela ut "public" mappen i mina filer så alla datorer kommer åt den, men vill jag dela ut hårddisken med all mp3 så får jag bara upp rutan om ogiltigt lösenord.

Har gjort precis som i den här posten med. Hade besök av några klasskompisar och den dagen de ska krävas 3 civilingenjörer inom data och elektro för att dela ut en mapp i windows så blir man lite smått grinig. Så ruskigt dålig på datorer kan man ju inte vara

Permalänk
Medlem

Som alla här tipsar så ska det funka, jag vet när jag testade Nod Smart Security så slutade det funka då man måste ställa in brandväggen för delning samma med andra, andra orsaker till varför det inte funkar för kommer jag inte på förutom att ni har gjort fel.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk

Har samma problem , men det går om du delar ut en undermapp, typp gör en mapp o lägg hela disken i.

Visa signatur

Japp nu har man bara 2st bärbara istället för stationär, börjar bli gammal tror jag.

Rides Saab Turbo 9-5

Permalänk
Medlem

Några saker man kan kolla upp står på denna sida:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb727037.aspx

Sen kan man testa med dessa:

- Disabla IPv6 i Vista.
- Installera LLTD i XP datorn, om man inte har det redan: http://support.microsoft.com/kb/922120
- Se till brandväggen är konfiguerad rätt på både Vista och XP datorn.
- Vista tillåter inte användare med blankt lösenord. Om XP datorn har ett användarkonto utan lösenord och se till lägga till lösenord.

Detta är vad jag kan komma på just nu och hoppas det hjälper.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

och en detalj som kan få allt med nätverket att fungera.

Aktivera gästkontot!

Permalänk
Medlem

Jag kan heller inte komma åt min ena dator pga användarnamn o lösen krävs. Har provat det mesta tycker jag..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB