Permalänk

Fråga om hårddisk

Det är så att min systers dator har gått sönder och hon ställde en fråga som jag faktiskt inte kunde svara på när det gäller hårddisken.

Hon frågade om det som ligger på skrivbordet och mina doument osv. också ligger på hennes hårddisk?

Har inte så stor koll när det gäller hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Om det är disken som operativsystem varit installerat på och ingen har ändrat mina dokuments plats till en annan disk så är den informationen körd också ja.

Ta o sätt dig med din syrra och förklara det här med backup för henne.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

*inlägg raderat av moderator*

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Om det är disken som operativsystem varit installerat på och ingen har ändrat mina dokuments plats till en annan disk så är den informationen körd också ja.

Ta o sätt dig med din syrra och förklara det här med backup för henne.

Jamen ge dig. Skärp dig.

De är ju inte så att en vanligt svenne använder backupp för det gör dom fan inte. kanske 5-10% max... Det där måst ni helt enkelt pröva. bara för att datorn gått sönder behöver ju inte Hårddisken krashat alls. och om den gjort det kan man ju med tur få ut datan ur hårddisken ändå...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Behöver ju inte ha en hardcore backuplösning. Men bränna en skiva every now and then klarar ju en apa (med lite träning).
Eftersom han posta det i Lagrings sektion antog jag (kanske felaktigt) att det var disken som hade krashat.
Är det inte så, så gör som mulleboy sa där mitt i allt skitet av vad han skrev.

För övrigt
Mulleboy: Onödigt otrevligt inlägg... och noob är allt annat än vad jag är
Anmäld för övrigt

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Om man får tillbaka något beror på vad man menar med sönder. Då krävs det att Simoon_89 förklarar i detalj. I värsta fall finns det företag som tar flera tusen kronor för att få tillbaka sakerna men allt beror på vad man menar med sönder.

Jag ser inget fel i det mrfisse skrev om backup joshoa. Om de är rädda om sakerna ska de ha backup. Hur många som tar backup har ingenting att göra med hur viktigt backup är.

(Behöver dock inte ge upp. Speciellt om man har pengar)

Permalänk
Medlem

Bara för att "datorn har gått sönder", behöver inte disken vara paj.

Testa att stoppa i den i en annan dator, för att se om den fungerar.
Gör den det...så finns allt där...även skrivbordet, mina dokument etc.
Kopiera till annan enhet (hårddisk/DVD etc)

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB