Hjälp i RAID-jungeln, DAS med ca 24 HD

Permalänk
Medlem

Hjälp i RAID-jungeln, DAS med ca 24 HD

Hej allihopen,

Jag blir givet klokare för varje läsning jag gör, men
jag är helt vilsen igen. Nu har jag läst mycket på RAID och valde 5 (eller 6) som ett lämpligt alternativ för min planerade mass storage i hemmet. DAS då istället för NAS. Gärna ge mig lite anvisningar var jag kan hitta bra guider för min tilltänkta array.

Mål: Jag vill bygga en DAS med ca 12-24 HD SATA. RAID har som max 6 i varje array (?) och därför som ni ser faktor av 6 i val av antalet HD. Vill ha hårdvarobaserad RAID.

Jag ser att det finns SATA-RAID, SAS-RAID och SCASI-RAID.

Fråga 1: Val av Kort:
Vad skall man välja för kort arkitektur och märkesval?

Fråga 2: Val av Kabel:
Hur många kanaler på kortet är optimalt för bra prestanda och bra expandibiltet på respektive kort. Hur kan man koppla flera HD till dessa portar?

Det skall gå att att expandera på SAS "Up to 128 SATA or SAS devices using SAS expanders scalability " enligt Adaptec, Hur?? Hur kopplas dessa? Multilane kablar eller är det andra kablar man väljer.

Fråga 3: Varför har man Batterimodull som tillval? UPS ersätter detta?

Fråga 4: Ge mig gärna förslag vad jag skall välja lägga i inköpslistan (från Dustins hemsida tex) och börja med kontroller-kort tills ni ansulter tll diskarna i DAS. Diskarna blir störst, billigast och tystast.

Jag uppskattar verkligen all eran input i min förra tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Tidigare funderade jag på en multiplier men jag har kasserat denna idé nu pga eran input.

Tack i förhand

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

1: Adaptec och 3ware var de enda korten jag kunde hitta på prisjakt som hade 24p LSI kommer in i bilden om du kör 2 kort. Ska du köra PCIe?

2: SFF8087 multilane Sata duger bra, andra typer av diskar blir väll lite väl dyrt.

3: UPS borde duga om du har det, batteribackup kostar dock bara en tusenlapp.

4: Dustin.se
Kort: https://www.dustin.se/pd_5010107462.aspx
Kabel: https://www.dustin.se/pd_5010141171.aspx
Disk: https://www.dustin.se/pd_5010165830.aspx
totalt 58 215,00 kr

Har du pengarna så... dock tillkommer PSU, UPS, Chassi osv...

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Hedersmedlem

RAID har mig veterligen inte en "begränsning" av hårddiskar i en RAID0-array till exempel. Det är väl snarare en begränsning i kontrollerkortet eller liknande.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Re: Hjälp i RAID-jungeln, DAS med ca 24 HD

Du kan ha hur många diskar du vill i en array, det enda du bör vara uppmärksam på är att ju fler diskar du kör, desto större är risken för totalförlust av dina data - även om du kör Raid 5 eller 6.

Det finns många olika kort på marknaden (dock kanske inte i Sverige), men jag vill rekommendera en 3ware kontroller.

En 3Ware 9650SE-24M8 har 24 kanaler över 6 multilane kontakter och blir normalt sett leverat med 6ML till 24 Sata kablar. Kostar otroligt mycket här i Sverige (runt 10k), men kan plockas upp från USA för runt $1000. Kolla också eBay.de då de ibland finns för 400-500 Euro (nya, oöppnade förpackningar).

Beroende på vad du ska lagra kan evnt ett 3Ware 9690SA-4I kort också fungera. Det har endast 4 kanaler, men eftersom det är ett SAS kort kan du med fördel använda SAS expanders och koppla på [i teori] upptil 128 diskar. Dessa korten kostar runt 3000,- i Sverige men kan fås utomlands för ännu mindre. Det är lite svårt att få tag på "lösa" expanders för tiden - Chenbro är dock på gång med ett 32 kanalers kort som borde komma på runt $200. Detta tar dina 4 kanaler och ger dig 32 fysiska portar.

Det finns också chassi med inbyggda expanders i sitt backplane, men de kostar då oftast därefter.

Hastigheten kan lida något, men för en straight up filserver spelar det mindre roll (ska du däremot köra stora databaser el liknande är det ej att rekommendera).

En BBU är nästan överflödig om du har en [bra] UPS som stänger ned systemet riktigt. Dock kan du plocka upp 3Ware batterimoduler för cirka 500,-.

Jag håller på med ett liknande bygge just nu och har köpt ett 20-bays sas/sata hotswap rack chassi som kommer ha 2x 8-kanalers 9690 och en 9550 kontroller.

Chassit köpte jag från USA för $350 inkl. rack rails och frakt. De två 9690 korten plockade jag upp på eBay för $500/each. 9550 kontrollern flyttar jag över från en gammal server (som flyttas över till Hyper-V nu).

Det enda jag var osäker på var nätaggregat, men plockade upp ett 1250w för 1500,- igår, vilket borde hålla finfint till 20+2 diskar samt moderkort/cpus/ram/kontrollerkort.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Hej igen, och tack för alla svar,

emigrating12! Ditt projekt låter jätte spännande.

Mitt projekt teoretiskt består av 3 chassi: En HTPC och två DAS (fileserver).

För detta har jag sneglat på origenAE S21T och två S14V(eller S10V).

Bara HTPC:n har MOBO med 2 kontroller kort (en till varje DAS och varje DAS max 12 HDD).

Minsta möjliga UPS till enheten via strömkälla,

Varje chassi har en Silverstone ST45NF Nightjar.

HTPC:n kommer att ha passiv vattenkylning och en SSD med 2-4 HDD.

Samtliga HDD kommer att vara inkapslade och därför dämpade. Jag kommer inte att ha de påslagna dygnet runt. Kan även tänka mig strunta i RAID om det visar sig vara för mycket bekymmer.

Båda kontrollerkort bör ha externa portar med kablage draget till DAS. DAS bör även ha en backplåt som kan ta emot detta kablage.

Jag förstår fortfarande inte hur en expanders fungerar men det du skriver om Chenbro är verkligen intressant.

Minskas Hårddisken livstid om den slås av och på?

Njut av helgen,.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till 3Ware är annars Areca, dessa går att köpa i Sverige hos ITWorks.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Hjälp i RAID-jungeln, DAS med ca 24 HD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Jag håller på med ett liknande bygge just nu och har köpt ett 20-bays sas/sata hotswap rack chassi som kommer ha 2x 8-kanalers 9690 och en 9550 kontroller.

Chassit köpte jag från USA för $350 inkl. rack rails och frakt. De två 9690 korten plockade jag upp på eBay för $500/each. 9550 kontrollern flyttar jag över från en gammal server (som flyttas över till Hyper-V nu).

Intressant. Håller på att leta efter ett stort hårddiskrack - vart köpte du ditt?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Re: Re: Re: Hjälp i RAID-jungeln, DAS med ca 24 HD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Intressant. Håller på att leta efter ett stort hårddiskrack - vart köpte du ditt?

Köpte ett Norco RPC-4020 direct från Norco/IPCDirect.

samt Rackrails

och ML->4Sata

för vidarekoppling till externt storagerack.

På grund av olika orsaker fick jag ett bättre pris än normalt (speciellt shipping var mycket rabatterat), men om du kontaktar Judy Zhou på NorcoTec är det mycket möjligt de kan hjälpa till lite.

Chassit är billigt och det märker man fort om man är van vid "märkesvaror" (Chenbro eller Supermicro) f.eks. Men så kostar de också mycket mycket mer - ett Chenbro 16-bay f.ex. går fort på runt $700 och ett Supermicro 24-bay för cirka $1400 (dock medföljer det redundant 900w PSU till supermicro't). Allt i allt är det ett helt ok case till priset.

Oh, om du inte vill beställa från USA, finns det ett nästan identiskt chassi hos XCase, dock costar det £249 + moms (17.5%) och shipping.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

ML->4 SATA var ju underbart.
Jag satte och sökte i DB och Dustins hemsida för en vecka nu bara för att se hur jag kopplar mellan DAS och HTPC och får en bild på exakt det som jag söker efter:-)

Vem är bäst i UK eller Sverige på att ha dessa små pusselbitar så att jag kan leka Meccano?

Nu föll bitarna på plats,
// Stort Tack!!

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk

Jag lyckades aldrig hitta nånting liknande i varken Sverige eller UK.
Men kostar bara $20.00 från Norco/IPCDirect - de är också supersnabba på shipping.

Fick en Dell SC1425 skickad från London samma dag som chassit blev skickat från Californien - Norco paketet kom fram två dagar innan SC1425;an

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Ser grymt nice ut
Vad fick du ge totalt inkl frakt o allt ?

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk

Re: Re: Hjälp i RAID-jungeln, DAS med ca 24 HD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12

Jag håller på med ett liknande bygge just nu och har köpt ett 20-bays sas/sata hotswap rack chassi som kommer ha 2x 8-kanalers 9690 och en 9550 kontroller.

Du vet att du försade dig där eller hur? Upp med projektlogg!
Jag är knappast den enda som vill se bygget.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag kanske inte tillför så mycket i denna tråd men jag sitter helt häpen över vad som skall byggas. Är det verkligen möjligt att en vanlig dödlig ska behöva ha en sådan extrem makapär i sitt hem.
Är du en extrem samlare av semesterfilm och ser skivor som död media eller tar du extremt mkt högupplösta foton du vill kunna lagra hyffsat säkert och centralt?

Ta inte illa upp, jag bara undrar för själv skulle jag få ångest om jag hade en sådan här hemma.

mvh
Benkaboy

Permalänk

Re: Re: Re: Hjälp i RAID-jungeln, DAS med ca 24 HD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Du vet att du försade dig där eller hur? Upp med projektlogg!
Jag är knappast den enda som vill se bygget.

Haha, vi får se då.

Meningen var att jag skulle dokumentera projektet som "How to build your own storage server" på min website eftersom frågan dyker upp ganska ofta, men efter lite [mycket] fram och tilbaka har jag omklassat server'n och den kommer nu ta över och ersätta fyra andra maskiner jag har igång (samt agera som VMC maskin till Xbox360 Extenderna i kåken).

Det betyder ju att den plötsligt är mycket kraftigare än det mina original spec tilsade då jag hade tänkt köra den på ett Intel Atom kort med en 3ware 24-port kontroller.

Nu går det istället i ett Supermicro X7DWA-N huvudkort, 2x Intel L5420 (skulle köra E5450, men de jag köpte visade sig vara X5450 istället - altså 2x120w, så råkade jag hitta L5420 - 50w - processorerna på ebay för $290 istället), 8x 2GB FB Dimm i boxen istället så jag kan köra några andra servers, en testrig, dev environment och en Media Center maskin under Hyper-V.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Ursäkta om jag kanske inte tillför så mycket i denna tråd men jag sitter helt häpen över vad som skall byggas. Är det verkligen möjligt att en vanlig dödlig ska behöva ha en sådan extrem makapär i sitt hem.
Är du en extrem samlare av semesterfilm och ser skivor som död media eller tar du extremt mkt högupplösta foton du vill kunna lagra hyffsat säkert och centralt?

Vet inte om du syftar på mig eller trådstartaren, men visst behöver man det

Semesterfilm är det dårligt med, men har däremot ett stort arkiv av tv serier (5TB ungefär - 1TB ledigt på den arrayen). En handfull HDDVD/BD rips (som fort tar ~20GB var) och runt 1000 DVDer lagrat online (mestadels som full dvd folders - men håller på att köra över dem till h264 i MKV filer). Och visst, foto'n är det endel av (runt 100 varje dag som jag är "nånstans" - så 1500 från en normal semester), när man då lagrar de i RAW format i tillägg till JPGs tar det endel plats.

Nej, jag vet inte.. Det är nog inte så där jättenormalt med så här mycket lagringsplats hemma, dock har jag två kompisar som har köpt lika chassi den sista månaden. Man kan ju se det såhär; till ett pris på ~2000,- har man nästan inte råd att inte köpa ett sånt här chassi - även om man bara har behov för ettpar tre TB plats. Sammanliknat med andra "normala" chassi är det inte mycket dyrare och man slipper tänka på att uppgradera det eller köpa nya 5-in-3 enclosures om ett halvår.

De två kompisarna som köpte lika chassi hade egentligen planer om att bygga "billig" server med hjälp av Coolermaster Stacker CM 810 chassin och 2x 5-in-3's (till att börja med) - men med ett pris på ~$150 för Coolermaster'n och ~$200 för hotswap lådorna ville det kostat dem mer än ett Norco chassi som har dubbelt så mycket HD plats.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara ett maffigt bygge... en projektlogg är ett MÅSTE,

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Ursäkta om jag kanske inte tillför så mycket i denna tråd men jag sitter helt häpen över vad som skall byggas. Är det verkligen möjligt att en vanlig dödlig ska behöva ha en sådan extrem makapär i sitt hem.
Är du en extrem samlare av semesterfilm och ser skivor som död media eller tar du extremt mkt högupplösta foton du vill kunna lagra hyffsat säkert och centralt?

Ta inte illa upp, jag bara undrar för själv skulle jag få ångest om jag hade en sådan här hemma.

mvh
Benkaboy

Nejdå, det är i sin plats att undra,

Poängen är just att ha tillräckligt med utrymme för att tömma samtliga hyllor från digital och analog media: Datorspel, foto, film, CD (ca 500) och DVD (ca 1000 och växande). Mycket riktigt är jag less på skivor som media (blir väl backupen när de arkiveras:-) Då strippar alla skivor och slängar fodralen.

Kommer att använda virtuell drive (eller liknande) för samtliga media. Jag kör redan mina games på sådant sätt. Snabb uppladdning och inget jävla snurr eller spinn från driven.

Jag är även less på snurrande skivor i DVD-players. Min hörsel lär bli sämre med ålder och därför kanske mindre viktigt inom 20-30 år. Men just nu vill jag ha tysta lösningar och därför sparar jag för det.

Dessutom vill jag bygga ett multimediacenter integrerad i vardagsrum. Ingen projektor (tills de blir fläktfria:-) Har en sådan som låter som en dammsugare förvisso inköpt 4 år sedan men använt i max 6 månader just med anledning av oväsen.

Jag laddar inte ner mycket just med anledning av kvalitetsbrister. Men om man hittar rena strip, varför inte?

Mitt bygge är under research fortfarande. Inte mycket återstår dock. Räknar med att se det framför mig till nästa sommar. Vi flyttar då och jag vill ha känslan av nytt boende med nytt mmcenter. Större vardagsrum med krav på bättre möbelanpassning. Därtill inget behov av uppgradering nu.

Horribelt vad mycket måste man läsa om nuförtiden för kunna ha en raffinerat lösning,

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk

Ok, har väl inte precis börjat skriva någon bygglogg ännu, men tog lite bilder iallafall. Ska försöka ta lite mer och skriva nånting når jag kommer lite längre.

Här är bilderna iallafall.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Ok, har väl inte precis börjat skriva någon bygglogg ännu, men tog lite bilder iallafall. Ska försöka ta lite mer och skriva nånting når jag kommer lite längre.

Här är bilderna iallafall.

Vad är det för fläktar som sitter bakom diskarna? 80mm eller 120?

förresten varför all denna kraft? en filserver kräver ju inte dubbla cpuer eller planerar du köra annat?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

80mm, funderar på att byta ut alla 7 mot PWM fläktar från AC, men vi får se hur det blir. Spelar ju ingen roll för mig om den är tyst eller inte (har ett par 1u maskiner samt firewall och switch med 40mm fläktar däruppe så tyst blir det inte ändå).

Ja, maskinen kommer ta över från en massa andra maskiner som jag har igång, så kraften kommer behövas. Blir väl 5 eller 6 Hyper-V maskiner på den i tillägg till den fysiska Windows 2008 Server installationen.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Ok, har väl inte precis börjat skriva någon bygglogg ännu, men tog lite bilder iallafall. Ska försöka ta lite mer och skriva nånting når jag kommer lite längre.

Här är bilderna iallafall.

Coolt bygge.

Vart fick du tag på chassiet?

Jag skulle vilja ha tag på ett likanade chassi till min nya Filserver, om det är möjligt...

/Devils

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
80mm, funderar på att byta ut alla 7 mot PWM fläktar från AC, men vi får se hur det blir. Spelar ju ingen roll för mig om den är tyst eller inte (har ett par 1u maskiner samt firewall och switch med 40mm fläktar däruppe så tyst blir det inte ändå).

Ja, maskinen kommer ta över från en massa andra maskiner som jag har igång, så kraften kommer behövas. Blir väl 5 eller 6 Hyper-V maskiner på den i tillägg till den fysiska Windows 2008 Server installationen.

Vad är det för CPU's du ska kasta in i den burken? Samt, vadan olika minnen? Ser att bara 4st är "blåa"?

Maffigt bygge dock... här sitter jag med ett Lian-Li PC-V2100 proppat med 14 diskar, och det känns genast litet i jämförelse. Jag kanske skulle skaffa mig ett sånt chassi och stoppa undan åbäket nånstans där det inte syns eller hörs..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devils
Coolt bygge.

Vart fick du tag på chassiet?

Jag skulle vilja ha tag på ett likanade chassi till min nya Filserver, om det är möjligt...

/Devils

Läst tråden? Det brukar hjälpa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Ok, har väl inte precis börjat skriva någon bygglogg ännu, men tog lite bilder iallafall. Ska försöka ta lite mer och skriva nånting når jag kommer lite längre.

Här är bilderna iallafall.

Oooh. Jag också vill!
Hade faktiskt hittat till Norco-chassit och visst tusan är det förmånligt jämnfört med andra sorter. Tror min första filburk blir en söndermoddad Catalyst 9xxx-serien men vi får se. Ska bli intressant att följa!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Vad är det för CPU's du ska kasta in i den burken? Samt, vadan olika minnen? Ser att bara 4st är "blåa"?

Maffigt bygge dock... här sitter jag med ett Lian-Li PC-V2100 proppat med 14 diskar, och det känns genast litet i jämförelse. Jag kanske skulle skaffa mig ett sånt chassi och stoppa undan åbäket nånstans där det inte syns eller hörs..

Två stycken Intel L5420 (2.5Ghz) blir det till. Hade som sagt köpt de lite snabbare 3GHz (5450) processorerna, men när de dök upp visade det sig att det var X5450 och inte E5450 som jag förväntade mig.

L5420 == 50w
E5450 == 80w
X5450 == 120w

Körde in de andra 4 FBDimmarna i webserver'n för att kolla att de fungerade - har bara inte bootat om den igen sedan för att byta om igen. Det är exakt samma minne (Hynix), bara att de blå är Sun branded.

Jag har ett rack uppe i server rummet (moddat vindsutrymme ) så det hörs bara när jag behöver fysiskt gå upp för att power cycla någonting. Letar fortfarande efter nån "billig" IP PDU men med priser från 1500,- och uppåt är det low pri

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Läst tråden? Det brukar hjälpa...

My bad. sorry, var lite ivrig när jag skrev inlägget...

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt bygge! Ska bli roligt att följa

Visa signatur

;( annars så kan man ju inte komma åt kabeln

Permalänk

Har lagt upp lite fler bilder, men fortfarande ingen text Ska se om det kan bli någonting till veckan, inklusive bilder på den färdig.

Har haft den igång en vecka nu ungefär och jag märkte med en gång att även 16GB ram var alldeles för lite. Har beställt 2x4GB brickor till så det blir 24GB på den vilket borde hålla även till mina "temporära" Hyper-V maskiner som körs som testriggar.

Har lite temperatur problem, men har inte haft tid att se så noga på det ännu, men CPUerna ligger på runt 55-60 grader celsius konstant (även när den idlar). RAMen blir extremt varm när maskinen jobbar för fullt, var uppe i över 100c medans jag encodade lite h264 material. Slängde i ett par Corsair Dominator fläktar vilket verkar ha hjälpt - ligger nu på 60c ganska konstant. Bytte också ut orginalfläktarna med 7 stycken PWM fläktar från Arctic Cooling. Eftersom huvudkortet "endast" har 8 fan headers kör jag RAM fläktarna på varsin AC fläkt, samt mittenfläkten är vidarekopplad till en annan PWM fan.

Egentligen är jag lite osäker på vad som räknas som "säker" temperatur för komponenterna. Jag kan känna varmluften som blåses ut bakifrån chassit, men eftersom jag nu kör PWM fläktar styrs ju varvtalet av BIOS, och det är endast under full load i flera minuter (typ video encoding) som de börjar spinna snabbare än normalt. Jag tycker ju att 60c på en CPU låter väldigt mycket, men huvudkortet verkar inte tycka det är för tokigt innan den når 80c.

Iallafall, mycket nöjd med bygget så långt. Har 8 Hyper-V maskiner igång dygnet runt, varav fyra var tidigare fysiska maskiner - så teorietiskt sett sparar den här boxen mig 4*200w == .8kW == 19.2kWh == 22,-/dag.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Intressant bygge faktiskt,

Tänkte skriva ett par rader om RAID-kontrollers,
RAID är egentligen bara nödvändigt om
1. Prestanda utöver vad en enda disk kan ge
2. Någon form av spegling som garanterar att om en
disk pajar, så är RAID-en ändå okej.
3. Man förutsätter att disk-accesserna blir så många,
och tätt på varandra och att de är slumpmässiga.

Under punkt 3 så är det så att ifall man förväntar sig många read/write accesser samtidigt, som dessutom är i hög grad slumpmässiga så lönar sig en bra RAID-kontroller mycket, jämfört med en enda disk.
Det är mycket svårare att få en RAID att storkna av för många accesser, jämfört med att få en enda disk att storkna, och Windows därmed går som en snigel.

Faktiskt så kan många applikationer, tex databaser, med många förväntade accesser per sekund knappast köras utan RAID, - Har man bara en disk sitället så blir det en snigel-databas.

Om en write utförs och det omedelbart efter kommer en read så utför alla RAID-kontrollers detta mycket snabbare än i ett endisk-system.
Ett anrop om en write kommer att returnera mycket snabbare i en RAID, pga
att kontrollen om skrivningen gått bra kan flyttas framåt i tiden pga att man har i allmänhet ett stort buffertminne.

Nackdelen med RAID är väl att för att man ska vara trygg så får man ha en extra kontroller av varje modell liggande i bankfacket ifall en kontroller skulle paja. Det är inte så självklart med den interna RAID-kompabiliteten emellan kontroller-fabrikaten.

Dvs man kan inte vara säker på att RAIDen går att starta efter att en kontroller pajat, om man inte har en exakt likadan kontroller till hands. Nåja det är ju extra nojigt att tänka så, men såna situationer har uppstått.

I en databas som måste vara snabb så lönar det sig ofta att ha många små snabba diskar i RAIDen, jämfört med att ha ett fåtal stora långsamma diskar.

UPS är klart att föredra framför batteri-backup, SKaffa några 12V bilbatterier (fritid), och nån 12/24V till 220V AC -konverter. Konvertern måste dock lämna AC av hög kvalitet, ingen j-kla fyrkantvåg ellr nå sånt.

Det verkar ju klart som att du kommer mest att använda RAIDen för läsning,
så den mest märkbara skillnaden gentemot att bara ha en massa diskar är att en öppning av en mapp , o sökning after en fil och bläddring kommer att gå riktigt fort, jämfört med på enskilda diskar.

Permalänk
Medlem

MrFiB:

Såg att du länkat in denna disk:

SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1.5TB 7200RPM SATA/300 32MB

Eftersom man konstaterat problem med denna, särskilt i RAID, undrar jag hur du tänkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
MrFiB:

Såg att du länkat in denna disk:

SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1.5TB 7200RPM SATA/300 32MB

Eftersom man konstaterat problem med denna, särskilt i RAID, undrar jag hur du tänkt?

Är ju inget som säget att hela serien är pajj... visst finns det många som haft problem med sina men det fins nog minst lika många om inte fler som har 1.5TB där de fungerar utmärkt.

Bara köpa de och hoppas på att man fått en bra disk.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Yep.

Jag har kört ett flertal 1.5TB diskar i RAID sedan innan de var vida tillgängliga i Sverige och har fortfarande inte stött på ett endra problem med dem.

Dock har jag en polare som redan har RMAat flera av sina och har ännu en som är på väg 'ut' nu. Sålänge du stresstestar diskarna innan de tas i bruk borde du klara dig fint.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]