Problem med att starta datorn, ibland fungerar det och oftast inte

Permalänk
Medlem

Problem med att starta datorn, ibland fungerar det och oftast inte

Har ett väldigt konstigt problem som jag inte förstår mig på.
Datorn startade ibland men oftast inte och några gånger lyckas jag starta datorn pga jag drog ut strömkabel så satt jag in den igen så gick det att starta datorn.

När jag tryckte på POWER knappen så startade alla fläktar och moderkort lyser grönt men ingen bild. Jag har tangentbord som kan se blinka då vet man att det fungerar och om den inte blinkar då fungerar den inte.

Jag har felsökt...

Bytt nätagg = samma problem
Bytt grafikkort = samma problem
Bytt skärm = samma problem
Bytt platser minne = samma problem
Bytt strömkabel = samma problem

Har lämnat in datorn hos en datoraffär och de felsökte datorn.
de uppdaterade BIOS till moderkortet.. körde memtest på datorn i
en timme utan problem.

När jag kommer hem med datorn så var det precis samma problem
så jag misstänker det är moderkort som spökar eller kan det vara
processor också?

Hur vet man om det är moderkort eller processor som är problemet?
Har ni något bra tips vad jag kan testa?

EDIT:

Jag lät datorn vara på fast ingen bild men fläktarna var igång. Efter 10 min så stängde jag av datorn och startade om igen så fungerade det. Det verkar vara klart att det är moderkort som spökar och måste uppvärmas innan. Vad tror du?

Permalänk
Medlem

Har själv fått detta problem med 2 datorer den senaste månaden. Har sökt svar på internet i flera timmar nu utan resultat. Ingen med någon idé?

Permalänk
Medlem

Jag har PRECIS samma problem.
Känns som att moderkort och processor är det enda kvar att testa.
Har haft min burk inne på service 3 gånger nu och fått igen den edast för att se den slockna så fort jag startar ett spel, och sen startar den inte alls. Hör inte det där pipet vid boot eller nått.

Känner mig helt lost, ingen verkar ju kunna fixa det heller när man lämnar in den!

Permalänk
Medlem

Jag skickade in moderkortet till Komplett, de hittade felet och det var moderkortet som var defekt. De kunde inte ersätta moderkortet så jag ska få pengar och då kan jag göra en ny order så jag får välja ett nytt moderkort.

Funderar på ASUS P5Q-pro och har kollat runt en del. Jag tror jag har bestämt mig för det kortet.

Permalänk
Medlem

Datorn slutade fungera helt. Gick och köpte ett nytt bios-batteri att montera. Då funkade datorn igen.