Permalänk
Medlem

Köpråd, jämför dessa 2 laptops

Hej, som rubriken säger vill jag ha hjälp med att jämföra dessa laptops

Från Inet.se Acer Aspire 5930G 15.4''
https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5930g-vista-...

Från Amentio.se Acer TM 7730G 17''
http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:2131928;r:prisjakt

Användnings områden:
Skola, film, Spel (WoW, Oblivion, Starcraft, ) kanske Diablo 3?

Informationen på Amentios sida finner jag rörig, någon som kan jämföra vilken som e bäst?

Dvs på dessa områden:
Grafik kort
Processor
RAM minne

Spelar inge roll angående skärm storleken.

Tror att 17'' skulle vara ett bättre val, men som skrivet är informationen på Amentio rörig och förstår inte vad jag får utav köpet.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle satsa på 5930, av två anledningar; dels att har den bättre processor, sen kommer 17"-skärmen på 7730G kräva högre upplösningar och därmed mer kraft vid spelande.

Utöver det verkar datorerna för mig väldigt lika, iss bara skärmen och 1 extra gb ram-minne på 7730n som skiljer (som bara kan nyttjas om du kör 64bits operativsystem).

5930G lär fö inte ha några problem med att köra Oblivion då den lugnt klarar Fallout 3 på "High".

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, men om man har XP på 5930G, tror du man kan utnyttja hela RAM minnet, dvs 3 gb..? kan inte sånt o har läst att vista krävs för att utnyttja 4 GB ram minne typ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adiiss
Tack för ditt svar, men om man har XP på 5930G, tror du man kan utnyttja hela RAM minnet, dvs 3 gb..? kan inte sånt o har läst att vista krävs för att utnyttja 4 GB ram minne typ?

Det kan du.. ett 32 bitars operativsystem klarar av 3 GB medans ett 64 bitars kan klara av 8GB.

Så vilken xp version du än har så klarar den av 3GB

Permalänk
Medlem

Så härligt! kommer nog bli 5930G om inet inte drar i konkurs som Datorbutiken nyligen gjort. hur mycket ram slukar vista då? kul om den tar 2gb ram o jag måste sitta o försöka överleva på 1 gb..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adiiss
Så härligt! kommer nog bli 5930G om inet inte drar i konkurs som Datorbutiken nyligen gjort. hur mycket ram slukar vista då? kul om den tar 2gb ram o jag måste sitta o försöka överleva på 1 gb..

Har för mig att vista kräver 1 GB ram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matarn
Har för mig att vista kräver 1 GB ram.

Japp, det är vad som står under system requirements iallafall. Men personligen så brukar jag använda program som TuneUp utilities för att ta bort massa onödiga processer och sånt som jag inte använder

Visa signatur

TravelMate 290E | [Intel Celeron M 1.3 GHz] | [256+1024 mb RAM] |
| [64MB Intel 82852/82855 GME] | [40 GB + 320 GB extern] |

Permalänk
Medlem

sitter själv på en 5930g och säger bara köp ! e oslagbart för det priset att få en dator med 9600gt och jag prestar max på wow och alla liknande spel. starcraft funkar också jäkligt bra och hoppas nu på att kunna testa diablo 3 inom en snar framtid

Men den var helt klart vartenda öre som jag la ut på den. smidig. stilren. och om man e som jag en riktig wownörd så att kunna maxa och den lagar knappt nått e ett ganska stort + i kanten

Permalänk
Medlem

Låter underbart, kommer köpa den i slutet av månaden :)! hur är den med kylningen? blir den snabbt varm när du kör wow? vad fick du med när du köpte den? Bjud på lite information, jag längtar redan efter den =D

Permalänk
Skrivet av Matarn:

Det kan du.. ett 32 bitars operativsystem klarar av 3 GB medans ett 64 bitars kan klara av 8GB.

Så vilken xp version du än har så klarar den av 3GB

192GB för att vara mer exakt..
; )