Accesspunkt trådlös kontakt med router eller?

Permalänk
Medlem

Accesspunkt trådlös kontakt med router eller?

Hej allihopa!

Jag är lite nybörjare inom området med accesspunkter så jag är väldigt tacksam för all hjälp jag får!

I mitt hus har jag BBB 24mbits med trådlöst modem. Jag har köpt en router (Netgear WNR834B http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103179) som jag har kopplat till modemet. Trådlöst från routern fungerar utmärkt, kör med 802.11n, alla mina datorer har stöd för det också så det fungerar utmärkt.

För inte så längesen så köpte jag en Dreambox 500 som jag har kopplat till nätet. Mitt problem är att jag för tillfället har en 30meters kabel som går ner till köket där jag har mitt BBB modem så att boxen kan få tillgång till nätet. Jag fick höra då av olika personer att man kan slippa detta bekymmer med min 30 meters sladd genom att köpa en accesspunkt. Det har jag gjort, jag köpte en (Netgear WN802T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=147194) också med 802.11n teknink.
Men jag förstår inte hur detta funkar nu, jag har provat allt möjligt men jag förstår verkligen inte hur jag ska få det att fungera. Som jag har förstått så ska min accesspunkt kunna få trådlös kontakt med routern där nere så att jag slipper denna j*vla långa sladd, jag har accesspunkten kopplad uppe där jag har boxen in till en bärbar dator för att först kunna konfigurera den men jag får den inte på något sätt att få någon kontakt trådlöst med min router där nere.

Om någon kunde förklara vad där är för inställningar jag ska köra på min router och sedan på accesspunkten så skulle det vara mycket till hjälp.

All hjälp uppskattas!

Visa signatur

AsRock 939 Dual-Sata2 M1695 - AMD 64 3000+ @ 2,46Ghz 9x274 - 2x512 Dual Kingston 400Mhz - Timings 7 3 3 2.5 2T - Leadtek 6800LE @ 12x1.6vp Clock 400/850

Permalänk
Medlem

Finns det något stöd för client mode på din AP så testa detta. Någon point-to-point brygga kommer du någon inte kunna skapa eftersom att jag antar att din router inte har speciellt avancerade funktioner för det trådlösa.

Men kolla ifall du har något om heter client mode eller liknande. Då kommer din AP att fungera som ett trådlöst NIC till de enheter som ansluts till den.

Permalänk
Medlem

Ok ska kolla upp det, men om det inte skulle finnas vad betyder det då? Heter det något annat eller så kanske den inte stödjer det då eller?

Visa signatur

AsRock 939 Dual-Sata2 M1695 - AMD 64 3000+ @ 2,46Ghz 9x274 - 2x512 Dual Kingston 400Mhz - Timings 7 3 3 2.5 2T - Leadtek 6800LE @ 12x1.6vp Clock 400/850

Permalänk
Medlem

Det kan förmodligen ha olika benämningar beroende på vilken tillverkare det är. Eventuellt så saknar den stöd för "client mode".

Permalänk
Medlem

Hej zlobb!

Jag skrev precis ett pm till dig men jag kom på att jag hade lite info om accesspunkten då jag har en annan tråd där jag skrev något liknande.
Dem alternativ jag har är:
Access Point
Wireless Multi-Point Bridging
Repeater with Wireless Client Association

Är det någon av dessa du syftar på eller?

Visa signatur

AsRock 939 Dual-Sata2 M1695 - AMD 64 3000+ @ 2,46Ghz 9x274 - 2x512 Dual Kingston 400Mhz - Timings 7 3 3 2.5 2T - Leadtek 6800LE @ 12x1.6vp Clock 400/850

Permalänk
Medlem

Nej, däremot kan kanske repeater funktionen fungera. Det hänger på ifall din AP gillar att du associerar till den med kabel i detta läge. Samt kanske det kan bli strul ifall din router inte gillar APen. Fast det båda Netgear så kanske.

Testa och dra iväg ett inlägg sedan och berätta hur det gick.

Permalänk
Medlem

En fråga bara, behöver jag göra någon inställning på routern?

Visa signatur

AsRock 939 Dual-Sata2 M1695 - AMD 64 3000+ @ 2,46Ghz 9x274 - 2x512 Dual Kingston 400Mhz - Timings 7 3 3 2.5 2T - Leadtek 6800LE @ 12x1.6vp Clock 400/850

Permalänk
Medlem

Nej inte vad jag vet. De skall däremot har matchande SSID och kanal inställningar. Samt att repeatern brukar kräva ett ganska stort överlapp på den redan befintliga trådlösa nätverket (ca 50 %).

Skall väl också nämnas att repeater funktionen minskar den trådlösa hastigheten ännu mera.

Permalänk
Medlem

Hej zlobb!

Jag testade idag med Repeater with Wireless Client Association och där skulle man fylla i mac adress. Jag antar att det är routerns mac adress då eller? Jag gjorde det och skulle prova att komma ut på nätet men det gick inte.. vad är det för fel jag gör?

Edit: Jag fick det att fungera nu... det fungerar utmärkt :D... Jag hitta nån sida där det stod lite om Repeater with Wireless Client Association och jag var tvungen att sätta routern i repeater läge också och skriva in accesspunktens mac adress där så gick det bra efter det

Visa signatur

AsRock 939 Dual-Sata2 M1695 - AMD 64 3000+ @ 2,46Ghz 9x274 - 2x512 Dual Kingston 400Mhz - Timings 7 3 3 2.5 2T - Leadtek 6800LE @ 12x1.6vp Clock 400/850

Permalänk

Hej! Jag har samma problem, vad var det för sida? Alt, beskriv exakt dina inställningar så jag kan kopiera dom.