Tusentals Intel Atom i ny konceptdator från SGI

Permalänk
Melding Plague

Tusentals Intel Atom i ny konceptdator från SGI

Den anrika datortillverkaren SGI drömmer om att trycka in 5 000 Intel Atom i ett enda rackskåp.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det jag blev mest intresserad av är hur det kylsystemet fungerar

Permalänk
Avstängd

behövs knappast någon större kylning en intel atom blir väl knappt varm:O

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem

Man bygger serverhallen vid sydpolen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ser ut som om varje processor modul är "di-atomär" med en kylfläns i mitten.

Verkar som om att det sitter vanliga fläktar bak i chassit som drar luft genom hela raderna med flänsar. Själva kylningen är inte så speciell, tror mer på att kylflänsmodulerna kan ha någon speciell uppbyggnad eller nått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
behövs knappast någon större kylning en intel atom blir väl knappt varm:O

Men nu var det ju 5000St det handlade om=En heldel värme;).

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk

Har de skapat ett eget chipset då?

Permalänk

Intresangt som fan! undra dock hur dessa står sig i beräkningskraft gentemot prestanda/pris/utrymme . Annars är det ju en bra ide med att skryta med så många proppar i en enda 19" racklåda 4U ?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Varje singelkärnig Atom drar 4W om jag minns rätt då borde en dubbelkärnig dra det dubbla(lättare att räkna då) det betyder alltså att bara processorerna ligger på 40kW! Sen tillkommer effekten till resten av systemet i form av chipset osv + kylning. Och detta är nog inte ens genomförbart med nuvarande chipset som självt ligger på 22W, om dom använder det så hamnar dom på närmare 200kW(tänk er tre isrinkar som behöver kylas)...Men drygt 50kW i ett skåp, det är helt sjukt. Absolut bara sjukt. Tänk dig att ditt kylskåp helt plötsligt drog 30ggr så mycket el. Läskigt.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Kul gimmick. Varför inte använda motsvarande ARM-processorer?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

200kW låter ju inte ett dugg rimligt? O_o

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Håller med om att kylningen är mycket intressant, fast det kanske är så enkelt som loefet gissar på. Men borde krävas ordentligt mycket mer för att kyla det kan man tycka..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
200kW låter ju inte ett dugg rimligt? O_o

Varför inte? Sitter det 10,000 stycken Atom-processorer i den blir det i snitt 20watt per processor.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Men drygt 50kW i ett skåp, det är helt sjukt. Absolut bara sjukt. Tänk dig att ditt kylskåp helt plötsligt drog 30ggr så mycket el. Läskigt.

1000 gånger mer vore mer rimligt (men varför jämföra med ett kylskåp?! En spis vore väl bättre).

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se PCBerna som ska husera detta...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
1000 gånger mer vore mer rimligt (men varför jämföra med ett kylskåp?! En spis vore väl bättre).

Ett kylskåp är ju ganska likt ett fullängds rackskåp, det var där jag såg parallellen. Ett kylskåp ligger väll på ungefär 2000W kan jag tänka mig. Om ett av deras nya rackskåp dra nästan 60kW så blir det 30st kylskåp på en sådan "dator". Eller räknar jag tokigt nu igen, händer ju det också.

EDIT: Såg just att ett modernt kylskåp bara är på 100-200 W så jag hade ju skapligt fel. 60-120 kylskåp i ett enda rack blir det nu med rätt siffror.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Avstängd

Intressant.

Men hur blir kostnaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Ett kylskåp är ju ganska likt ett fullängds rackskåp, det var där jag såg parallellen. Ett kylskåp ligger väll på ungefär 2000W kan jag tänka mig. Om ett av deras nya rackskåp dra nästan 60kW så blir det 30st kylskåp på en sådan "dator". Eller räknar jag tokigt nu igen, händer ju det också.

EDIT: Såg just att ett modernt kylskåp bara är på 100-200 W så jag hade ju skapligt fel. 60-120 kylskåp i ett enda rack blir det nu med rätt siffror.

Jo men du får inte så mycket beräkningsprestanda i 120 kylskåp. Tror ju inte att det är direkt riktat mot privatpersoner heller.

Permalänk
Medlem

Dom ser luftkylad ut då det sitter fläktar i racklådan. Sedan rör det sig om 5000 atom i ett rackskåp inte en 19 raket låda om man läser så verkar detta vara fallet och är MYCKET mer rimligt. Och sedan som alltid så maxar sällan alla komponenter på max effekt sammtidigt. Frågan är hur bra ett sådant här system skalar.
Varge CPu eller modul kan nog tänkas ha sin egna lilla nätdel med. Sett det konceptet i superdatorer för. Smidigt och kompackt.

Permalänk
Medlem

Heh, att kalla systemet för "Molecule" var ju riktigt fyndigt!

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Får lite 2001-vibbar över det där När Bowman skruvar ur minnesgrejerna Hade varje modul lyst i vitt hade det varit perfekt (och kunnat matas ut saakta)

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Kul att försöka hitta processorn som har gått sönder bland alla 5000.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Stenhård ide, tyvärr blir det nog som sagt inte lika elegant med kylningen som krävs. Kan tänka mig 20000watt inte kräver så gigantiskt kylsystem även om det lär ta bra mycker mer plats än serverracket men uppåt 50 tycker jag börjar låta knepigt, tvivlar på luftkylning genom själva racket men vatten kanske löser det. Fast jag kan i princip ingenting om storskalig kylning och om det går att lösa på ett litet och smidigt sätt skulle det kunna bli en ball superdator.

Permalänk
Medlem

Som sagt det rör sig vad jag kan utläsa om 5000 cpu:Er i ett helt racketskåp och dom är ju ca 2m höga typ.
På bilden ser man 15x6 moduler det ger 90 moduler. sitter det 2st processorer i varge modul så blir det 180 processorer eller 360 kärnor i varge racket chassi. Det skulle alltså ta 30 raketlådor för att få in 5000 processorer med 2 kärnor var. Tippar på att det är en U2 eller U3 låda på bilden. Så det är nog möjligt å få in i ett skåpt.

Sedan tror jag inte det är nåt problem å luftkyla. Säger vi att en CPU drar 8W max så ger det 8*180 = 1440W pär racket chassi + övrig elektroinik.

Kollar man på Cray SV2 eller känd som Cray X1 som fanst som vatenkyld men även som luftkuld model som var monterat i racket så hade varge node med sitt egna chassi 4st processorer. Varge CPu hade 4st kärnor på100W var och 4st L2 cache på 40W var. Det gav 560W pär quade core CPU och totalt 2240W för 4st processorer för varge node och därmed chassi i racketskåpet. Så gick det å luftkula 2Kw+ så ska det nog gå å kyla dessa ned luft också.

Ljudnivå är nog inte av största betydelse i detta fallet som en hem PC så lite mer drag är nog inget problem att uppnå.

Permalänk
Medlem

Jo men det som känns problematisk med kylningen är ju att de packas tätt och att det blir så många i ett skåp. 4 watt per känns inte så jätterealistiskt, 20 låter inte omöjligt men då är man uppe i 100000watt och det är ganska mycket värme, tänk dig att ställa in till exempel 50 stycken 2000 watts kupevärmare, elradiatorer eller grillelement från ugnar i ett rackskåp. Eller 100 tusenwatts hårtorkar!! Med 10 watt total max förbruknign blir det 50000 etc, men om det verkliga snittvärdet under load kan bli 4 eller lägre borde det gå att slänga in i små normala datarum.

Permalänk
Medlem

En atom dar inte mycket mer än 2-4W pär kärna så 20W är inte realistiskt då det inte är fallet. Atom drar bara några watt som sagt och inte 20W. SGI använder knappst någon 90nm nortbrygga från intel då det kanppast hade fått plats i dessa moduler med allt annat som minne mm so mbehövs. jag kolalde SGI's egna presmedelande och do msanckar om extremt höga banbredder mm. Jag tror inte denna maskinen arbetar likt en vanlig PC med en klasisk nortbrygga. Utan det rör sig nog om en skreddarsyd maskin där processorn mer eller midnre komunicerar direckt mot minnet på ett eller annat vi med eet mine för varge CP och ett I/O system över inärna swhitchar och sedan mot en eller fler externa swhitchar/routers.

Superdatorer är som sagt oftast värligt skräddarsyda och ser inte ut som någo ntraditonel PC in tärnt. Oftast komunicerar processorerna direckt mot sitt egna minne och sedan mellan varan för varge nod via nån intärn länk och siedan via en extärn länk för att binda samman alla noder.

Sedan är det inget som säger att dom kommer använda dagens atom och inte heller nåt som säger att dom kommer gå i dom frekvenser eller på den spänning som dom är ment att köras i en vanlig PC. Sänka frekvensen något kan oftast leda till att man kan undervolta chipen rätt rijät och reducera effekten ordentligt då en förändringar Vcoren inte ändrar effekten linjärt utan exponentiellt. Så en höjning eller sänkning av vcoren över standard värdet resulterar i en avsevärt högre eller alternativt lägre effektförbrukning.

Man får nog sluta tänka ur PC perspecktiv här för superdatorer har i årtioenden brottats med avsvärt hlgre effekter på små utrymmen än vad vi bråkar med i våra hem PC. Men å andra sidan kostar sakerna avsevärt mycket mer i en superdator med.

Som jag sa så har Cray X1 en multi chip module med 4st processorer och 4st cache chip och processorn mäter 72x72mm och alstarar totalt 560W. Dessa fans både som vatten och luftkylda och använde 4st mutli chip module för varge nod i ett vanligt racket.

Cray-1 alstrade 100Kw och kyldes med frion vill jag minnas så kylanläggnigar som klarar det är knappst nåt problem. Dock vad do mverkar villja undvika med denna superdatorn är just ett sepparat kylsystem men omavset så är det inget problem annser jag.

Polaren har ett gasoldrivet aggregat som alstrar 13-14kw och det är inte farligt varmt å stå framför. Jummet typ men det beror på luftflödet är väldigt högt genom det. går å värma upp et stort garaga på vinter som rymmer ett tiotal bilar på 5-10 minuter. So msagt luftflöde is the key.

Farsan hade 1600W kupevärmare i våran 240 men det fick ju stå på misnt 8h för att det skulle bli nära behagligt i bilen. Och då stäger du ju inve värmen bäst det går. Så det är stor skillnad på ett system som har tillgång till frisk luft hela tiden och ett slutet.

Permalänk
Medlem

Är skitkul med såna här ider helt klart, nästan den bästa typen av artikel för en sån som mig.
Att jag tänkte mig mer 4 watt i snittförbrukning under load var just pga av de andra sakerna som krävs, tex någon form av nordbrygga vilket kanske inte går att få ner så hemskt mycket med tanke på arkitekturen, ram osv. Men det är ju givetvis spekulationer från min sida, skulle inte bli så hemskt förvånad om det visar att de lyckas få ner snitter per kärna för systemet till typ 2 watt eller mindre heller.

Permalänk

pa1983:

100kWh är en total effekt, är det sagt som det skriver säger det ingenting, 100kWh drar min dator + HTPC på 10 dagar....

Sluta skriv Kwh då det inte säger något om du inte anger under vilken tid det är.

Att lyckas kyla ett rack som avger minst 5000x 8W (4W per kärna?) så är det ju 40kW Det är mycket att kyla med luft i ett rackskåp, inte minst om innehållet i lådorna är så där tätt packade som på bilden.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Och ni speckulerar i såna ofantliga maximala effekter hela tiden och att det inte vore möjligt. Datorn är en konceptdator men dom har ju uppenbarligen planerat detta och jag har lagt fram fakta som bevisar att höga effekter på liten yta har gått att lösa förr så detta är knappast ett problem. Kunde man luftkyla en Cray X1 processor som har lika mycket energi pär areaenhet som rymdfärjan har mot undersidan av kroppen vid inträde i atmosfären så kan man nog kylla en bunt Atom processorer med. Som sagt om bilden ens är någonstans i närheten av det ricktiga konceptet så kan man ju se fläktarna i bakgrunden och som sagt det rör sig nog om 2st atom dualcores som delar en fläns ungefär som 9800GX2 gjorde.
Skulle nog förvåna dig hur finurliga lösningar det finns speciellt inom superdator arenan på kylning både med luft eller vätskor.

som sagt så har concept datorn på bilden 5x16 moduler = 90 moduler. vardera har dom troligen 2 atom dualcores på 8W och det blir 5x16x2x8=1440W. Kunde man kyla bort mer än 2KW med luft på en cray maskin med traditonela flänsar så ska det nog inte vara nåt problem å hantera 1.44kW och jag skulel itne tro att ens 2.88kW skulle vara ett problem. Men traditonela DC fläktar kan nog få ett problem med det senare exemplet men tex Cray löste ett sådan problem på en av sina maskiner genom att ha en enda STOR fläkt i botten på varge kabbinet som vräkte ur sig luft och blåste igenom hela kabbinetskåpet och höll komponetnera svala.
jag tror inte helelr SGI hade tat på sig projecktet om dom itne kunnat komma bort från intels norbrygga. Det fins inget som säger att dom ens behöver en för att använda systembussen för att addresera minne vad jag kan tänka mig. Såg facktiskt en hemmapulare som körde en egenbyggd dator baserad på 486 och lite SRAM. Som sagt igen dator i from av en PC men helt programerbar i assembler för x86 upp till i486 så klart.
För att få ett sånt här projeckt att fugnera realistiskt och få ner formatet så tror jag nog dom har designat customship för ändamålet för alla I/O komunikation antigen det är från det lokala minnet för varge CPU eller det är mellan processorerna eller noderna.

EDIT:

har jagat ner mer information om SGI's atom superdator och hittat precis vad jag letade efter. Och mina speckulationer var knappast ogrundade då jag mer eller midnre annser mig haft rätt på alla pugter.

Källan är här.
http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20081121/161590/

Citat:

A 3U-high package houses 90 blocks. "A few more blocks can be added because the actual package is slightly deeper," SGI said.

precis som jag sa 90 st block i varge rack och det var U3 och jag gissade på U2/U3.

Citat:

The substrate mounted with the Atom N330 and the block composed of two such substrates. The substrate is mounted with actual chips, but the block is a mockup.

Precis som jag spekulerade i rörde det sig om 2st dualcore atoms i varje modul villket gör det hela till 180 atom processorer och totalt 360 kärnor pär U3 låda.

Atom 330 förbrukar 8W och läser man detta citat från sidan så var mina 1440W för processorerna och liter extra för I/O chip och ram inte så lågt i från vad SGI specefiserar systemet till.

Citat:

In order to achieve ultrahigh density, more than 180 microprocessors with CPU cores exceeding 360 are packed into the 3U rack. The power consumption of this Atom is as low as 10W, making it possible to array many blocks leaving small spaces for tiny air-cooling pores. The power consumption of the whole package is less than 2kW, according SGI.

Citat:

A close-up picture of the substrate. The slender chip on the left is the Atom N330. The big chip in the center is a controller IC. The four chips on the front side are memory chips.

Precis som jag trode så var det någon form av I/O chip, troligen ett custom chip då en vanlig nortbrygga knappst passar tillämpnigen och iget indel erbjuder i dagsläget skulle resultera i en maximal förbrukning strax under 2kW för en U3 rack. mycket möjligt att det är tillverkat å framtaget i samarbete med intel men det är nog knappst samma chip vi ser på PC platformerna. Troligtvis ett cusom chip med intergrerade minnsekontroller och nån form av router/swhit för komunikation mellan dom olika modulerna.

Detta går att läsa om modulerna och dess komponenter och kylning och dimentioner av chassit mm.

Citat:

SGI exhibited a chassis, which corresponds to a 15cm-high (3U) rack. And, in the chassis, 90 blocks that look like building blocks are laid out with little space left. The block has several square pores dimensioned about 5 x 5mm so that air from the air-cooling fan on the back of the package can pass through the pores.

The block consists of two 5 x 5mm substrates attached to each side of a pore structure used for air cooling by resin. Each of the substrates is mounted with microprocessors, LSIs for datapath control, and eight memory chips on two sides. The dual-core Atom is incorporated as a microprocessor. This atom is a 1.3GHz model and supports "x86-64" instruction set. Each substrate has a memory capacity of 2 Gbytes.

Som jag spekulerade så sker kylningen mellan båda halvorna med någon form av poröst matrial och flöns i mitten som tillåter luften att effektivt absorbera energin kretsarna avger med hjälp av fläktar längst back i U3 lådan.

Eftersom en U3 låda är 15cm hög och troligen behövs både extra routers mm så kan man nog knö in ca 10 sådan U3 lådor i ett rack villket betyder ca 1800 processorer eller 3600st kärnor alltså inte några 5000 processorer eller 10000 kärnor.

Men det blir ganska uppenbart varför när man läser detta från SGI.

Citat:

"As the next step, we are planning to employ a liquid-cooling system and further improve the density by, for example, packing more than 10,000 CPU cores in one rack," the company said.

Alltså dom planerar 10 000 kärnor med andra ord 5000 atoms i ett rack med hjälp av vattenkylning villket gör att dom kan packa in fler mindre moduler i varge U3 låda.

Som dom säger i staterna.

I rest my case.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
100kWh är 100 000 Watt pär timma. Så det säger ganska mycket om vad den drar pär timma. Men jag borde skrivit 100kW/h det hade vart koreckt och inte kWh.
I rest my case.

Nej, hjälp, det här är totalt fel! Effekt mäts i kW, energi mäts i kWh. Det finns inget som heter kW/h.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cykla
Nej, hjälp, det här är totalt fel! Effekt mäts i kW, energi mäts i kWh. Det finns inget som heter kW/h.

Okej men ska vi bråka om det hela tiden istället för å undvika det riktiga ämnet??

Blev rätt dött här så antar att ni inte hade nåt annat å tillägga då förutom mitt fel angående kwh,kw/h då men mitt fel där låg i att jag ville förtydliga att det rörde sig om en förbrukning varg timme inget annat. Men det är korrigerat så sluta vara så jävla swec petiga fjortisar istället.