Ny 5500-kronorsdator + uppgradering

Permalänk

Ny 5500-kronorsdator + uppgradering

Hej!
Svårt att bestämma hur jag skulle formulera rubriken då detta är en lite udda förfrågan.

Det är nämligen så att min syster vill ha en stationär dator för surfning och lite spelande av enklare spel. Den ska vara hyfsat tyst också samt ligga kring 5000 -6000 kronor inklusive skärm, mus och tangentbord.
Samtidigt tänkte jag passa på att uppgradera min dator lite. Byggde ihop den för ca ett år sedan. Tänkte att hon kunde få en del komponenter av mig som jag då byter ut, så hålls priset nere för henne samtidigt som jag får min uppgradering lite billigare. De komponenter jag har är:

Antec Sonata III inkl PSU
Gigabyte P35 DS3R
2 gb corsair pc6400
radeon x1950xt
intel E6750
halvbra cpukylare från arctic cooling

Grafikkorten ska vi nog byta åtminstone. Det blir troligtvis ett 4850 för mig. Någon som har tips på någon bra och prisvärd modell som är tyst och gärna har dual-slotkylning?

Sedan känns det rent av dumt att inte köpa 4gb minne så hon får 2 och jag 4 totalt. Men vad mer? Är det värt at byta processor? Vilken modell är egentligen mest prisvärd? Jag har kollat på E8400 som verkar vara ett kanonköp (populärast på prisjakt vid lanseringen), men visst har den gått upp i pris sedan dess? Då skulle syrran få min prolle och jag byta upp mig till E8400 såklart.

Det viktigaste är nog ändå grunderna i syrrans dator. Det jag behöver blir ju alltså:
Chassi och nätagg
Moderkort (blir en intelprolle så ska man köra med P35 eller P45?)
Minnen (ganska säkert samma corsairminnen som jag har. eller finns det bättre och mer prisvärda?)
Skärm? Hon vill ha en 19-20" Wide. Prisvärt alltså!
Hon ska få min gamla Logitech MX510 och jag ska nog nyinvestera i en mx518. eller finns det bättre?
Byter nog ut min prollekylare ockcå i farten så hon kan få något om är tystare än stock. Tips på bra kylare kring 300:-?

Har jag glömt något får ni jättegärna fylla i.