Permalänk

Netbook för resa

Ska till Japan i vår och vill gärna ha med mig en bärbar (inte släpbar) dator. Ska bara vara där i ett halvår, så tänkte på en netbook. Trodde inte det fanns så många än, men finns ju en uppsjö. Så jag har lite svårt att bestämma mig, vet inte vilka är bra, osv. Som vanligt finns det lite krav.

  • Enkel foto-redigering i Photoshop (dock 10 MP)

  • Lätt (max 1,5 kg) och liten (max 10")

  • Ett tangentbord som går lätt att skriva på (hört att vissa har dåliga tangentbord, så källa, tack!)

  • Max 4000 :- (Ingen Mac. )

Funderar just nu på Acer Inspire One A150. Läste att den kan köra HD-film på extern skärm (dock 720p), så enkel fotoredigering klarar den nog. Det den kommer användas till är enkel foto-redigering i PS, lagring av bilder, Internet och skriva. Om det är enkelt (jag är "datorvan") att få till PS (och gärna Lightroom) på Linux är jag beredd att köra det.
Inbyggd web-kamera och annat krimskrams som gör livet lättare när man bor några tusentals mil hemifrån är ett plus.
Tack på förhand!

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

en lenovo s10 skulle jag satsat på kommer snart in på phonehouse ...

Permalänk

Hur snart är snart? Jag åker efter jul och skulle gärna vilja hinna bekanta mig med den och fixa allt annat.
Den ser helt klart lovande ut. Och billig! Runt 3000 fick jag fram. Bra, tips, tack! Verkar bättre än One. Tack för tipset!

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

nja lenovon kostar nästan 4lök. annars säljer de ut HPs 9" för 2999 med 2gig minne och ett riktigt fint tangentbord på Dustin home.. dock så är det en 1.6 VIA processor i den, så det beror lite på vad du ska ha datorn till om det räcker. annars är det en fin dator med bra tangentbord!

Permalänk

Ah, ok. Läste att den var dålig? (Kommer inte ihåg exakt, men klagade på priset och tangentbordet) Vet inte hur väl de testade.
Som sagt, enklare Photoshop.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk

Som tidigare sagts så hittar du nog ingen Lenovo S10 i Sverige för 3000 utan för 3999 kr på ThePhoneHouse. HpP's 9":are har som sagt en sämre processor som troligtvis skulle sänka prestandan i t ex. Photoshop, men tangentbordet är kanske det "största" hos dagens netbooks.
Jag sitter i exakt samma sits, vill ha en netbook när man är ute och reser. Jag kommer dock ha den i ryggsäck ganska mycket men har kommit fram till att Lenovo S10 är min favorit (om man nu vänjer sig vid "CP-placeringen" av vissa tangenter).

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

lenevon ska väll komma in vilken dag som helst ? o priset e som sagt på 4papp , men riktigt sugen e man

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
lenevon ska väll komma in vilken dag som helst ? o priset e som sagt på 4papp , men riktigt sugen e man

Jepp, kommer troligtvis in denna veckan. Får bli att kika förbi och klämma på den.
Men jag kan inte förstå, i min vildaste fantasi, hur jävla pantad man kan vara att sätta FN-knappen längst ut (istället för CTRL som ska vara där) och högra shift-knappen till höger om pil-upp... Vad tänker man med? Sabotör hos designavdelningen tro?

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Asus 1000H ,MSI wind,Acer Inspire One A150.

men jag tror inte de klarar av Photoshop

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

ahh lite tråkigt det där med tangenternas placering , men tror det går o leva med !? sen finns ju advent 4213 också verkar o rätt fin

Permalänk

Inte ens

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Asus 1000H ,MSI wind,Acer Inspire One A150.

men jag tror inte de klarar av Photoshop

Inte ens basic? (Vi snackar kurvor och vitbalans)

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk

Taget från www.s10lenovo.com:
"I run CS2 on my S10 and it runs fine ... Not a stretch at all. My wife and I both have a S10, and the crt display color accuracy on both of them was poor (way too cool). I calibrated the displays on both S10s with my Colorvision Spyder 2 and it made a huge improvement in color accuracy.

IMO my S10 would have been useless for accurate Photoshop work before color calibration. (It was WAAAAY off) ...

Dennis"

och

"I use the latest version of The GiMP for simple cropping and editing tasks (mostly just editing screen shots for powerpoint presentations), and am very happy with it's performance.
The amount of deskotp can be troublesome at times, but it's far from impossible to work with."

så det ska inte vara några problem. Kan rekomenderas att uppgradera till 2 gb ram för lite skonsamare upplevelse:)

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk

Kalibrering ska nog inte vara några problem. Tack för infon!
Ska nog ner och lämna fingeravtryck när den kommer.

Edit: Tittade på Aspire One och den var billigare, mindre och ungefär samma spec. Dessutom finns den (tydligen) med XP nu, så då är OS inte något problem. Verkar nästan bättre. Fick bättre betyg än s10 på LaptopMag (4 vs 3.5). Dock får man nog köpa ett 6-cells batteri.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)