Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Medlem

Min favorit med namninsamlingen är nog följande:

"24. Robert Nyberg, Södertälje. Det är en självklarhet att konsumenten ska skyddas,för det är alltid nån annan som har profiterat på det framför konsumenten, vare sig det är före konkursen,under konkursen,eller efter konursen som någon ahr profiterat på konsumenten så har de gjort det."

Mycket humor... speciellt med tanke på att personen med stor sannolikhet har följt en viss debatt kring detta ärende den senaste veckan.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jag har glädjande nyheter som rör mitt köp hos Datorbutiken.

Min reklamation hos SEB godkändes idag och pengarna är nu tillbaka på mitt konto.

Jag hade betalat med ett "bankkort" kopplat till Visa helt utan kredit.

"Vi har mottagit din reklamation och kan bekräfta att vi har returnerat köpet till köpstället samt gjort en insättning på ditt konto med 559,00 kr."

Inga stora pengar som synes men det känns bra.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jag har glädjande nyheter som rör mitt köp hos Datorbutiken.

Min reklamation hos SEB godkändes idag och pengarna är nu tillbaka på mitt konto.

Jag hade betalat med ett "bankkort" kopplat till Visa helt utan kredit.

"Vi har mottagit din reklamation och kan bekräfta att vi har returnerat köpet till köpstället samt gjort en insättning på ditt konto med 559,00 kr."

Inga stora pengar som synes men det känns bra.

Lycka till!

Nice, grattis!
Du hade inte förbetalt, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Nice, grattis!
Du hade inte förbetalt, eller?

Tack!
Nej, jag hade betalat med mitt bankkort (VISA).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Min reklamation hos SEB godkändes idag och pengarna är nu tillbaka på mitt konto.

Gratulerar, man kan hoppas att det är så att bankerna inser att folks intresse för bankkort skulle minska om man inte får samma fördelar som med ett kreditkort.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Tack!
Nej, jag hade betalat med mitt bankkort (VISA).

Det har jag med men jag förbetalde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Det har jag med men jag förbetalde

vänta ett ögonblick nu, hur betalar man med Visa kort utan att "förskottsbetala"? Normalt sett när man betalar med kort så anger man sina nummer i samband med köp och sen har man ingen kontroll över när pengarna dras.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Tack!
Nej, jag hade betalat med mitt bankkort (VISA).

Om de har dragit pengar innan du har fått varan har du förbetalt, bara för att förtydliga vad ordet innebär.

Låter väldigt positivt då även jag har SEB och betalade med kort. Visserligen sade banken när jag pratade med dem i telefon att pengarna skulle betalas tillbaks men har inte fått bekräftat att min reklamation har behandlats än.

Permalänk
Medlem

Pengarna reserveras på kontot, dvs de dras först vid leverans.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag inte kallade mitt kortköp för förbetalning är för att det fanns två olika sätt att "förbetala" på. Kort och förskottsbetalning.

Jag vet att båda innebär att man betalar innan man fått varan.

Jag faxade in min reklamation någon timme efter att konkursen var ett faktum. Det blev totalt 7 sidor med den första sidan som man hämtar på SEB's hemsida. Mailkonversation, bekräftelser och kontoutdrag.

Permalänk
Medlem

Nu e jag inte med, jag hade för mig att jag förskottsbetalade men med kort.

Orderbekräftelse från datorbutiken.com /home Ditt kundnummer är 80654786 och ditt ordernummer är 732329320 Leverans sker med av oss utvald speditör, vanligtvis Posten Betalning sker med kort. Ordern levereras först när full betalning redovisats Din order innehåller följande komponenter: Specifikation/ArtID Antal Pris inkl. moms Radsumma inkl. moms D-Link DIR-615 DRAFT-N 650 Rangebooster Wireless Broadband Router 4 portar DIR-615E 1 312.00 390.00 312.00 390.00 Fraktkostnader FRAKT 1 63.20 79.00 63.20 79.00 Totalsumma exkl. moms (SEK): 375.20 Totalsumma inkl. moms (SEK): 469.00 För detaljerad information kring denna order loggar du in på hemsidan, går in under "mina ordrar" och klickar på dokument 732329320

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Nu e jag inte med, jag hade för mig att jag förskottsbetalade men med kort.

Orderbekräftelse från datorbutiken.com /home Ditt kundnummer är 80654786 och ditt ordernummer är 732329320 Leverans sker med av oss utvald speditör, vanligtvis Posten Betalning sker med kort. Ordern levereras först när full betalning redovisats Din order innehåller följande komponenter: Specifikation/ArtID Antal Pris inkl. moms Radsumma inkl. moms D-Link DIR-615 DRAFT-N 650 Rangebooster Wireless Broadband Router 4 portar DIR-615E 1 312.00 390.00 312.00 390.00 Fraktkostnader FRAKT 1 63.20 79.00 63.20 79.00 Totalsumma exkl. moms (SEK): 375.20 Totalsumma inkl. moms (SEK): 469.00 För detaljerad information kring denna order loggar du in på hemsidan, går in under "mina ordrar" och klickar på dokument 732329320

Jo, du har förbetalat med kort. Angav du ditt kortnummer?
Då kan du göra en reklamation till din bank.

Permalänk
Medlem

SWEEEET

EDIT: pratade just med banken och pengarna har redan dragits, så de ser jag aldrig mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freco
Pengarna reserveras på kontot, dvs de dras först vid leverans.

Av någon anledning så drog de efter några dagar. Från reservation till att pengarna drogs alltså. Jag mailade och frågade varför och fick svaret att det brukar ske så.

Permalänk

Detta var ju mindre kul nu när man hade ca 250 i bonus som jag tänkte plocka ut nästa gång jag skulle beställa =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Attackbever
Detta var ju mindre kul nu när man hade ca 250 i bonus som jag tänkte plocka ut nästa gång jag skulle beställa =/

Var glad att du inte ligger ute med upp till 20 000 kronor istället som vissa i den här tråden gör.

WIRN: Pengarna hade dragits för mig med men jag fick tillbaka dem ändå. Det beror troligen på vilken bank man har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jag har glädjande nyheter som rör mitt köp hos Datorbutiken.

Min reklamation hos SEB godkändes idag och pengarna är nu tillbaka på mitt konto.

Jag hade betalat med ett "bankkort" kopplat till Visa helt utan kredit.

"Vi har mottagit din reklamation och kan bekräfta att vi har returnerat köpet till köpstället samt gjort en insättning på ditt konto med 559,00 kr."

Inga stora pengar som synes men det känns bra.

Lycka till!

Hur länge fick du vänta innan du fick besked? Hur många dagat tog det för banken att bearbeta din reklamation?

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem

Skillnaden kan ligga i hur banken har hanterat pengarna. Det kan ju vara så att pengarna iof är dragna från ditt konto men att det är banken som fortfarande har kvar dom (dvs de har inte vidarebefordrat pengarna till datorbutiken).

För banken finns det mycket pengar att tjäna på att hålla inne pengar på deras eget konto någon/några dagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Titus^
Hur länge fick du vänta innan du fick besked? Hur många dagat tog det för banken att bearbeta din reklamation?

Pga Sterlings konkurs så hade de mycket att göra så det kunde ta upp till 2 - 3 veckor sa banken när jag kollade.

Jag faxade in allt samma dag som jag fick meddelande om konkursen (den 17/11) och hade pengarna åter den 25/11 så det tog ca 1 vecka.

Permalänk

Jag fick idag svar från min bank (SEB).

Citat:

Hej!

Vi har krediterat SEK 2614,00.

Godkänner inte inköpsstället reklamationen som vi i egenskap av betalningsförmedlare har vidarebefordrat, förbehåller vi oss rätten att återdebitera beloppet. Detta kan exempelvis inträffa om inköpsstället också gör en rättelse.

Med vänlig hälsning

Nu undrar jag om någon har kunskap i huruvida inköpsstället, i detta fall konkursförvaltaren förmodar jag, kan eller har rätt att inte godkänna reklamationen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkensune
Jag fick idag svar från min bank (SEB).

Nu undrar jag om någon har kunskap i huruvida inköpsstället, i detta fall konkursförvaltaren förmodar jag, kan eller har rätt att inte godkänna reklamationen?

Eftersom du inte fått eller kommer att få någon vara så tror jag att chansen är minimal för att de inte skulle godkänna reklamationen.
De kan ju inte ta betalt för en vara du inte fått liksom. Banken skriver nog sådär ut i fall att du faktiskt skulle få varan eller något liknande.

Som de skrev så kan ju inköpsstället göra en rättelse så du får tillbaka en gång till antar jag. Då har de ju rätt att dra ursprungsbeloppet.

Permalänk
Medlem

Tror inte heller du behöver vara orolig för att de ska ångra sig och ta tillbaka pengarna. Det skulle vara om ett paket dyker upp i posten med vad du nu beställde, men det lär inte hända.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

datorbutikens konkurs var uppe i Plus.
Det ända Sverker sa var vad två
personer blivit blåsta på i konkursen
och att man inte skall förskottsbetala.
Inget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
datorbutikens konkurs var uppe i Plus.
Det ända Sverker sa var vad två
personer blivit blåsta på i konkursen
och att man inte skall förskottsbetala.
Inget annat.

Det var väl inte så mycket mer han kunde säga. Konkurslagarna är ju som de är.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Även jag fick tillbaks mina pengar igår, gjorde en reklamation hos SEB och använde ett helt vanligt bankkort (visa). 1300:- rikare.. julen är räddad!

Visa signatur

muh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endah
Även jag fick tillbaks mina pengar igår, gjorde en reklamation hos SEB och använde ett helt vanligt bankkort (visa). 1300:- rikare.. julen är räddad!

Jag ska fan byta till SEB snart!

Permalänk
Medlem

Oväntad konkurs?
-Knappast!

Köpte delar i April. Reklamerade chassi med PSU (integrerad skit som brann upp).
Tog 8 veckor och en hävning av köpet och hot att kontakta ARN innan jag fick det löst.
Kanske har servicen vart bättre tidigare? Vad vet jag....?
Inte kommer jag sakna DB iaf!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Det var väl inte så mycket mer han kunde säga. Konkurslagarna är ju som de är.

Ja, men många här verkar inte förstå hur det fungerar vid en
konkurs utan tror att ägaren dragit hem storkovan och sitter
på en ö i västindien och glassar.

Visst förekommer det ekonomisk brottslighet i samband med konkurser,
men framgår det så kommer det utredas och i såfall leda till åtal.
Ingen akut lagändring kommer ske för att mindre vetande datornördar skriker och gapar efter sina pengar.

Permalänk
Avstängd

Det jag tyckte var dumt att folk inte såg tendenserna på DB konkurs och fortsatte att beställa saker fast dom inte levererade och folk fortsatte förskottsbetala...

Liksom jag personligen tycker inte synd ett dugg om er ni har er själva att skylla det fanns varningsord efter varningsord i hur många trådar som helst...

Men visst så tycker jag att ni ska få era pengar tillbaka och jag hoppas att det löser sej för er allihopa...

GOD JUL.

Permalänk
Medlem

Hej!

Idag ringde Handelsbanken till mig och sade att pengarna har kommit tillbaka. Jag fick allting tillbaka, 7579,29kr. JAg hade betalat med kort, VISA.

Jag skickade in reklamationen förra onsdagen, så det tog lite över en vecka.

Det verkar se lite ljusare ut för folk nu. Jag önskar er andra lycka till, hoppas ni får tillbaka pengarna.

EDIT: WIRN, jag gjorde samma sak som dig skulle jag tro. Förbetalade med kort. Pengarna hade reserverats söndagen innan konkurs, och på onsdagen togs pengarna av bolaget (banken kunde ej avbryta reservationen, skulle de göra så kunde pengarna tas tillbaka ändå, sades det).

Har pengarna dragits från ditt konto så kan banken hjälpa dig med att fylla i en reklamation.