Har jag bränt processorn? (Medgivet lånat anv konto)

Permalänk
Medlem

Har jag bränt processorn? (Medgivet lånat anv konto)

Hej! har ett lite problem, Var så att jag fick för mig att överklocka datorn. Problemet är det att jag stängde av datorn, flyttade bygeln för cpu till ov. (med nätagget på)Efter det har det inte gått att starta den igen, även fast jag ändrat tillbaka. Moderkortet är asus p5q pro och processorn är en (3 dagar gammal) quad q8200 om det nu spelar någon roll. standby dioden lyser iaf på moderkortet, Vet inte om det är rätt tråd för detta men jag vill bara få lite idéer om vad det kan vara. (Obs! Medgivet lånat anv konto)

Permalänk
Medlem

Flyttade bygeln för cpu till ov? Nu har inte jag detta moderkort, men ska man verkligen behöva bygla om på moderkortet för att kloka? Hur som helst, testa en clear CMOS och sätt tillbaka alla byglar du fipplat med så funkar den säkert igen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar ska prova det.

Permalänk
Medlem

nä jag hänger inte heller riktigt me, varför bygla du om bygeln för CPU;n ?! vilken bygel det nu är, menar du inte bygeln för att reseta BIOS ?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk

Detta låter väldigt skumt. Jag har haft/sätt hyfsat många moderkort i mina dagar och aldrig sätt något där man behöver bygla för att klocka processorn. Vad jag vet så ändrar man allt i BIOS.

Nu vet jag inte riktigt hur erfaren du är inom detta men är du säker på att du inte har bytt bygeln för grafikkortet? Var det en stor eller liten bygel? Tänkte om du har bytt till SLI eller CF och där med inte får någon bild.

Permalänk
Medlem

På min gamla 166MMX var jag tvungen att flytta byglar på moderkortet för att klocka, men det var ju typ 12 år sedan. På nyare datorer ska man såvitt jag vet alltid bara ändra i bios.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

asus p5q pro har en bygel för o höja volten om man vill få ut mera volt
men har du haft bra kylning så borde inte cpu:n ha pajjat

testa som ovan sa bygla tillbaks allt o reset bios

hoppas på det bästa

en fråga bara, när du startade om fick du inte varning om att "överklockningen " inte fungerar asus p5q pro har ju den funktionen om man överklockar i bios som inte funkar så får man ju upp medelande så fort man startar om

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Jag har inte byggt dator på länge. På min gammla 166MMX fick man bygla för att klocka. Har bara haft bärbara datorer efter det, Sen fick jag ju grejerna för ett par dagar sen. Satt ihop allt och det funkade skitbra. Läste i manualen för moderkortet och där stog det nått i stil med " CPU Northbridge Overvoltage settings". Gammal kunskap och en kass manual. Tror cpun fick sig en jäkla kyss för jag har inte fått igång datorn än. Har gjort Clear Cmos osv, Får väl köpa en ny processor igen och hoppas på att det inte hände nått med moderkortet iaf.

R: Denna bygel är väl bara till för att öppna upp möjligheten att kunna öka volten, att bara bygla ska väl inte göra något ?
Om något har blivit bränt, vad har mest troligt brunnit ?
Processor, moderkort ?

Kan tillägga att nätagget stog på och således så kom det ström fram till moderkortet när jag byglade.

Hjälp !