Rädda krashad seagatedisk

Permalänk
Medlem

Rädda krashad seagatedisk

För ca 6 månader sedan köpte jag en Seagate Barracuda 7200.11 ST31000340AS 32MB 1TB och för ett par dagar sen gav den upp. När jag startar datorn går det väldigt långsamt, den tycks söka efter hårddisken men hittar den aldrig. I bios syns endast min systemdisk och likaså i windows. Jag har provat att stoppa in den i en kompis dator och även provat att koppla in den via en usb->sata controller utan resultat. Så getdataback går ju inte riktigt att använda.

Hårddisken låter helt normalt och har inte givit ifrån sig några ljud innan kraschen. Den är proppfull med diverse filmer/serier men även lite mer värdefulla saker.

Vad kan jag göra? Är det hopplöst? Min kompis trodde att eftersom den inte ger ifrån sig några onormala ljud tyder det på att diskarna/läshuvudet fortfarande kan vara intakt och att det kanske kan hjälpa att enbart byta kontrollerkortet som är monterat ovanpå datorn. Att jag köper en ny identisk hårddisk och byter kontrollerkortet.

Jag provade att skruva bort kortet och kollade på komponenterna men ingenting tycks vara skadat.

Tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag hade en precis likadan disk som dig, köpte den för ca 3 mån sen och den gav upp för någon vecka sen. Precis samma historia som dig, inga konstiga ljud, och plötsligt hittas den ingenstans. Testade i flera datorer. Skillnaden var att jag hade den som systemdisk, så en morgon helt plötsligt så fick jag "system boot failure".

Hade inget av enormt värde på den, så jag gav upp och skickade in den som garantiärende.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Vet inte hur det är att byta kontrollerkort själv, om du tycker det är värt att köpa en till hd för att möjligtvis återfå datan så testa...

Hoppas man kan lita på min nya 341AS 1,5tb. Känns ju lite lurigt faktiskt.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Okej "skönt" att höra att någon varit med om ett liknande problem i alla fall, fick du något svar från seagate vad det var för fel på hårddisken? Ifall det är lönt att prova byta kontrollerkort eller inte.

Men ifall jag köper en ny disk och det inte hjälper att byta kontrollerkort kan jag ju alltid skruva tillbaka kortet på den nya disken och lämna tillbaka den. Eventuellt behåller jag den och köper ytterligare en och kör RAID 5 istället.

Permalänk

kretskortet byter man lätt. gäller att ha torix verktyg av finare modell bara.

se bara till att inte repa kretkortet och ha inte sönder plastremsorna som går in i hårddisken. Dock har jag haft ett liknande problem. hade problem som fan med en hårddisk. visade sig dock vara Satakablen som inte funkade. hur nu den gått sönder efetr några månader vet jag inte.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Som sagt, med små Torx-mejslar så byter man det lätt, går att köpa lite varstans för en billig summa. Går även att använda plattmejsel om man har en som är precis lika bred och smal så den passar in.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Som sagt, med små Torx-mejslar så byter man det lätt, går att köpa lite varstans för en billig summa. Går även att använda plattmejsel om man har en som är precis lika bred och smal så den passar in.

Jodå, jag provade att skruva bort kortet igår och det gick ju förvånansvärt lätt. En torx-6a var det som behövdes.

Drar och köper en ny disk idag och hoppas verkligen att det hjälper.

Permalänk

Det är litta kluddigt med att byta kretskort på hårddiskar,
det är ofta tyvärr så att endast tillverkaren känner till vilka som passar ihop med vilka.

De kan se identiska ut, men tex kan olika firmware, etc vara laddat i kretskortet, vilket gör attt de ändå är inkompatibla. Om det är något trasigt inne i disken så kan du ju sksada det nya kretskortet.

Med krånglande sata-diskar brukar jag först byta kabel, ev port på moderkortet/kontrollern, o se till att den har tillräckligt med ström. Sen kan man skifta ner SATA-hastigheten till SATA-I (dvs 150) ochman kan ev också ställa in native ide mode i bios.

Jag brukar känna på komponenterna när den är igång för att utröna om ngn är onormalt varm, eller helt kall. Mankan också titta med lupp/förstoringsglas ochen skarp ficklampa efter oxiderade lödningar mm. Är de oxiderade så kan det bero på fukt eller varmgång. Att byta en enskild krets bör man inte ge sig på.

Jag är inte själv förtjust i riktigt stora hårddiskar, vill jagha 1 TB kapacitet så har jag hellre 4 x 250GB - om vid en evetuell fysisk krash så har jag bara förlorat 250GB data och har 750GB kvar. Jag är försiktig av mig och köper bara modeller som varit i tillverkning ett tag så man vet på ett ungefär att barnsjukdomarna är tillrättade på just den modellen.

Men jag tycker att man ska försöka om man är införstådd med att det kan gå illa ändå. För tre veckor sedan gjorde jag precis detta, bytte kretskort mellan två hårddiskar, den ena var frisk , den andra kass, men det slutade tyvärr med att bägge korten blev paj. Ovanligt men det kan faktiskt sluta så. Tackolov inget av större värde på dessa diskar, så nu har jag den ena som kastrull-underlägg.

För det mesta går det bra att byta kretskort, om det är exakt samma modell. Men det är inte säkert att man kan få ut data ändå ur den,trots att man fått den att funka. Det kan oturligt visa sig att det felande kretskortet skrivit nåt skräp på hdn så att inget går att läsa på den.

Annars är ju IBAS duktiga på sånt här, det finns nån firma i Nacka som också fixar sånt.

Permalänk
Medlem

Om man har 3 Seagate diskar av samma storlek (320 GB) som enligt bios ska vara identiska (antal GB, namn etc). Är det större chans att man kan byta tillbaka kretskorten om bytet inte väcker den döda? Känner inte för att förlora en fungerande.

Känner inte för att spendera pengar på IBAS. Blev dock förvånad att när en bekant nyligen gick ditt och frågade så ville de bara ha 4000 kr för ett liknande fel. Brukade vara mycket dyrare har jag hört. Jag hade förstås felsökt och skrivit ned allt jag testat åt min bekanta innan de gick dit men ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har nu varit och köpt en identisk disk där det enda som skiljer dem åt är serienummret, detta gav dock inget resultat. Det verkar inte som korten var kompatibla med varandra, båda diskarna gav ifrån sig några klickljud när jag körde med respektives kort. Fan också!

Jag provade att byta tillbaka kort på den nya disken sen i alla fall och det verkar som att den inte tog någon skada.

Någon som har nått mer tips? :/

Det står att det är samma firmware på diskarna och samma kretskortsrevision på korten men ändå sitter det komponenter från olika tillverkare på diskarna?!

Permalänk

OBS, OBS, det kan ju verka som att jag fått hjärnsläpp att skriva nåt sånt här inlägg, jag trodde det var ljug o båg innan jag provade själv.

Japp,
det här låter mera som en skröna, men det har funkat för mig
åtminstone 4 ggr. Man llägger in hårddiksen i en esd-påse plus ett par täta
plastpåsar, och stoppar eländet i frysen. Låter den ligga där nån natt eller så.

Därpå får man ta ut den och låta den tina långsamt, inne i plastpåsarna. Den får inte tas ut ur påsen pga att då kondenseras det fukt på den.

När den har tinat upp till rumstemperatur, försöker man starta den normalt.

Tanken är att tex lagerspelet blir tillfälligt mindre, och att tex en dålig lödning kan tillfälligtvis krypa ihop, liksom ngn liten sprcka i ngn komponent kryper ihop.

Dethar fungerat på 2 stycken Toshiba MK 2.5 hårddiskar och 2 st 3.5 hårddiskar för mig.

Jag rekommenderar det inte, men det skadar inte heller disken så länge man inte dräller glass på den, eller den blir fuktig. OBS att disken är ömtålig när den är nedkyld, och FÅR ABSOLUT INTE STARTAS I NEDKYLT LÄGE, vilket kan skada den permanent.

Jaghar bara gjort så här på helt hopplösa diskar o det är inget att rekommendera. På alla fyra kunde jag rädda nästan all data på.
Hårddiskar är verkligen extrema finmekaniska designer som e mkt känsliga för allt möjligt och omöjligt.

Den tunna kontakt-plast-fliken är ömtålig och tål inte många i o ur-kopplingar. Det är alls inget ovanligt att det står andra namn på komponenterna, tillverkaren köper ju komponenter var de kan hitta såna, de kan alltså vara helt identiska ändå.

Men prova på att googla på kretskorts-nret o kolla om det finns nån info, ofta hamnar man på sidor som det är ngn som vill köpa sånt kort pga att han/hon har en krashad disk o är i panik. Det brukar stå nyttig info iaf.

Det behöver ju inte bli så värst dyrt att skicka den till nån som IBAS tex, om det skulle hjälpa med ett annat kretskort etc.

Man kan ev oxå kolla att den verkligen har 5V och 12V på respektive linor.

Ev finns nån info kanske på seagates support sida om att lägga in ny firmware i den, ibland kan det ju dock innebära att datat ändock blir förlorat.

OBS, OBS, det kan ju verka som att jag fått hjärnsläpp att skriva nåt sånt här inlägg, jag trodde det var ljug o båg innan jag provade själv.

Viktigt i det här är om SATA kontrollern ser disken överhuvudtaget,
gör den inte det i nån maskin så är nog diskens kretskort trasigt.

Den disken du beskriver har så vittjag kan förstå en bygel som man kan koppla om så att den tvingar SATA-I läge, dvs 150 Mb/sek. Jaghar varit med om tex IDE diskar som inte funkar som Master, men funkar som Slave. Iaf önskar jag dej lycka till med den.