Fråga om Powercolor 4870 1GB pcs

Permalänk

Fråga om Powercolor 4870 1GB pcs

Hej, lite overkill med en ny tråd för den här frågan, men den jag tänkte posta frågan i kan jag inte skriva i:

Ni som köpte Powercolor 4870 1GB från Komplett (det som var kraftigt nedsatt i pris ett tag) - hur ser kortet ut? Det finns nämligen två versioner av det kortet. Den första var fabriksklockat till 800MHz och hade en vrm-kylare som gick precis utmed kanten av GPU-kylarn och löpte över HELA kortet (på "höjden" alltså).

Den andra versionen är klockad till 780MHz och har annan kretskortsdesign. T ex så löper bara vrm-kylaren över halva/två tredjdedelar av kortet, och det är fullt av ljusgråa plastkåpor på kortet.

Kan någon som fått kortet berätta vilken av beskrivningarna som passar ert kort (det billiga på Komplett) bäst?

Har någon av er kört stabilitetstest och/eller klockat och kan rapportera?

EDIT: Ser ert kort ut såhär (detta är den "nya" versionen):
http://www.imgx.org/view/full/27215_avogh

Eller såhär (äldre versionen):
http://www.pcgameshardware.com/?menu=browser&article_id=65250...

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk

Hej!
Köpte mitt för några veckor sedan, Det är den "nya" verisionen, med standard klock på 750 Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edvinpetersson
Hej!
Köpte mitt för några veckor sedan, Det är den "nya" verisionen, med standard klock på 750 Mhz

Alright... Tack för det snabba svaret, vad jag befarade och jag har tyvärr läst mycket trist om den vad gäller överklockning (med den versionen). Enligt produktlänken på komplett, till Powercolors sida, skall kortet komma i 780MHz. Men många kunde inte ens köra stabilt i den klockan (dvs rätt mycket sämre än de flesta andra 4870) och därför har man klockat ned den batchen till 750MHz. Förklarar varför den var så billig antar jag, men om någon vill skicka tillbaks antar jag att det är lätt, eftersom den inte kommer med utlovad spec.

Här är Kompletts egna länk till kortet:
http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?Produc...
(dvs kortet skall vara fabriksklockat till 780MHz, men som sagt, är det så dåligt att folk inte kan stabilitetstesta i klocken som kom - i lådan - så man nödklockade ned kortet...)

Suck. Jaja, jag antar man får vad man betalar för (har ett liggande, som jag inte hämtat än).

EDIT: Jag grinar inte för att kortet inte är fabrikssklockat, jag klockar så gärna själv så, utan mest för att jag läst runt och "version2" helt enkelt är av riktigt dålig kvalité. Så dålig att man t o m klockade ned den för att den inte var stabil vid +30MHz...

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk

Okej, jag förstår. men med CCC är det ju otroligt lätt att bara dra upp MHz till 800, och där har det väl för mig varit stabilt, har dock inte kört något speciellt stabilitetstest!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edvinpetersson
Okej, jag förstår. men med CCC är det ju otroligt lätt att bara dra upp MHz till 800, och där har det väl för mig varit stabilt, har dock inte kört något speciellt stabilitetstest!

Ja, det är klart, jag menar inte att alla korten är dåliga, men jag har läst ett otal trådar på många olika forum om hur instabilt version2 är (och bara att de skeppar en version som 750MHz trots att det på tillverkarens hemsida står 780MHz säger ju en hel del).

Är MYCKET tveksam om jag kommer att öppna mitt paket ens. Hade nämligen tänkt voltmodda etc, och jag vill inte lägga tid på ett kort som har "sämre" förutsättningar från början, pga billiga komponenter.

Men tack så mycket för informationen!

Någon annan som har erfarenhet hittills av kortet ovan?

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.