Lång "Driver Delay" under WinXP boot.

Permalänk
Medlem

Lång "Driver Delay" under WinXP boot.

Här är ett intressant problem för alla experter där ute...

För en tid sedan upptäckte jag att mitt WinXP bootar lite väl långsamt. Kollade så klart allt i autostart, utan resultat.

Det är en 30-40 sek lång paus precis innan skrivbordet kommer fram då det inte händer något alls. Jag surfade runt lite och hittade ett fiffigt program från självaste MS. Programmet heter Bootvis och analyserar just själva bootprocessen och visar vad som händer varje sek. se skärmdumpen här.

Inforutan "Driver:unknown" är alltså om den långa gröna stapeln, från 39 till 69sek.

Det ser alltså ut som att det är strul med någon drivrutin. Jag har letat efter "LanmanDatagramReceiver" överallt. Det finns inget på HD:n och inga referencer i registret.

"Lanman" verkar vara något gammalt autentiseringsprotokoll för nätverkstrafik från innan WinNT-tiden men varför det strular för mig har jag ingen aning om.

Jag har inga strulande enheter i enhetshanteraren förutom en:
"Parport" under "Non-Plug and Play Drivers" (om man visar dålda enheter). Vad jag förstår så har det med parallellporten att göra.

Frågan är alltså: Hur blir jag av med min 30sek långa delay (jävligt störande)?

Hoppas att det är någon som har några tips, jag orkar inte installera om skiten.

Visa signatur

To most people solutions mean finding the answers; but to chemists, solutions are things that are still all mixed up.

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar starkt, av egen erfarenhet, att någon här på sweclockers kan bidra med hjälp till en sån komplicerad sak.
Vill du ha mer avancerad hjälp kan du söka dig till The NeoSmart Forums där dom är riktigt insnöade i allt som har med windows att göra.

Inte för att smutskasta sweclockers men det här kan nog bättre besvaras i ett annat forum.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk
Medlem

hmm...jag antar att det är ett ganska speciellt problem, jag har ju inte kunnat fixa det själv

Jag hoppades på att det fanns riktiga datornerdar (mer nerdiga än jag) här på forumet. Men jag ska prova ditt förslag också.

Tack för tipset.

Visa signatur

To most people solutions mean finding the answers; but to chemists, solutions are things that are still all mixed up.