Problem med HIS 4870x2. Behöver hjälp.

Permalänk

Problem med HIS 4870x2. Behöver hjälp.

Har nyss köpt mig ett HIS 4870x2 och har genast stött på problem som jag hoppas kunna få lite hjälp av er med. När jag satt i kortet och kopplat in allt (8-pinkontakten är via en 6- till 8-pinadapter) och startar datorn så bootar den inte. Den fungerade tidigare med ett 8800gts. Fläktarna sätter igång, men inget mer händer. Om jag startar med bara 6-pinkontakten i så startar windows(man hör startljudet efter ett tag), men jag får fortfarande ingen bild på skärmen. Jag har läst att många haft liknande problem, men då har de röda LED-erna på kortet lyst. Vad jag förstår betyder LED-erna att kortet inte får ordentligt med ström. Mina LED-er blinkar bara till precis när jag startar datorn. Jag har testat att uppdatera BIOS på moderkortet till senaste beta-versionen.

Kan ni komma på vad som är fel? Grafikkortet? Moderkortet? Mitt Nätagg? Nått annat? Min rigg syns i signaturen.

Jag är riktigt frustrerad Det är ju inte direkt ett billigt kort, och jag hade verkligen sett fram emot att använda det, så all hjälp är verkligen uppskattad. Jag är lite utav en nybörjare, så det kanske finns nått fundamentalt fel som jag inte kan upptäcka.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem

nått annat märkligt när du sätter på datorn? piper den inte med bda strömkablarna i x2:an? sätts alla fläktar på MAX när datna sätts på? låter det som att Datan går på fullvarv?

Och som vanligt. Skriv ner alla datorkomponenter så man kan få en helhet och kanske enklare hjälpa dej

Visa signatur

Bitfenix Prodigy :: Corsair AX650:: Asus P8Z77-I DELUXE:: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz :: H100i w/ 2xGT1850rpm :: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB :: Corsair 16GB (2x8gb) CL9 VENGEANCE Corsair XMS2 :: SSD 120GB Intel 520 :: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s

Permalänk

Tack för svar GrK. Har fyllt i skärm och hårddisk också nu. Behövs det ännu mer info? Jag kör windows Xp.

Inget pipande från x2:an. Moderkortet piper första gången man startar efter att ha bytt grafikkort. Tror signalen den ger betyder att den inte hittar ram-minnet. Dock ska den isf upprepa signalen, och det gör den inte. Sedan startar datorn om av sig självt och då piper den inte (men funkar inte heller).

Fläktarna maxar om jag startar med bara 6-pinkontakten i. Om jag startar med båda kontakterna i så går alla igång på "normalt" läge, fast då bootar inte datorn som sagt. Datorn låter ungefär normalt annars.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk

Hello skånebo..!
Svårt att säga när du beskriver problemet.., piper datorn till ett kort pip är det som det ska.., att du inte får någon bild är däremot värre.., ibland kan det hjälpa att torka av kontaktytorna på kortet..(de som går i sloten på mobot).., ibland är de täckta av ett tunt lager fett..! Men det är ytterst sällan som det är problemet.., om du byter tebaka till GTS-kortet.., får du bild då..?

Permalänk

För att kontrollera , har du ett SLI/crossfire ready nätaggregat dvs. två st 6 eller 8-pins kontakter från fabrik eller har du använt dig utav molex till 6/-8pin konverter?
Om fallet skulle vara så att du använt dig av molex till 6/8-pin konverter så kan du inte använda samma lina från nätaggregatet till båda då det är för hög belastning. Du måste koppla en kontakt på vardera lina från nätaggregatet för att det ska fungera.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Tack så mycket för svaren!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IllusioN OC
Hello skånebo..!
Svårt att säga när du beskriver problemet.., piper datorn till ett kort pip är det som det ska.., att du inte får någon bild är däremot värre.., ibland kan det hjälpa att torka av kontaktytorna på kortet..(de som går i sloten på mobot).., ibland är de täckta av ett tunt lager fett..! Men det är ytterst sällan som det är problemet.., om du byter tebaka till GTS-kortet.., får du bild då..?

Om jag byter tillbaka till gts-kortet så funkar allt som det ska igen. Jag kom ihåg fel, det kommer inget pip alls från moderkortet med x2-an i. Testade att torka av kontaktytorna, men det gav tyvärr inget resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
För att kontrollera , har du ett SLI/crossfire ready nätaggregat dvs. två st 6 eller 8-pins kontakter från fabrik eller har du använt dig utav molex till 6/-8pin konverter?
Om fallet skulle vara så att du använt dig av molex till 6/8-pin konverter så kan du inte använda samma lina från nätaggregatet till båda då det är för hög belastning. Du måste koppla en kontakt på vardera lina från nätaggregatet för att det ska fungera.

Jag har två stycken 6-pins pci-e-kontakter och jag använder en 6- till 8-pins adapter för 8-pinshonan.

Kan det vara nån bios-inställning? ATIs hemsida säger att om man har ett grafikkort integrerat på moderkortet så ska det stängas av. Jag har inte det, men kanske är det nån annan inställning som ska ställas om?

Det enda andra alternativ de ger för mitt symptom(ingen bild) är att nätagget inte räcker till. Tror ni det kan vara fallet? 700W borde ju ändå räcka. Är Xilence kännt för att vara bra/dåligt? Köpte det för att det var relativt billigt.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk

"långt-kort-kort" betyder Grafikkorts fel i Post iaf. Så det är ju ngt skumt där.

Mer än så kan jag inte hjälpa dig tyvärr.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

du kanske har drivrutins konflikter ? fast då borde det ju visa bluescreeen ..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
"långt-kort-kort" betyder Grafikkorts fel i Post iaf. Så det är ju ngt skumt där.

Mer än så kan jag inte hjälpa dig tyvärr.

Senast jag testade kortet fick jag inget pip alls. Har fått långt-kort-kort vid något tillfälle tidigare iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oped
du kanske har drivrutins konflikter ? fast då borde det ju visa bluescreeen ..

Kan det vara nån annan drivrutin än grafikkort? Jag avinstallerar ju mitt 8800gts innan jag testar kortet.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk

Att nätaggregatet inte räcker till är ju en möjlighet, har som sagt ingen kännedom av Xilence förutom deras fläktar , därför uttalade jag mig inte om deras nätaggregat.
Använder själv ett Corsair för att driva mitt system och har inte stött på några problem än så länge, har även kört maxklock på både processor och grafikkort och det har fungerat stabilt endå.

När jag tänker efter så stötte jag faktiskt på ett liknande problem första gången jag startade min dator med ett x2 kort i , koppla dvi-kontakten på den högra porten, satte min kontkat i den vänstra av ren vana men det funderade ju inte.

Ett tips som jag själv stötte på var att mitt kort tog i de vita klippsen till RAM-minnena, det är precis att kortet passar in där under (har dock med min vattenkylning att göra) dock så tog det imot lite ju längre in man tryckte det i dess sockel. Behöver ju inte ta emot någonstans utan bara vara så att det inte sitter helt i sockeln. Har gjort det misstaget ett par gånger, att inte kollat så att kortet suttit i ordentligt för att sedan smälla ihop burken och insett att något är fel.
Det här med passformen har lite att göra med kortets utformning och hur pass det sitter på sin backplate sitter den 100% rätt vilket de aldrig gör så tvingas inte kortet ut på något sätt. Har man istället ett kort som inte sitter 100% rätt och chassit får spela sin roll i det hela så kan faktiskt kortet tvinga ut sig själv från sockeln lite när man skruvar fast kortet. Detta gäller även på kort med socketlåset som är till för att hålla kvar kortet, låset är gjort av plast och under tryck så har plast en tendens att ge med sig lite , någon millimeter kan ibland räcka för att där ska bli glapp.

En lösning skulle kunna vara att uppgradera BiOS , har läst att en del som haft problem med dessa korten har gjort en BiOS uppgradering sedan har det fungerat. Dock om man nu ska se till som att problemet kommer från nätaggregatet, ifall du kan ordna en Molex -> 8-pins och se ifall det fungerar. Skulle inte det fungera så be att få byta ut nätaggregatet, använder som sagt ett Corsair 620W själv och det fungerar kanon.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
Att nätaggregatet inte räcker till är ju en möjlighet, har som sagt ingen kännedom av Xilence förutom deras fläktar , därför uttalade jag mig inte om deras nätaggregat.
Använder själv ett Corsair för att driva mitt system och har inte stött på några problem än så länge, har även kört maxklock på både processor och grafikkort och det har fungerat stabilt endå.

När jag tänker efter så stötte jag faktiskt på ett liknande problem första gången jag startade min dator med ett x2 kort i , koppla dvi-kontakten på den högra porten, satte min kontkat i den vänstra av ren vana men det funderade ju inte.

Ett tips som jag själv stötte på var att mitt kort tog i de vita klippsen till RAM-minnena, det är precis att kortet passar in där under (har dock med min vattenkylning att göra) dock så tog det imot lite ju längre in man tryckte det i dess sockel. Behöver ju inte ta emot någonstans utan bara vara så att det inte sitter helt i sockeln. Har gjort det misstaget ett par gånger, att inte kollat så att kortet suttit i ordentligt för att sedan smälla ihop burken och insett att något är fel.
Det här med passformen har lite att göra med kortets utformning och hur pass det sitter på sin backplate sitter den 100% rätt vilket de aldrig gör så tvingas inte kortet ut på något sätt. Har man istället ett kort som inte sitter 100% rätt och chassit får spela sin roll i det hela så kan faktiskt kortet tvinga ut sig själv från sockeln lite när man skruvar fast kortet. Detta gäller även på kort med socketlåset som är till för att hålla kvar kortet, låset är gjort av plast och under tryck så har plast en tendens att ge med sig lite , någon millimeter kan ibland räcka för att där ska bli glapp.

En lösning skulle kunna vara att uppgradera BiOS , har läst att en del som haft problem med dessa korten har gjort en BiOS uppgradering sedan har det fungerat. Dock om man nu ska se till som att problemet kommer från nätaggregatet, ifall du kan ordna en Molex -> 8-pins och se ifall det fungerar. Skulle inte det fungera så be att få byta ut nätaggregatet, använder som sagt ett Corsair 620W själv och det fungerar kanon.

Hej igen snurrig. Det du sa om passformen fick mig lite misstänksam. Kom på att jag råkade bryta av det där plast-låset du pratar om för ett tag sen. Har testat igen utan att skruva fast kortet i backplaten, men jag får det ändå inte att fungera. Såvitt jag förstår sitter kortet som det ska.

Nätagget är köpt för drygt ett år sen på datorbutiken, så jag tror det tyvärr blir svårt att få det utbytt. Hade jag köpt nytt idag hade jag nog också köpt Corsair. Alla verkar tycka att de är bäst, och nätagg är ju något man har ett bra tag.

Bios är uppdaterat till senaste beta-versionen från asus. De nämner inget om några kompatibilitetsproblem med kortet, de nya versionerna av bios ger bara stöd för nya cpu'er. Är det något annat man borde uppdatera?

Nu ska jag ringa till inwarehouse och se vad de säger. Förhoppningsvis byter de ut mitt kort och så funkar det sen, annars suger det ju rejält. 4600 spänn i sjön .. Jaja, jag får hålla tummarna.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk

Som föregående talare sa: Testa att uppdatera bios. Vissa mobos behöver detta(vet inte hur det är med ditt mobo) läste jag någonstans när jag funderade på att köpa 4870x2.

Permalänk

Inwarehouse sa det antagligen var fel på kortet, så jag ska skicka in det nu. Jag hör av mig om hur det gått sen när jag får tillbaka kortet. Tusen tack till alla som hjälpt till!!

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk

Ja hade varit intressant att höra ifall ett utbyte löste problemet annars så får vi väl grubbla lite mer i problemet. Lycka till!

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Nej , Xsilence är inte kända för att ha några jättebra nät ,men tycker ändå att du borde kunna komma in till windows.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

Har fått mail ifrån inwarehouse nu och de säger att kortet ger bild på första försöket.... skit också. Fler idéer på vad som kan vara fel är uppskattat.

Kort repetition: När jag startar datorn med nya kortet i så får jag ingen bild på skärmen och inget pip från moderkortet. Fläktarna sätter iaf igång. Om jag startar datorn med bara 6-pinskontakten i så bootar datorn och windows startar med 4870x2-fläkten på max, men jag får fortfarande helt svart på skärmen. 8-pinskontakten går med adapter från 6- till 8-pins.

Jag uppdaterade bios till senaste beta-versionen, 1103. Den senaste "riktiga releasen" är 0804. Borde jag använda den istället? Gör det nån skillnad? Det nämns inget om kompatibilitet med olika gpu'er på asus hemsida. Är det nån annan drivrutin som bör uppdateras? Har för mig att jag uppdaterade chipset när jag ändå var igång(lite suddigt i minnet). Hur som helst nämns inget om kompatibilitet mellan olika versioner av chipset och olika gpu'er. Ni får gärna säga om jag missförstår nånting, för jag är som sagt nybörjare.

Kan dåligt nätagg ge detta problemet? Även om xilence inte är bästa märket så borde man väl kunna starta windows iaf som sadin sa tidigare.

Om det är nåt problem med kompatibilitet med nån annan komponent(nätagg, moderkort eller vad som helst) så kan jag ju tänka mig att uppgradera, men jag vill ju vara säker på vad som är fel innan jag köper nåt.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]