Permalänk
Medlem

Äre kört?

Tjena, tror jag postat rätt....

Nu är det så att när jag skulle föra över låtar till min mobil så skulle jag sätta in usb kabeln i fronten (usb portar) portarna var lite trasiga så det gick att sätta sladden åt fel håll, och så vart det, in me den åt fel håll:( skiten dog och nu går skiten inte igång.... antar att moderkortet har pajat?

isåfall äre bara moderkortet som pajjat? eller har proccessorn också pajat? samt alla ram minnen? hårdisken? grafikkortet?

är inte duktig alls inom detta ämne så snälla hjälp behövs:)

btw; har dragit ut usb portarna nu(sladdarna som var isatt i moderkortet, ifall det skulle ligga kortsluta där i...

Permalänk
Medlem

Går datorn inte igång överhuvudtaget eller går den igång men ingen bild på skärmen?

Permalänk
Medlem

Inte en chans i världen att du har förstört datorn bara genom att förstöra usb-portarna, kanske moderkortet men absolut inget annat så du kan vara lugn.

Men som tidigare person nämnde, går datorn igång alls?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Olika personer menar olika saker när de säger att den inte går igång. Så förklar exakt vad du menar så blir det lättare att hjälpa dig.

Permalänk

Du kan ha bränt moderkortet, men de andra delarna bör det nog inte vara någon fara med.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Datorn går inte igång allls:( det blixtrade till sen dog datorn =kortslutning ifram på usb porten....

Permalänk
Medlem

Fråga:

Citat:

Tjenare. Idag så möblerade jag om i mitt rum. Jag flyttade på datorn, när jag ändå höll på så bytte jag usb plats på musen.
Datorn startar som vanligt, men musen funkar inte.
Jag trycker på power knappen så datorn stängs av, och trycker igen för att den ska starta, den kommer till själva " windows ikonen " när det börjar ladda, ni vet? Sen dör den, och startas om. Den håller på så tills man håller in knappen så den dör eller att man rycker ur sladden.

Vad kan vara fel?

Citat:

Det som kan vara är att du böjt pinsen i själva usb-porten.

Jag har ingen erfarenhet själv, men här har du lite svar:

Jo alltså problem med USB porten uppkommer om man kortsluter denna (kopplar dom två yttre stiften mot varandra) och då stängs dator av direkt då nättagget har en funktion som bryter strömmen då.

Om det vore det så skulle datorn inte ens starta (dvs inte börja ladda windows över huvud taget)

Jag tror att det kan vara så att du har kortslutit info stiften, och att bios inte fattar något av det, därför så gör den inget, därimot windows när den kollar efter USB enheter, uppfattar att något är knas och startar om datorn

Kanske värt att kolla upp?

Permalänk
Medlem

Han har ju kopplat ur "panelen" från moderkortet, så den ska ju inte kunna störa nu oavsett hur mycket han misshandlat portarna.

Men nu startar ju inte dator öht.

Även om det är rätt långsökt så skulle jag iaf testa nätaggregatet innan jag börjar köpa nya komponenter. Bara för att testa.

Enklaste sättet är om du kopplar ur alla kablar (även strömmen till nätagget) och tar den stora kontakten som sitter på moderkortet och kortsluter för att se om agget går igång. Ta ett gem eller en bit ståltråd och kör in ena änden i stiftet anslutet till en grön kabel, ungefär mitten av kontakten, sedan den andra änden i ett stift till en svart kabel.

Bild: http://deron.meranda.us/casemod/avocet/water-pump/atx-power-b...

Stäng av nätagget på knappen (om det finns någon), koppla in strömmen och slå på agget. Håll inte i gemet/tråden, det kanske kan kännas lite (jag har aldrig testat ;P). Kolla om fläkten går igång och om du kan mät strömmen i någon kontakt.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, kommer hit en kille ikväll som kan allting om datorer så han ska kolla om jag bränt moderkortet...

tack för alla tips å allting iallafall:)

mvh.

Permalänk
Medlem

det sitter väll en glas säkring i nätagget om inte jag har helt fel.. men det skulle ju inte va första gången heller .. har för mig det iaf..
Kan ju va värt att kolla om du inte har garaanti kvar på agget och vet vad du gör..

Visa signatur

NIL

Permalänk
Medlem

Så det kan vara en säkring som sitter i agget?

Agget kan jag ju fixa ett nytt.... väntar fortf på killen som skulle komma idag....

kommer han inte får jag ta å plocka isär agget och kolla efter säkring(A).

Permalänk
Medlem

akta så du inte får stötar av nätagget, och oftast är det ju ingen bra ide med just nätaggen att ta isär dem själv, dels för garantin och för just att de kan innehålla ström i timmar efteråt.
kan du titta på moderkortet och se om det ser bränt ut någonstans?
även om det känns mysko att den skulle lägga av pga att en usb satt fel, gjorde det en gång också, lykades kortsluta en usb port, datorn bara startade om och sade från bios att en kortslutning hade upptäckts och ville helt enklet inte starta förrens jag åtgärdat det

går några fläktar alls igång eller försöker ens gå igång när du försöker starta? eller det är 100% ingen respons alls när du försöker starta?

Permalänk
Medlem

Kollade nu i nätagget och säg en säkring längst in av allt som inte ens gick att byta ut, så ja sket i det hela.... datorn händer absolut ingenting med när jag försökte starta den.... nu när jag dragit ut usb porten så råkade jag dra ut reset och power kablarna... och vet inte var exakt dom ska sitta laddar upp en bild så ni kan se....

testade dedär som "n1mda" sa att ja skulle testa och fläkten gick igång när jag testade.... så nätagget kanske inte är paj?

var ska reset och power kablarna sitta? dålig bild tyvär:( men man ser iallafall..

http://img213.imageshack.us/img213/3501/pict1996ej2.jpg

Ändrade bilden till en länk, den var ganska stor. // SWE|OggE

Permalänk
Medlem

var dem ska sitta står i moderkorts manualen, oftast är reset högst upp till vänster och power mitten nedan raden, dock som sagt titta i manualen!

och.. testa att hård reseta bios genom att ta bort alla ström kablar från moderkortet och sedan ta ut batteriet , och sedan vänta i ca 30 minuter ( för o vara på den säkra sidan) så all ström försvinner, så bios blir resetat. ( även om du har en "clear cmos" knapp etc , så hårdvaru reseta med batteriet.)
sedan efter det testa och starta.

Permalänk
Medlem

Som ovan, kolla i manualen vart kablarna ska sitta. Sitter inte "power" på rätt plats är det inte så konstigt att datorn inte går igång.

Om den ändå inte går igång, testa att kortsluta dom två pinnarna som kabeln sitter på med en skruvmejsel eller gem t.ex. Då ska datorn gå igång. Så fick jag starta en dator i ett par månader innan jag orkade byta ut knappen.

Permalänk
Medlem

Haha okej tack för all hjälp, joo jag vet att den inte går igång om kablen sitter fel;D men innan jag hade miklat med usb;n så gick den inte igång heller....

ska kolla i manualen men hittade ingen bild och jag är för lat för att läsa, men får kolla vidare:D

EDIT; Satt kablarna på plats nu, har tagit ut batteriet osv, återkommer med svar:)

EDIT 2: Datorn startar nu jiipppiii dock bara i ca 1 sek:D:D:D

fläktarna går igång i typ högst 1 sek sen lägger allt av igen:(....

whats wrong

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som en kortis eller något, även om jag tycker det är lite långsökt.

Prova att koppla ur ALLA sladdar på moderkortet som hör till fronten (power, reset, dioder, usb m.m.). Starta sedan genom att kortsluta de två pinnarna som power-knappen är kopplad till och se vad som händer då.

Permalänk
Medlem

samma sak händer, fläktarna går igång 1 sek sen lägger allt av igen:(

Permalänk
Medlem

Du börjar ju tyvärr närma dig att det är moderkortet som trots allt har gått sönder. Lite jobbigt att testa med ett annat bara då det är en del att pilla med. Kanske värt att lägga pengarna på ett nytt.

Jag skulle, som många andra, inte tro att någon annan komponent kan ha skadats.

Permalänk
Medlem

Okej vad tråkigt, hoppas alla andra komponenter klarat sig, får vänta tills "experten" kommer hit och testar kortet:)

Men jag tackar alla för hjälpen iallafall:)

speciellt, n1mda:)

Permalänk
Medlem

En sista grej du kan testa är att plocka ur dina minnen och testa att starta. Jag tror inte det är felet. Men du kan ju alltid prova. Minnen är rätt känsliga så man vet aldrig...

Isåfall kommer du inte längre än till POST i alla fall, men dator borde inte stänga av sig då i alla fall.