Bästa operativ systemet för lokal server

Permalänk

Bästa operativ systemet för lokal server

Hejsan,

jag ska sätta upp en lokal server på internatet där jag bor.

Vilket operativ system ska jag köra på den? (det är en gammal dator så inget tungt operativ system som vista, det får inte vara för svårt häller, GUI ett måste, då jag inte är något vidare bra på UNIX, har elementära kunskaper i BASH och lite erfarenhet av Ubuntu)

Det ska kunna:

* Dela på lokalt nätverk
* Styras med remote desktop
* Endast dela vissa filer (vill ha lite privata grejjer på den som inte andra ska komma åt)

Funderar lite på solaris eller ubuntu kanske köra en vanlig installation av XP på den ^^

Visa signatur

GeForce GTX 260 | Amd X2 6000+ (Windsor) | 4gb Dominator PC-8500 DDR2 ram | Logitech MX 400 | Antec Three hundred |

Permalänk

kör xp, det funkar utmärkt ^^

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kör Windows XP Pro.
Om du vill lära dig lite mer server så kör Windows Server 2003.

Linux är gratis och helt underbart men jag tror inte att det är något sådant OS du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska dela filer via nätverket så räcker det gott med Windows XP. Men som ovanstående skriver så kan du dra in en server version av Windows om du vill lära dig lite mer.

Då kan du sätta upp ett AD med DHCP server och lite annat roligt också.

Permalänk
Medlem

Är det en gammal dator är väl Ubuntu bättre än Xp, då TS säger att han har lite erfarenheter av det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distress
Är det en gammal dator är väl Ubuntu bättre än Xp, då TS säger att han har lite erfarenheter av det?

Beror väl lite på hur svårt han tycker det är att confa med Samba och liknande för att kunna dela filer i ett Windows nätverk. Lite erfarenhet kan betyda allt mellan att ha använt det ett par dagar till att surfa och chatta eller att han byggt upp ett nätverk.

Så det beror väl lite på hur man ser det.

Permalänk

har man csn kort frår man gratis windows server 2003 standard, även 2008 finns gratis på microsofts dreamspark sida men det står inte med hos csn

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″