Permalänk
Medlem

Dator startar ej, fel på nätagg?

Jo det e så att datorn la av när jag satt och spelade igår och den ville inte starta igen efter. När jag försöker starta den nu så låter den bara "bzzt" och en röd lampa lyser på moderkortet och släcks snabbt igen.

Har testat med att dra ut alla sladdar och bara starta nätagget. Då händer inget så det verkar ju som att de är det som är problemet. Men ville va säker och fråga folk som kan så jag vet säkert om det är det jag behöver byta ut.

såg att en gul lampa på moderkortet lyser också hela tiden, kanske inte är fel på nätagget då eller?

Permalänk
Medlem

det låter som nätagget. även om det ju kan vara annat så är nog nätagget boven, du kan inte testa nätagget i en annan dator?
och att en lampa lyser på moderkortet hela tiden är inget ovanligt, det har nästan alla moderkort som tyder på att ett nätagg är inkopplat, dock inte att det fungerar som det ska.
dock så hoppas jag du hade 24 pins kontakten i på moderkortet när du försökte starta nätagget, annars så kan det ju bli svårt att starta det om du inte kortsluter det genom den gröna sladden (nej testa inte detta om du inte vet hur med erfarenhet)

dock så är jag nyfiken på att veta vad det är som låter "Bzzt" varifrån kommer det? försöker fläktarna starta när du trycker på power on knappen?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden eftersom exakt samma sak hände på min burk igår, helt plötsligt slog allt av. Inga lampor lyser på moderkortet och trycker jag på power händer absolut ingenting. Funderar på att dra och köpa ett nytt nätagg efter jobbet, men ett vettigt nätagg (antec true power 550w) kostar 950:- här i stan och om det är moderkortet måste jag beställa från nätet.

Känner mig inte 100% säker med att testa och kortsluta nätagget med röd och svartkabel för att se om det går igång heller, men kanske lika bra och testa det ändå, någon gång ska väl vara den första?

Om ni fick gissa, hur stor chans är det att det är nätagget? och hur stor chans är det moderkortet?

Burken brukar stå på 24/7, bootade om den igår kväll en gång, och ungefär 2-3h efter det dog den.

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urme
Känner mig inte 100% säker med att testa och kortsluta nätagget med röd och svartkabel för att se om det går igång heller, men kanske lika bra och testa det ändå, någon gång ska väl vara den första?

Det ska du inte vara heller. För det är GRÖN och svart kabel du ska kortsluta.
Se bild här: http://deron.meranda.us/casemod/avocet/water-pump/atx-power-b...

Det är ingen fara att testa. Koppla ur strömkabeln och stäng av nätagget med knappen på baksidan. Sen byglar du, ger fan i att röra gemet, kopplar i strömkabeln och slår på nätagget.

Har gjort det många gånger och det har aldrig hänt något förutom att fläkten antingen snurrar eller ej. ;D

Permalänk
Medlem

Jag menade faktiskt grön Hittade den där bilden tidigare och har sparat den.

Om fläkten på nätagget börjar snurra när man gör detta, kan det fortfarande vara så att nätagget är så svagt att det inte orkar gå igång när man har det kopplat i moderkortet? Eller är det 99% garanterat att det är moderkortet som felar i så fall?

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem

Det kan vara fel på nätagget i alla fall. Mest en koll om det lever öht.
Det bästa är om du hade möjlighet att mäta i kontakterna hur mycket ström du får ut.
I annat fall borde väl det enklaste vara att låna ett nätagg av någon om du kan och testa om det fungerar. Men förstår att det inte alltid är så enkelt att få tag i det.

Permalänk
Medlem

Får testa efter jobbet, har ett Corsair 500W nätagg i en server som jag skulle kunna plocka ut och testa med, ifall nätagget går igång med gemet dvs.

Tackar för hjälpen! Hör av mig hur det går.

EDIT: Testade med gemet men nätagget gick inte igång. Drog iväg och köpte ett nytt och nu rullar burken som vanligt igen. Mitt gamla 450w Antec Smart Power nätagg är nu utbytt mot ett Antec True Power 550w, det "bästa" som fanns i stan i lager. Får duga tills det brakar också Tack för hjälpen!

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem

Varsågod. Hoppas det håller ett tag nu då.

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem jag också som ovanstående.

Det hela började med att jag slog av datorn igår kväll och då hade den stått på i 4 dagar och idag när jag kom hem från jobbet och skulle slå på datorn är den helt död den gröna dioden lyser på moderkortet men om jag slår av nätagget så slocknar den som den ska osv men vad tror ni är felet nätagg eller moderkort?

Grejerna är: Nätagg corsair TX650 och moderkort är ASUS P5Q Pro och grejerna är 15 dagar gammalt och har funkat bra till nu.

Visa signatur

Antec P180B | Hiper Type-M HPU-4M530 | Asus P5B | Intel Core 2Duo E6600@ 2400 | Corsair PC 6400 XMS2 Xtreme 4gb | Sapphire X1950Pro 256mb | 1st Hitachi Deskstar T7K500 320gb 3st Samsung Spinpoint 500gb 1st Samsung Spinpoint 1TB| LG W2452W 24" WIDE