Permalänk

Datorpaket under 5000:-

Jag har länge tänkt att jag ska beställa en dator i delar och jag har beslutat mig att detta ska ske från misco.se. Detta är i det närmaste orubbligt då jag har 5 % rabatt där i.o.m CSN och jag finner företaget och priserna mycket rimliga. Jag är ganska präglad av priset och behöver en dator som främst är ägnad åt musik, film, surf och till en viss del spel. Eftersom jag har aldrig förut byggt ihop en dator ber jag om hjälp med att välja ut delarna. Detta är ett preliminärt paket:

*Antec Sonata III 500 EU - mini tower - ATX 1095:-
Detta chassi valde jag till stor del p.g.a av nätagget som jag tycker verkar vara ett högkvalitátivt nätagg, men också p.g.a storleken och den smäckra designen.

*ASUS EAH4670/DI - grafikadapter - Radeon HD 4670 - 512 MB 890:-
Grafikkortet är ett relativt billigt alternativ som jag tycker motsvarar de krav jag har. Jag har här funderat på 4850 också.

*ASUS M2N68 - moderkort - ATX - nForce 630a 635:-
Moderkorten är en svår sak tycker jag, här valde jag ett ATX framför ett mATX mest för att det känns bättre att "fylla ut" hela sitt chassi.

*AMD Athlon X2 6000+ / 3.1 GHz processor 795:-
Processor valde jag med tanke på priset och den presanda man får för varje slant.

*LG GH22LS30 Super Multi - DVD±RW- (±R DL-) / DVD-RAM-enhet - Serial ATA 220 :-

*WD Caviar Green WD5000AACS - hårddisk - 500 GB - SATA-300 570:-
Här är det det miljövänliga alternativet som drar en aning mindre ström. Här ser jag gärna kommentarer kring vad detta innebär för HD:s prestanda.

*Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB 590:-
Snabba, kvalitátiva, billiga.

Summa: 4800:-

Jag är oerhört tacksam för alla typer av kommentarer, tips, uppgraderingsmöjligheter, komponenter att behålla för framtida uppgraderingar o.s.v.

Permalänk
Medlem

Släng in ett par hundringar till och ta ett HD4850.
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=627134&AS_S...

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

Håller med Elmoth, det blir knappt mer prisvärt än ett HD4850!

Visa signatur

GeForce GTX 260 | Amd X2 6000+ (Windsor) | 4gb Dominator PC-8500 DDR2 ram | Logitech MX 400 | Antec Three hundred |

Permalänk

Ja, som jag skrev är det precis i de banorna jag har funderat. Allt handlar ju om hur mycket jag kommer använda datorn till spel. Personligen föredrar jag kanske att spela konsollspel, men när det är aktuellt att kunna spela FPS spel på dator kanske detta är ett hett användningsområde. Jag ska fortsätta fundera på det och se om jag kommer utnyttja dessa investerade slantar. Annars tycker jag faktiskt att HD4670 är en ganska värdig ersättare. Den är nästan mer prisvärd än HD4850 i mina ögon mätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, med tanke på processorvalet så handlar det inte om någon top of the line burk för spel ändå. Men med ditt 4670 kommer du kunna spela på rätt ordentligt i vilket fall. Som andra tidigare sagt så är 4850 ett av de bästa korten pris/prestanda på marknaden just nu, men om man sätter detta i relation till vad du valt för delar så är ditt grafikkortsval helt rätt anser jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, med tanke på processorvalet så handlar det inte om någon top of the line burk för spel ändå. Men med ditt 4670 kommer du kunna spela på rätt ordentligt i vilket fall. Som andra tidigare sagt så är 4850 ett av de bästa korten pris/prestanda på marknaden just nu, men om man sätter detta i relation till vad du valt för delar så är ditt grafikkortsval helt rätt anser jag.

Så du menar att en så kallad "flakshals" uppstår om jag väljer ett 4850? Kommer jag få ut allt av alla komponenter i det nuvaranda systemet, om jag väljer HD4670 resp. HD4850?

Sen skulle jag uppskatta om det vore någon som kunde kommentera hårddisken. Den är jag också en aning tveksam om.