Permalänk
Medlem

Dela LAN-port på två datorer?

Har ett litet problem på jobbet där jag har två datorer som ska kopplas in i nätverket, men i rummet finns endast ett uttag och det är inte aktuellt att dra in ett till uttag.

Min fråga är då om man kan använda en trevägskoppling och ansluta båda datorerna till det uttaget? Finns det några hinder för att det ska fungera? Båda datorerna ska väl ändå kunna fungera som vanligt och få sina ip-adresser på samma sätt som om dom satt i ett varsitt uttag?

Jag tänker på en sån här adapter: http://www.dustin.se/pd_5007510534.aspx

Permalänk

Hmm, routern delar väl bara ut ett ip per port? Som då båda får dela på? Är sämst på nätverk, men min teori är att båda får samma ip och det blir ip-konflikt

Permalänk
Medlem

Du måste använda en sån här eller liknande.

Jag förutsätter att det finns en router eller dyl som delar ut IP-adresser.

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Medlem

Ok jag måste alltså ha en switch till det.
Ja det finns en DHCP server som delar ut IP-adresser.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du inte kör gigabit så fungerar en kabeldelare utmärkt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Vila i frid

Enklast och minst problemfyllt är att installera en router (t.ex. Belkins trådlösa från elgiganten för 300 spänn) mellan vägguttaget och era datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Så länge du inte kör gigabit så fungerar en kabeldelare utmärkt.

Det är väl viktigt (fast det står på hemsidan) att peka ut att man behöver TVÅ sådana, en i vardera änden. av kabeln (vägguttaget som går tillbaka till switchen).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Enklast och minst problemfyllt är att installera en router (t.ex. Belkins trådlösa från elgiganten för 300 spänn) mellan vägguttaget och era datorer.

Vilken glimmrande idé...

Permalänk
Medlem

Det borde gå med en såndär bit som du föreslog, men du behöver en sådan i båda ändorna. Det borde alltså funka att dela en ethernet kabel på två datorer med en rätt sorts adapter, hastigheten blir dock inte så perfekt..

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Vilken glimmrande idé...

Vilken glimrande kommentar, t.o.m. felstavad...

Har man att välja på en switch eller router som båda kostar 300 och funkar direkt eller en prylgrej för 150 kronor (inklusive frakt etc) som _kanske_ funkar är det kanske värt att spara in 2 timmar felsökning för 200 pix.

Permalänk
Medlem

Jag kom på att den som n1mda själv föreslog funkar nog inte, däremot borde denna funka: http://www.dustin.se/pd_5010019170.aspx Men du behöver 2st sådana, så en router/switch är kanske smartare, fast den kräver ju ström.

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Vilken glimrande kommentar, t.o.m. felstavad...

Har man att välja på en switch eller router som båda kostar 300 och funkar direkt eller en prylgrej för 150 kronor (inklusive frakt etc) som _kanske_ funkar är det kanske värt att spara in 2 timmar felsökning för 200 pix.

Detta handlade inte om en bredbandskoppling i ett hem utan om nätverkskoppling på ett kontor med befintligt nätverk. Varför i hela fridens namn ska man då sätta en router mitt i nätet för?

Ber däremot om ursäkt för min felstavning. Den var oförlåtlig.

Permalänk
Medlem

Alltså, switch är det enda vettiga alternativet. Varför snackas det ens om andra saker? Att ens nämna router här är bara fel. KÖP SWITCH. Kostar en hundring för en liten 5p switch.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Router? Ibland undrar man ju om folk överhuvudtaget läser det TS skriver.

En switch löser problemet, kasta bort såna dumheter som kabeldelare, dom ställer bara till trassel.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Hur fan kan ni rekomendera att någon kopplar in en 5p-switch i ett företagsnät... Hade det varit mitt nät hade jag delat den som gjort det i sockerbitstora bitar. Har ni tänkt på saker som port-security och liknande? Blir jobbigt om han låser switchporten.

Be den som är nätansvarig om en till port, så ska du se att det löser sig... Om det inte finns ekonomiska medel för att lösa en lina till mot MDF så använd för guds skull kabeldelare...

/Eric

Visa signatur
Permalänk

Små 5-portswitchar måste ses om en nödlösning i ett företagsnät då det är alltför stor risk att folk börjar koppla ihop olika fysiska nät med varandra om man ställer ut switchar.

Eller min favorit: Att koppla in bägge ändarna på en nätverkskabel i en billig switch. Det kan sänka hela nätverket om man inte har bra switchar i korskopplingsrummen som detekterar detta.

Om det nu inte rör sig om ett väldigt litet företag utan någon IT-avdelning/IT-ansvarig så lägg för guds skulle inte tid på detta själv. Du kan bli ansvarig för att paja nätet och det är det inte värt.

Datoristen