Permalänk
Medlem

Nyköpt E8500, värmeproblem deluxe

Hej, ny här!
Dock inte ny i branschen, jobbar som tekniker hela dagarna och är nu förbannat trött på mina senaste inköp.

Köpte nytt moderkort, minnen och processor häromdagens från komplett, och det funkar inte som det var tänkt riktigt.

MB : Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775,

CPU: Intel e8500

Problemet är att den ligger på ca 54 grader idle i BIOS, om jag skyndar mig (5-10 sek från kallstart) in i HW monitor så ligger den på 45 grader ungefär. Tänkte först att kylaren satt dåligt (hatar som små jävla clipsen, sämst), så idag tog jag bort allt och gjorde om det, ny kylpasta, allt utan resultat.

Så nu sitter jag här med en dator som inte funkar, och är skittjurig, what to do?
Nån som varit med om liknande?

Permalänk
Medlem

Har du orginalkylaren? Isåfall - grattis. Du lär nog kladda kylpasta igen.
Köp en ny.

Jag hade samma problem när jag körde min Intel-kylare som följde med. Låg på 60 - 65 grader idle i Windows, och då bytte jag pastan redan innan jag monterade första gången. Köpte en Zalman istället som till och med är tystare och i skrivande stund ligger jag på 37 grader.

Permalänk
Medlem

Varför fungerar den inte för?
E8500 Intelpropparna är ju specade för en bit över 70*C i vilket fall.
Jag låg på 67*C i full last med min E8400 @ 3.56Ghz och originalkylarn när jag körde den.

Kolla annars så clipsen sitter ordentligt, det är inga större problem att få fast dem om man tar det lugnt och är bestämd med dem. Pastan kan behöva bytas om du smetat ut den för mycket likaså, annars är ju en ny kylare aldrig fel om du stör dig på det hela.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Re: Nyköpt E8500, värmeproblem deluxe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kulkul
Hej, ny här!
Dock inte ny i branschen, jobbar som tekniker hela dagarna och är nu förbannat trött på mina senaste inköp.

Köpte nytt moderkort, minnen och processor häromdagens från komplett, och det funkar inte som det var tänkt riktigt.

MB : Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775,

CPU: Intel e8500

Problemet är att den ligger på ca 54 grader idle i BIOS, om jag skyndar mig (5-10 sek från kallstart) in i HW monitor så ligger den på 45 grader ungefär. Tänkte först att kylaren satt dåligt (hatar som små jävla clipsen, sämst), så idag tog jag bort allt och gjorde om det, ny kylpasta, allt utan resultat.

Så nu sitter jag här med en dator som inte funkar, och är skittjurig, what to do?
Nån som varit med om liknande?

Du ska inte titta så mycket på vad det visar i biosen utan kör med nått progran tex realtemp eller coretemp, men skulle inte hoppas på för mycket om du nu kör med den boxade kylaren.