Permalänk
Medlem

Guide till BIOS update ?

Hej, ska uppdatera mitt BIOS, skulle fråga om de fanns några risker, har nämligen en fujitsu siemens och de har ett hemmasnickrat"" bios som inte går o klocka me, jag har ett asus p5gd1 f/sm kort, och det finns inte med i asus hemsida, men det finn p5gd1, så jag tänkte ta de för som ser lika dana ut. s

så vad är riskerna ?

Hur gör man en BIOS uppdate ?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit | Corsair 16GB CL10 1600MHz | MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Corsair CX 600M | ASUS MAXIMUS VI HERO ATX | ASUS 24" VG248QE 144Hz | 2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haaaan
Hej, ska uppdatera mitt BIOS, skulle fråga om de fanns några risker, har nämligen en fujitsu siemens och de har ett hemmasnickrat"" bios som inte går o klocka me, jag har ett asus p5gd1 f/sm kort, och det finns inte med i asus hemsida, men det finn p5gd1, så jag tänkte ta de för som ser lika dana ut. s

så vad är riskerna ?

Hur gör man en BIOS uppdate ?

Vet inte hur det är med ditt kort, men mitt MSI kort från FSC gick att uppdatera bios med MSIs egen live update för att få alla trevliga Överklockningsfunktioner ^^

Mitt kort visade sig vara ett vanligt K8N NEO4-F

När jag uppdaterade fick jag dessutom MSIs riktiga startlogga i ställer för FSCs logga ^^

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är i samma läge som TS, men har en HP-dator. Jag är väldigt intresserad av att flasha mitt BIOS, men är samtidigt lite rädd att det ska bli fel. En fundering jag har är om det finns någonting annat än BIOS som HP kan ha brandat, så en eventuell BIOS-flashning ändå inte skulle låta mig klocka datorn i BIOS.

Hade varit bra om någon med HP-dator som flashat sitt BIOS kunde komma med lite info:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheKarl
Hej!

Jag är i samma läge som TS, men har en HP-dator. Jag är väldigt intresserad av att flasha mitt BIOS, men är samtidigt lite rädd att det ska bli fel. En fundering jag har är om det finns någonting annat än BIOS som HP kan ha brandat, så en eventuell BIOS-flashning ändå inte skulle låta mig klocka datorn i BIOS.

Hade varit bra om någon med HP-dator som flashat sitt BIOS kunde komma med lite info:)

Jag har flashat min HP med något BIOS jag hittade på nätet någonstans. Bara att ladda ner och flasha..

EDIT: Men det krävs ju att man vet vad man gör..

Permalänk
Medlem

Att "bara flasha" är det ju inte, om man inte vet att det är rätt mjukvara.
Läser du in fel eller om den pga att det är fel hänger sig i flashningen så lär ju inte den datorn starta igen.

Har själv lyckats med konststycket att ladda hem fel mjukvara och flahsa, sen var det bara att byta moderkort.