Dags att köpa ny router, vilken ska man välja!?

Permalänk
Medlem

Dags att köpa ny router, vilken ska man välja!?

Hej! har nyligen fått nytt internet, 100/10 mbit mer märkte direkt att det inte gick särskilt mkt snabbare att ladda ner saker.

Har för nuvarande en router som heter D-Link - DI-604. Spec - Throughput WAN-LAN 40 Mbit/s, och det räcker ju inte det.

Så eftersom jag inte kan något om routrar undrar jag nu om någon vill tipsa om en hyfsad sådan?

Permalänk
Medlem

Dlink DIR-615 klarar ca~85Mbit Wan-Lan-Wan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

DIR-655, perfekt för din lina.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

DIR-655 som sagt är som gjord för din lina.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Hur fasen kan ni sitta och rekomendera Dlink. Aldrig mer säger jag bara. Undvik skräpet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comedown
Hur fasen kan ni sitta och rekomendera Dlink. Aldrig mer säger jag bara. Undvik skräpet.

Låt mig gissa, du har haft en 604a?

Bara för att deras gamla lågbudget skräp inte är något vidare behöver ju inte det betyda att företaget aldrig någonsin skulle kunna tillverka en bra produkt, eller?

Har faktiskt bara sätt bra recensioner av deras nyare routers.

Visa signatur

| Pentium MMX 166MHz | 96MB EDO | 2,1GB Seagate | Panasonic Toughbook CF-25 Mark3 | Toughbook FTW! |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comedown
Hur fasen kan ni sitta och rekomendera Dlink. Aldrig mer säger jag bara. Undvik skräpet.

Antagligen för att andra märken med liknande prestanda så vitt jag vet i vissa fall är mycket dyrare. Den brukar rekommendaras mest när folk frågar efter gigabit lan-lan dock. Är möjligt att det finns fler rimliga alternativ för wan-lan, jag har inte speciellt bra koll men trådskaparen(även jag) är säkert intresserad av vad du rekommenderar i stället.

Permalänk
Medlem

DIR-655 är den bästa router jag har haft eller haft att göra med, koppla in och confa den för 3-4 månader sen, sen har jag inte behövt röra den nått mer, inga reseter eller annat, den bara går o går snabb också på en 100 lina

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren låter ju som det är en DIR-655 som gäller! För tillfället kör jag med sladd, men man lär ju vilja byta till trådlöst någon gång i framtiden. Har dock några frågor.

På kompletts hemsida står det: "För att få ökad hastighet med 802.11n måste ett kompatibelt nätverkskort användas (se tillbehör)."

1. Gället det när man kör med vanlig nätverksladd också eller är det bara trådlöst nätverk?

2. Innebär det att jag måste köpa nytt nätverkskort eller något annat extra?

3. Och så en sista fråga, inte för att det är aktuellt nu, men om jag i framtiden skulle vilja uppgradera till 1000 mbit internet, skulle denna fortfarande hålla måttet?

Permalänk
Hedersmedlem

802.11n gäller trådlöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lk999
Tack för alla svaren låter ju som det är en DIR-655 som gäller! För tillfället kör jag med sladd, men man lär ju vilja byta till trådlöst någon gång i framtiden. Har dock några frågor.

På kompletts hemsida står det: "För att få ökad hastighet med 802.11n måste ett kompatibelt nätverkskort användas (se tillbehör)."

1. Gället det när man kör med vanlig nätverksladd också eller är det bara trådlöst nätverk?

2. Innebär det att jag måste köpa nytt nätverkskort eller något annat extra?

3. Och så en sista fråga, inte för att det är aktuellt nu, men om jag i framtiden skulle vilja uppgradera till 1000 mbit internet, skulle denna fortfarande hålla måttet?

Om du vill köra med 802.11n standarden så måste ditt trådlösa nätverkskort stöda det, men routern är givetvis bakåtkompitabel.

Och den klarar 1000Mbit via kabel.

Permalänk

asså en dum fråga kanske (jag kan inte så mycket om det här med nätverk)var köper ni 100/10mbit bredband?? det högsta jag har sett är 24mbit eller som nu comhem har 50mbit kan ni länka till något ställe där man kan beställa 100/10mbit bredband?

mhv david

Permalänk
Avstängd

Du måste ha fiber i ditt område och ett nätverksuttag i väggen hemma, .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidolw
asså en dum fråga kanske (jag kan inte så mycket om det här med nätverk)var köper ni 100/10mbit bredband?? det högsta jag har sett är 24mbit eller som nu comhem har 50mbit kan ni länka till något ställe där man kan beställa 100/10mbit bredband?

mhv david

Somsagt Fiber är det som gäller då du ska uppnå den hastigheten!

God jul!

Permalänk

jaha vad krävs för att "fixa" fiber då??som sagt så kan jag inte så mycket om det här

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte redan har fiber draget till din byggnad finns det inte så mycket att göra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comedown
Hur fasen kan ni sitta och rekomendera Dlink. Aldrig mer säger jag bara. Undvik skräpet.

Du är på sweclockers. Här kan man läsa många lustigheter

Kör på någon tillverkare som kan det här med kommunikation och inte från tillverkare som påstår sig kunna "det här med data å sånt". Cisco är ett exempel.

Ett annat alternativ är att spika ihop en maskin till och köra pfsense på den.

Permalänk
Medlem

Asus WL-500GP eller WL-500W är båda ganska bra, lönar sej att kolla på dom.

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!

Permalänk

men hur kan jag ta reda på om jag har fiber dragit till min byggnad?

Permalänk
Medlem

Hmm jag har funderat och kollat runt lite mer nu, och jag får ändå lov att säga att 850 kr för en router känns lite dyrt.

Det är ju överkomligt, men undrar ändå vad annars det kan vara värt att titta på i en något lägre prisklass?

Skruvis rekomenderade ju denna: Dir-615 - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340639

Är den något att ha?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comedown
Hur fasen kan ni sitta och rekomendera Dlink. Aldrig mer säger jag bara. Undvik skräpet.

Kan du utveckla det?

www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Dir-655 heter din lösning...
Ingenting annat duger åt dig!

Klockren router och sändningen är helt sjukt grym.
Du kommer inte bli besviken varken idag eller om nått år.

800kr är väldigt billigt när du aldrig behöver byta.
Öppna plånboken nu!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lk999
Hmm jag har funderat och kollat runt lite mer nu, och jag får ändå lov att säga att 850 kr för en router känns lite dyrt.

Det är ju överkomligt, men undrar ändå vad annars det kan vara värt att titta på i en något lägre prisklass?

Skruvis rekomenderade ju denna: Dir-615 - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340639

Är den något att ha?

Jag tycker den funkar klockrent iaf. Krävt omstart en gång på 6 månader.

Lättast att se om du har fiber i huset är att kolla med din hyresvärd/ bostadsrättsförening. Har för mig att Tele2 erbjuder 100Mbit genom kabelnätet på vissa orter. kolla där också! Com hem erbjuder 24-50mbit genom kabelnätet.

Vi har Ownit 100/100 i lägenheten, det är bra. Hade Com Hem 24/8 innan och det var sådär... mycket trassel och nertid

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter på en DIR-635 på en 100/100 lina och det funkar perfekt Den är dessutom billigare än DIR-655 om du tycker den är för dyr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bushman18
Jag sitter på en DIR-635 på en 100/100 lina och det funkar perfekt Den är dessutom billigare än DIR-655 om du tycker den är för dyr.

Har också en dlink-635 som funkar perfekt. Skillnaden mellan 655 och 635 förutom priset då är att 655 har 1000Mbit port till skillnad mot 635's 100. Den porten lär du inte få användning av än på ett tag.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Jag tycker den funkar klockrent iaf. Krävt omstart en gång på 6 månader.

Lättast att se om du har fiber i huset är att kolla med din hyresvärd/ bostadsrättsförening. Har för mig att Tele2 erbjuder 100Mbit genom kabelnätet på vissa orter. kolla där också! Com hem erbjuder 24-50mbit genom kabelnätet.

Vi har Ownit 100/100 i lägenheten, det är bra. Hade Com Hem 24/8 innan och det var sådär... mycket trassel och nertid

men jag bor i villa har jag inte fiber dragit till mitt hus då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidolw
men jag bor i villa har jag inte fiber dragit till mitt hus då?

Nej det är inte säkert, troligtvis inte eftersom det kostar en del att dra fram fiber. Om inte ni och grannarna (förutsatt att dem är intresserade) har kommit överens om att dela på kostnaderna.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helgonet
Nej det är inte säkert, troligtvis inte eftersom det kostar en del att dra fram fiber. Om inte ni och grannarna (förutsatt att dem är intresserade) har kommit överens om att dela på kostnaderna.

okej tack så mycket jag är ganska säker på att mina grannar inte skulle slösa pengar på att få ett snabbare internet.