Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleepyoh
vad trevligt. jag börjar undra om det inte är en hund i kattkropp, han vågar inte vara ute själv. när jag släpper ut den vill den in, när den kommer in vill den ut osv.. Skitstörande i längden!

Haha. Så gör en av mina katter med. Och han har hållt på så i fyra år nu. Beslutsångest som fan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleepyoh
Gick en promenad på kanske 20 minuter, gick runt all skog osv, hon var 3-4 meter bakom mig hela vägen. Sen när jag går in, sätter hon sig ute och jamar.

Vad gulligt Jag hade en katt förut som gick efter mig när jag skulle till bussen, mindre lyckat då jag bodde vid en ganska trafikerad väg. Så man fick ta och lyfta upp henne och låsa in henne inomhus Annars brukade katterna hålla sig till husgränsen (så den trafikerade vägen var inget problem i sig).

Permalänk
Medlem

Jag är en kattmänniska och vi bor ute på landet och har två katter som är både ute och inne av sig.

Dem går ut för att göra sina behov men går in för att mysa, äta, "prata" eller annat. Båda katterna kommer även väldigt väl med våran hund också

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

vad skönt:) jag måste dock ha hjälp med en sak.

När jag inte släpper ut katten, så börjar hon kissa inomhus, idag när jag nyss tagit in henne efter promenad, så satte hon sig och pissade under mitt skrivbord efter 20min för att jag inte släppte ut henne.

Jag vill väldigt gärna låta katten vara ute, men jag kan inte stå bredvid i 2h/dag.
Och om nu den ska demonstrera genom att pissa inne hur fort den itne får gå ut, vad ska jag göra då? ta den i nackskinnet? trycka lätt på nosen? Spruta desyrspray där hon kissar?

snälla hjälp! Detta kan bli jobbigt, för min mor främst!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Har du en toalett till katten?

Permalänk

Hade en hund som inte brydde sig om katter. den hunden saknar jag änn idag

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

våran ena katt som vi inte har längre, började också kissa inomhus efter att han hade fått vara ute. Vi fick inte bukt på det så han fick flytta ut till svärföräldrarna på landet där han springer ut och in som han vill o äter råtter o allt.
Men vi försökte med allt, peppar m.m
En sak som funkade ett tag var att smeta ut tigerbalsam där han hade kissat så att han inte gick dit igen med en gång.
och ja vi hade kattlåda, en till varje katt.

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

vi har 2 kattlådor till hon på 2 olika ställen, ska börja spruta dresyrmedel på ställena där han kissat! katter _AVSKYR_ den lukten!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

om du ser henne när hon kissar eller precis när hon har kissat, lyft henne till en kattlåda, så kanske hon kopplar till slut.. så har vi gjort när vi haft kattungar i alla fall och till slut fattar dom

Visa signatur

Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Permalänk

Nå hur har det gått elelr ligger du på is?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det finns en enkel lösning för att slippa att katten råkar illa ut utomhus/kattnappad osv och det är att ha den som innekatt. Att det dessutom står i lagen att katter och hundar inte får vistas utomhus utan uppsikt är en annan sak man måste ta i beaktande. Skaffa en kattsele plus ett koppel och gå ut på promenad med din katt ett par gånger om dagen så får den iaf möjlighet att vara ute utan att råka illa ut.

När det gäller att den kissar inne så om du kommer på katten med att kissa så lyft upp den och sätt den i kattlådan så förstår den kanske till slut. Efter en sterilisering så kan det också hända att katten slutar med det, en löpande katthona kan ha en tendens att kissa inne. Köp rengöringsmedel med citrusdoft, tex Ajax eller dylikt och blanda detta med vatten i en blommspruta (blanda ganska kraftigt) spruta sedan där hon kissat för katter hatar doften av citrus samt vitpeppar. Kolla också så att katten inte lider av någon sorts urinvägsinfektion eller dylikt eftersom detta kan leda till onormalt kissande.

Som avslutning, mina tips är alltså att ha katten som innekatt samt att du steriliserar henne:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Det finns en enkel lösning för att slippa att katten råkar illa ut utomhus/kattnappad osv och det är att ha den som innekatt. Att det dessutom står i lagen att katter och hundar inte får vistas utomhus utan uppsikt är en annan sak man måste ta i beaktande.

Källa på det där? Så vitt jag vet så finns det ingen regel som säger att du behöver ha uppsikt på din katt när den är ute.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Det finns en enkel lösning för att slippa att katten råkar illa ut utomhus/kattnappad osv och det är att ha den som innekatt. Att det dessutom står i lagen att katter och hundar inte får vistas utomhus utan uppsikt är en annan sak man måste ta i beaktande. Skaffa en kattsele plus ett koppel och gå ut på promenad med din katt ett par gånger om dagen så får den iaf möjlighet att vara ute utan att råka illa ut.

När det gäller att den kissar inne så om du kommer på katten med att kissa så lyft upp den och sätt den i kattlådan så förstår den kanske till slut. Efter en sterilisering så kan det också hända att katten slutar med det, en löpande katthona kan ha en tendens att kissa inne. Köp rengöringsmedel med citrusdoft, tex Ajax eller dylikt och blanda detta med vatten i en blommspruta (blanda ganska kraftigt) spruta sedan där hon kissat för katter hatar doften av citrus samt vitpeppar. Kolla också så att katten inte lider av någon sorts urinvägsinfektion eller dylikt eftersom detta kan leda till onormalt kissande.

Som avslutning, mina tips är alltså att ha katten som innekatt samt att du steriliserar henne:)

Tackar för dina åsikter och tips, sterilisering, sprutor, avmaskning, öronmärkning osv allt är gjord nu, och katten mår bra. Slutat kissa inne efter att ha burit henne till kattlådan varje gång hon gjort det.

Men att hålla katten inne tänker jag aldrig göra, hur kul tror du det är att sitta inne i en lägenhet dygnet runt? Katten vill ut, hon står och skriker vid dörren och verkligen vill ut och springa. ATt inte låta katten göra detta, är bara taskigt i min mening.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Skaffa ett koppel till katten och gå ut med den. Då har du den under uppsikt, du får lite frisk luft, katten blir glad och du behöver inte vara orolig för att något otrevligt ska hända.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Källa på det där? Så vitt jag vet så finns det ingen regel som säger att du behöver ha uppsikt på din katt när den är ute.

I Hälsoskyddslagen föreskrivs att katter och andra husdjur skall hållas och skötas så att sanitär olägenhet inte uppstår. Bestämmelserna lämnar en grundläggande regel för hur djur skall hållas och skötas med hänsyn till sanitära krav. Som sanitär olägenhet räknas fall där djur tillåts förorena lekplatser m.m.

Utdrag ur lagen om tillsyn över hundar och katter
(SFS 1943:459, omtryckt 1987:260):

I §1 står: "Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

§ 7 (1988:535):

"Omständigheterna för att döda katt skall vara sådana att det finns fog för antagandet att katten är övergiven."

Ingripanden mot förvildade katter hänvisas till JO 178/79 s. 458. Där ansluter sig JO till rekommendationer av Lantbruksstyrelsen som innebär att katten bör infångas i fälla och kontrolleras om den är ID-märkt eller om ägare finns, innan avlivning sker. För avlivning erfordras tillstånd av polismyndigheten. Avlivning förordas ske genom överdos sömnmedel som injiceras av veterinär.

Jag tolkar lagen så att för att inte en katt skall orsaka sanitär olägenhet eller skada så bör den hållas under uppsyn vid utevistelse, tidigare var lagen så att katt i tätbebyggt område skulle vistas utomhus under uppsikt men detta är ändrat nu sedan början på 2008.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleepyoh
Tackar för dina åsikter och tips, sterilisering, sprutor, avmaskning, öronmärkning osv allt är gjord nu, och katten mår bra. Slutat kissa inne efter att ha burit henne till kattlådan varje gång hon gjort det.

Men att hålla katten inne tänker jag aldrig göra, hur kul tror du det är att sitta inne i en lägenhet dygnet runt? Katten vill ut, hon står och skriker vid dörren och verkligen vill ut och springa. ATt inte låta katten göra detta, är bara taskigt i min mening.

Om du verkligen är rädd om din katt så bör du hålla den inne men antagligen så har du och jag olika syn på hur man gör för att hålla sitt husdjur säkert. Katter klarar utan problem att vistas inomhus dygnet runnt så länge kattlåda och dylikt finns, varför tror du annars att det finns just innekatter? Har själv innekatter sedan snart 3 år tillbaka, hankatten jag har älskar att vara utomhus (han får vara utomhus i sele och koppel pga att jag är rädd om honom och inte vill att han ska skadas av elaka människor mm samt att han inte ska kissa i sandlådor mm) och denne står dagligen vid dörren och skriker om att få gå ut men det får han inte. Bara för att du tycker att det är taskigt att inte låta katten vara ute när den vill betyder inte att det är rätt mot din katt och dina medmänniskor att låta den vara ute vind för våg. Det är inga problem att ha katter i sele och koppel när dom är utomhus men i tätbebyggt område är det mest barmhärtiga mot katten att hålla denna som innekatt av flera anledningar.

1. Katten kommer ej att bli påkörd eller ihjälplågad av elaka människor
2. Din katt kommer inte att kunna orsaka sanitär olägenhet eller störa grannar
3. Din katt löper inte lika stor risk för att få olika sjukdomar som sprids mellan katter
4. Du slipper få katten kidnappad eller avlivad pga att den tros vara en vildkatt

Enligt mig är det mer taskigt att släppa sin katt vind för våg med risk för att den inte kommer hem igen eller med risk för skada mm än att den tvingas spendera sina dagar inomhus med visst avbrott för att komma ut på promenad i sele. Att släppa sin katt vind för våg visar bara att man inte bryr sig om den och dess välmående speciellt om man bor i ett tätbebyggt område/stad/samhälle, i byar med lite trafik och inte så tätt bebyggt är det en helt annan sak.

Permalänk
Medlem

vilken tur att jag inte bor i ett *tätbebyggd område*;) jag bor väldigt nära en större glänta / skog, där katten mestadels håller sig till. Roppar jag kommer den efter någon minut / direkt. Att jag inte bryr mig om min katt är dåligt att säga, tycker snarare tvärtom, att jag bryr mig mer om katten för att jag låter den ha sina revir / vara ute och jaga fåglar osv. Tvekar på att katten stör när den springer runt bland träden.

Detta visar bara att vi har olika syn på djur, vilket inte stör mig det minsta. Jag förstår dig, och hoppas att du kan förstå mig också.

MVH. Sleepy

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Bor du i en stad/bostadsområde? Då är det ett tätbebyggt område och jag gissar på att Hasselby inte ligger ute på vischan utan snarare tvärtom vilket gör att den kommer att störa dina grannar och att den löper stor risk för att råka illa ut.
Jag har mindre än 30 meter till en skog som sträcker sig kilometervis men samtidigt så har jag ett helt samhälle åt andra hållet med en närhet som är ungefär densamma.
Det tråkigaste med denna närhet är att risken för kattnappning, skador och elaka människor är större än om jag hade bott ute på vischan där det kanske hade varit ett par kilometer till närmaste granne för då hade katterna mer än gärna fått vara ute.

Hur du än vänder på det så står det i lagen att katter skall hållas under uppsyn vid utevistelse, iaf är det så jag tolkar den och det är som sagt inte bra för katten att ha ett revir (detta är i princip bara hankatter som har) om du bor på en olämplig plats. Det är heller inte en rättighet för katten att jaga fåglar och dylikt (fågelinfluensa, råttgift mm) då du kan tillfredställa kattens jaktbeteende inomhus med olika leksaker. Huruvida katten stör eller ej är så olika att det är helt otroligt, vissa personer kan störa sig på katten bara för att dom vet att den finns till och detta har jag och sambon lärt oss av erfarenhet. Vi har faktiskt blivit anklagade för att ha släppt katterna vind för våg trots att vi inte har gjort det bara för att grannarna hatat katter och att några katter som var lika våra katter pissade i deras bil. Så försök inte gissa dig till om din katt stör eller ej utan försäkra dig i stället om att den inte kan göra det genom att ha den i sele och koppel vilket kommer att förlänga livet på din katt.
Har haft katt i hela mitt liv och då mest utekatter men efter att jag skaffade katter för 3 år sedan har jag fått tänka om hur jag håller katter eftersom jag har blivit hotad osv för vad andra katter har gjort.

Sådärja, jag har nu förklarat lite varför jag resonerar som jag gör och hoppas att du kommer att göra det som är bäst för din katt.