Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blubben
Fel, det gör de inte alls. Funktionen kallas autocutoff och fungerar så att den stänger av bränsletillförseln vid noll gas och varv på motorn över runt 1500rpm normalt sett.
Det är därför man ska använda motorbromsen istället för att koppla ur när du ska köra snålt.
Dessutom ska du INTE stänga av tändningen på en bil i rörelse, det är fullständigt idiotiskt då styrservo, bromservo mm. stängs av med tändningen. Vissa bilar sätter dessutom in rattlåset om man har otur.
Ja det är väl en sak att den inte får soppa över 1500rpm när du har moment att hålla varvet uppe. Men du kan ju fortfarande inte göra som tesla, lada batterierna när du släpper av gasen och rullar.
Sedan kan du ju inte med en förbränningsmotor ha den gående på tomgång utan soppa.
Jag har studerat motorförbränigsteknik som sagt om du nu missat det. Byggt en egen jetmotor tex en gång. Så jag vet LITE om hur motorer fungerar. Och jag har mycket svårt å se hur din motor skulle kunna gå när du står still utan bränsle. Under normal drift går 50% av förlusterna bort pga kolvringarna sedan ska du förse motorn med smörjnig via en oljepump ofta kopplad till motorn en så kallad mekanisk då även om man helt klart kan köra med en frigående elektrisk variant. Sedan kommer ju kompressionen att absorbera rörelseenergin i motorn ganska snabbt så i så fall får du ju ventilera motorns cylindrar. Men oavset så kommer motorn inte kunna rotera utan bränsle.
Så enligt ditt påstående så kan en motor gå på tomgång utan soppa? I så fall har du uppfunnit evighetsmaskinen och min fysik lärare hade nog gratulerat dig till det omöjliga.
Det är ju en fördel med hybrid bilar att dom just kan ha en elmotor för drivning framåt och batterier för att lagra energi och på så vi behöver bara bensinmotorn gå när den behövs. Alltså kan den vara av när du står vid rödjuset och du får direckt kraft från batterier och elmotor att komma iväg. Kul för dig om din diselmotor måste starta först. Tar ju några sek.
Så jag Undrar HUR mycket DU vet om hur bilar fungerar egentligen.
Jag har redan lagt fram fördelen med elbilar som kan ladda batterierna när man rullar eller bromsar in geno matt använda motorn som generator och uppenbara fördelen at motorn inte behöver gå vid stillastående tillstånd. Nåt en förbränningsmotor inte klarar självt. Den kan inte skapa soppa vid inbromsning eller när man rullar alltså använder momentet man byggt upp och den skulle kunna stänga av sig vid stillastående men då får man igen ögonblicklig respons då den måste startas först. Tror nog det annses som en "Risk" så tror igen skulle implementera det ens om dom fick.
Så jag har redan förklara detta innan om du läst. Men visst jag skriver som en kråka så jag diskuterar det gärna igen men jag har redan gåt igenom detta i en eller annan grad innan.
Sedan var det ju förargligt att Teslans bromsar pajade och att motorn överhettade men å andra sidan kan det ju hända på en bil med förbränigsmotor med. Är väl knappast ovanligt om man racear bilar.
Dom sa ju själva i programet att dom trodde att dessa problem kunde åtgärdas med lite mer jobb så dom dömde ju knappast ut teslan pga att motorn överhettade på race banan och att bromsarna la av.
Jag menar hur strulfria i långa loppet är dom flesta modärna bilar i dag?
Lite svårt å dra slutsatser på ett avsnitt av top gear. Fins fler dockunetärer där teslan är med och fugnerar ypperligt så beror ju på hur man ser det då. Jag har sett både och så.
Och bilarna vi har i dag uppstod ju knappast problemfritt heller. Problemet med folk är att dom vägrar inse att tex bilen och flyg utvecklades på en period av 100 år och lika så förbränningsmotorerna. Koller man tex på jetmotorn så sålde dom första jetplanen dåligt, Dom crashade pga designfel och stress och var långsamma. Men i dag har inte kolvmotorn nåt å säga till inom flyg och flygplanen har utvecklats till å blir säkrare med jetmotorer än vad dom nånsin var med kolvmotorer.
Knappast nåt som säger att elbilen inte skulle kunna bli säkrare och bättre om 10-20 år än bensinbilen är i dag och utkonkurrera den.