Intel uppmuntras tillverka bilbatterier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Då kanske just elbilar inte lämpar sig för banracing utan då får man kanske använda Vätedrift eller något annat på sådana bilar.

Iofs så är det inte såå många bilar man kör på bana och sedan kör hem igen. De flesta ställer man på ett släp och drar hem.

Helt klart, men om man nu marknadsför bilen som sportbil och har ett pris på 1.1 miljoner så BÖR man ju kunna köra den på bana utan att få slut på batteri efter en timme, eller att den går sönder. Visst om den kostade 300.000 som en vanlig bil och inte marknadsfördes som en av de snabbare bilarna som finns så skulle det vara okej.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vart fick ni reda på att Teslan kostar 1.1 miljoner kronor?

Citat:

2009MY Roadster base price: $109,000

http://www.teslamotors.com/buy/resyourcar.php
http://www.teslamotors.com/display_data/teslaroadster_specshe...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Vart fick ni reda på att Teslan kostar 1.1 miljoner kronor?

http://www.teslamotors.com/buy/resyourcar.php
http://www.teslamotors.com/display_data/teslaroadster_specshe...

http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_1675761.svd

Den kostar 1.1 mille i Sverige

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_1675761.svd

Den kostar 1.1 mille i Sverige

Varför skulle den kosta så mycket mer här i Sverige? De måste ha köpt dyr extra utrustning till den, eller något sådant som svingar upp priset rejält...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Varför skulle den kosta så mycket mer här i Sverige? De måste ha köpt dyr extra utrustning till den, eller något sådant som svingar upp priset rejält...

Så mycket mer är det ju inte? 109.000 USD = 881 014,30 SEK med dagens kurs.

Så lägger vi på 25% moms så hamnar vi på 1.101 miljoner. Dvs kostar den lika i båda länderna, förutom att i Sverige har hög skatt, sen lär det ju vara extra importskatter också så den är billigare.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så mycket mer är det ju inte? 109.000 USD = 881 014,30 SEK med dagens kurs.

Så lägger vi på 25% moms så hamnar vi på 1.101 miljoner. Dvs kostar den lika i båda länderna, förutom att i Sverige har hög skatt, sen lär det ju vara extra importskatter också så den är billigare.

Ja oj, glömde momsen.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Ja oj, glömde momsen.

Nu vet jag dock inte vad momsen är på bilar, men jag skulle bli förvånad om den var lägre än 20% iaf.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nu vet jag dock inte vad momsen är på bilar, men jag skulle bli förvånad om den var lägre än 20% iaf.

Här har vi svaret

Citat:

För personbilar ska du redovisa utgående moms med 20 % av bilförmånsvärdet. (Förmånsvärdet inkluderar moms. Därför ska du redovisa 20 % fastän skattesatsen på bilar är 25 %.) Du ska redovisa momsen på årets bilförmån i årets sista skattedeklaration eller i inkomstdeklarationen.

http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/sarskil...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Man får la bara hoppas att vi slopar skatterna snart då dem ändå går till att jaga ynglingar och käka upp på julborden! Iaf i Sverige...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Fel, det gör de inte alls. Funktionen kallas autocutoff och fungerar så att den stänger av bränsletillförseln vid noll gas och varv på motorn över runt 1500rpm normalt sett.

Det är därför man ska använda motorbromsen istället för att koppla ur när du ska köra snålt.

Dessutom ska du INTE stänga av tändningen på en bil i rörelse, det är fullständigt idiotiskt då styrservo, bromservo mm. stängs av med tändningen. Vissa bilar sätter dessutom in rattlåset om man har otur.

Ja det är väl en sak att den inte får soppa över 1500rpm när du har moment att hålla varvet uppe. Men du kan ju fortfarande inte göra som tesla, lada batterierna när du släpper av gasen och rullar.

Sedan kan du ju inte med en förbränningsmotor ha den gående på tomgång utan soppa.

Jag har studerat motorförbränigsteknik som sagt om du nu missat det. Byggt en egen jetmotor tex en gång. Så jag vet LITE om hur motorer fungerar. Och jag har mycket svårt å se hur din motor skulle kunna gå när du står still utan bränsle. Under normal drift går 50% av förlusterna bort pga kolvringarna sedan ska du förse motorn med smörjnig via en oljepump ofta kopplad till motorn en så kallad mekanisk då även om man helt klart kan köra med en frigående elektrisk variant. Sedan kommer ju kompressionen att absorbera rörelseenergin i motorn ganska snabbt så i så fall får du ju ventilera motorns cylindrar. Men oavset så kommer motorn inte kunna rotera utan bränsle.

Så enligt ditt påstående så kan en motor gå på tomgång utan soppa? I så fall har du uppfunnit evighetsmaskinen och min fysik lärare hade nog gratulerat dig till det omöjliga.

Det är ju en fördel med hybrid bilar att dom just kan ha en elmotor för drivning framåt och batterier för att lagra energi och på så vi behöver bara bensinmotorn gå när den behövs. Alltså kan den vara av när du står vid rödjuset och du får direckt kraft från batterier och elmotor att komma iväg. Kul för dig om din diselmotor måste starta först. Tar ju några sek.

Så jag Undrar HUR mycket DU vet om hur bilar fungerar egentligen.
Jag har redan lagt fram fördelen med elbilar som kan ladda batterierna när man rullar eller bromsar in geno matt använda motorn som generator och uppenbara fördelen at motorn inte behöver gå vid stillastående tillstånd. Nåt en förbränningsmotor inte klarar självt. Den kan inte skapa soppa vid inbromsning eller när man rullar alltså använder momentet man byggt upp och den skulle kunna stänga av sig vid stillastående men då får man igen ögonblicklig respons då den måste startas först. Tror nog det annses som en "Risk" så tror igen skulle implementera det ens om dom fick.

Så jag har redan förklara detta innan om du läst. Men visst jag skriver som en kråka så jag diskuterar det gärna igen men jag har redan gåt igenom detta i en eller annan grad innan.

Sedan var det ju förargligt att Teslans bromsar pajade och att motorn överhettade men å andra sidan kan det ju hända på en bil med förbränigsmotor med. Är väl knappast ovanligt om man racear bilar.
Dom sa ju själva i programet att dom trodde att dessa problem kunde åtgärdas med lite mer jobb så dom dömde ju knappast ut teslan pga att motorn överhettade på race banan och att bromsarna la av.

Jag menar hur strulfria i långa loppet är dom flesta modärna bilar i dag?

Lite svårt å dra slutsatser på ett avsnitt av top gear. Fins fler dockunetärer där teslan är med och fugnerar ypperligt så beror ju på hur man ser det då. Jag har sett både och så.

Och bilarna vi har i dag uppstod ju knappast problemfritt heller. Problemet med folk är att dom vägrar inse att tex bilen och flyg utvecklades på en period av 100 år och lika så förbränningsmotorerna. Koller man tex på jetmotorn så sålde dom första jetplanen dåligt, Dom crashade pga designfel och stress och var långsamma. Men i dag har inte kolvmotorn nåt å säga till inom flyg och flygplanen har utvecklats till å blir säkrare med jetmotorer än vad dom nånsin var med kolvmotorer.

Knappast nåt som säger att elbilen inte skulle kunna bli säkrare och bättre om 10-20 år än bensinbilen är i dag och utkonkurrera den.

Permalänk
Medlem

Men snälla nån...
Kan du inte fatta själv att jag menar att motorn inte drar någon soppa när man har VÄXELN I OCH MOTORBROMSAR MED ÖVER 1500rpm...

Okej att jag inte skrev detta så tydligt men det borde du kunnat lista ut med tanke på att jag skrev om motorbromsning.

Om jag ska vara helt ärlig så är denna funktion även igång när man INTE motorbromsar men då en väldigt kort stund innan motorvarvet sjunkit till under värdet som är programmerat in i motorstyrningen.

Sen tar de bilar med automatisk start/stopp INTE flera sekunder på sig, de är ju konstruerade för det så det går fort även om en av de första med denna funktion (Lupo 3L) inte fungerade helt bra.

Och återigen dravlar du som om jag är emot elbilar generellt, det är FEL dock tror jag mycket mer på hybrider som går att ladda i ett vägguttag inom den närmaste tiden. En hybrid som prius t.ex. är ganska meningslös då den just inte går att ladda när den står still och därmed drar lika mycket eller mer än en snål vanlig bil.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Hybrider är defenetivt en bra väg att gå i alla fall i början. Lät som morsan ska skaffa en sådan som nästa bil. Jobbar som miljöchef på ett energi företag som säljer el osv. Dom äger egna kraftverk av alla möjliga slag osv. Och har allahanda bilar bland annat hybridbilar så det händer att hon lånar hem dom. Dom har väte osv också vill jag minnas. Bor inte hemma så var ett tag sedan jag såg eller åkte med nån av dom.

Men det jag menar att det fins saker förbränigmotorer har problem med. Hybrid kan tex lösa det som jag sa och du verkar hålla med där också. Och ja jag tolakde det som att du ansåg att en bil inte drog nåt på tomgång med förbränigmotor villket jag inte vekrade vara ensam om. även om det utgör en liten del av förbruknigen så blir det ju mycket alla bilar gemensamt.

Och jag annser inte att det är rimligt att erästta allt med elbilar över en natt. Men ska teniken finas och mogna så måste ju det finas bilar på marknaden. Som sagt det fins folk som köper teslan. Var nån lärare på en dockumentär som köpte sig en. Tror han sålde huset för å ha råd. Han tyckte det var dags å statuera exempel å bidra. Lite extremt kanske men alla har olika krav på när det blir axeptabelt. Han tyckte tydligen bilen var tillräckligt mogen för hans del.

Du gör det inte så du köper ju igen. Men allt eftersom dom blir bättre så komemr ju fler tycka att födelarna är fler än nackdelarna.

Och oavset hybrid eller renodlad elbil så är det ju viktigt med bra batterier då tunga batterier med dålig kapacitet är dåligt för energiförbrukningen. Ju kompaktare och högre kapacitet ju mindre energi ödslas på att släpa runt dom. Så även hybrid bilar vinner ju på bättre batteriteknik.

Sedan har jag inte sagt att du är emot elbilar därimot var och är jag skepptiskt till vissa argument för förbränigmotorn. OC hatt du föredrar hybridbilar har inte direckt framgått.

Men å andra sidan gillar jag förbränningsmotorer med. Som sagt haft å göra med allehanda varianter i skolan lite mer udda men även eget intresse. Finner förbränningsmotorer klart mer intressanta och anser inte att dom ska avskaffas. Men jag ser igen vits i att ha dom överalt om dom kan ersättas eller göras energieffektivare eller köras på alternativa bränslen.

Mycket av det jag vill få fram är att vi i framtiden inte kan slösa på resurser då dom inte är oändliga. I alla fall inte dom vi använder i dag utan dom utnyttjas mer än vad som skapas. Olja tex tar låg tid att bilda och naturen gör det kontinuerligt men inte i den tackten vi förbrukar.

Förbättra batteriet är en väg mot bättre miljö. Men som jag sagt innan med så måste infrastrukturen skapas. Men el är ju smidigt att transportera över nät och kan ju med högspänning göras rätt effektivt.

Men oavset elbil eller hybridbil så kommer bättre batterier spela en viktig roll.

En renodlad elbil är enkel i designen, kräver litet underhåll medans en hybridbil kräver två motorer, är mer kompliserad och kräver mer underhåll och komemr bli dyrare. För dom som inte behöver åka kanske mer än 20 talet mil och kan ladda bilen tex på jobbet så kanske en elbil blir mer lönsamt medans dom som msåte utföra ärenden via b ilen dagligen behöver en hybridbil. Som jag sagt tidigare så tor jag inte på en enda dominerande lösning utan att det komemr bli ett par eller några som kommer dominera. Precis som bensin och disel. Vi ser kanske el och ett par alternativa bränslen tex raps och etanol för hybrid nilar eller renodlade metanol eller raps drivna fordon. Bar asom exepel nu. Kan bli andra bränslen så klart.