Windows 98 bäst på SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Läste min egen post och hittar inte var jag skrev att jag föredragit att man struntat i prefetch eller ens var jag skrev ordet vista.

Tjae, kommer du med kommentarer som inte är relevanta till ämnet så får du säga det, för annars så finns risken att folk faktiskt tror att det är nyheten du kommenterar när du skriver i en nyhetstråd

Permalänk

Hmm...kör ju fortfarande Win 2000 på en av mina burkar, man kanske skulle köra SSD.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte ens riktigt värdet i artikeln det länkas till. En massa prat och siffror hit och dit utan några presenterade belägg. T o m görs en slutsats med kommentaren att t ex Linux inte var testat. Om Windows 2000 sägs vara ett separat operativsystem, varför är då Linux samtliga ihopklumpade till ett enda. Artikeln ger sken av att enda avgörande faktorn är operativsystemet isolerat.

Om inte artikeln följs upp av något mer konkret är den inte värd sina tre sidor.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så Linux är det enda moderna Operativ systemet som klarar SSD bra. Bra att veta

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Så Linux är det enda moderna Operativ systemet som klarar SSD bra. Bra att veta

Vet inte om jag skulle uttrycka mig så... läser man testet och ser att det handlar om 1% hit eller dit så skulle det lika gärna kunna handla om "brus".

Permalänk
Medlem

Ju mindre trams att göra, ju långsammare går det. Vista försöker kompensera långsamheten genom knep och tekniker som tar kraft/prestanda.

Windows 98/MS-DOS är "dumt". Försöker inga knep, har inga "uppsnabbnings-tekniker", bara hårdvaran som sätter gränserna. Alltså går det i rasande fart på SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vista försöker kompensera långsamheten genom knep och tekniker som tar kraft/prestanda.

Nu handlar ju tråden inte om Vista, men just den här biten är intressant. Ett flertal program jag testat är, förutom ett synligt GUI, inte alls redo snabbare än i tidigare versioner av Windows. Det finns säkert undantag, men även en del av den påstådda snabbheten i Vista, och tydligen än mer i Windows 7, är en illusion.

Eftersom 99 % av användarna ändå har lång reaktionstid mellan musklick och direkt arbete kanske detta är framtidens melodi även för Linux: ett GUI på 0,00001 sekund och sedan får applikationen ta den tid det tar.

Permalänk

Om Windows 98: vill man köra det riktigt snabbt kan man köra det i en RAM-disk, det förutsätter dock att man har en RAM-disk (och kan mappa den som logisk disk) i det värd-OS där man kör Win 98.

Det lär gå fort.

Permalänk

Wow, jag är förvånad att denna artikeln blev postad som nyhet.

Den saknar:

1. Information om testmetod
2. Information om konfigurationer testade
3. Information om maskinvara som testades
4. Reella resultat och slutsatser

Med andra ord så saknar den allt utom lite luddiga siffror och vaga uttalanden, vilket knappast kan försvara den uppmärksamhet den fått.
Jag vill närmast jämföra den med ett blogginlägg eller liknande där författaren postar lite åsikter och hörsägen om olika resultat.

Skärpning!