SSD på en halv terabyte nästa år

Permalänk
Melding Plague

SSD på en halv terabyte nästa år

Solid state-enheter kan snart vara upp i samma kapacitet som mekaniska hårddiskar, i alla fall om tillverkare går samma väg som Toshiba. Redan nästa kvartal släpper företaget en modell på 512 GB.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hoppas det sänker priset på mindre SSD, där man verkligen vill ha dem!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Kanske en Hardddisk bli framöver överflödigt.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Intressant! Undrar vad priset blir på en sådan? Själv blir det nog en Vertex 30 GB när de stora fått in dem i lager.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Ge mig en systemhårddisk till rimligt pris istället!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Intressant! Undrar vad priset blir på en sådan? Själv blir det nog en Vertex 30 GB när de stora fått in dem i lager.

Ja det kan man undra sig.., med tanke på annonsen under visar en 60gb hårddisk på 2000 spänn. Men sen så sjunker väl priserna stort under 2009 skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av icelaw
Ja det kan man undra sig.., med tanke på annonsen under visar en 60gb hårddisk på 2000 spänn. Men sen så sjunker väl priserna stort under 2009 skulle jag tro.

Ja den dagen då en SSD disk kostar lika mycket som en RAPTOR disk i pris / megabyte, då lär mekaniska diskar få det svårt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

"Intressant nog är den rymliga enheten inte utrustad med de nya 34 nm MLC-kretsarna, utan har istället NAND-minnen tillverkade med en äldre 43 nm tillverkningsteknik. Det skulle kunna innebära att solid state-enheter med ännu större lagringsutrymme är möjligt redan idag."

Utrymmet är inte problemet, priset är problemet. Har ju funnits större SSD-diskar än detta bra länge, problemet är och har alltid varigt priset.

Permalänk
Medlem

Ett par sånna här i raid 0, sen behöver man ALDRIG skaffa hårddiskar mer fan.
Till skillnad från mekaniska diskar så pajjar ju dom här aldrig (om typ 150 år men who cares).

Permalänk
Medlem

Trevligt att det kommer stora SSD, när priset gått ned så kan man ersätta alla sina mekaniska diskar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Ett par sånna här i raid 0, sen behöver man ALDRIG skaffa hårddiskar mer fan.
Till skillnad från mekaniska diskar så pajjar ju dom här aldrig (om typ 150 år men who cares).

Såvitt jag vet så har allt i praktiken visat på det motsatta. Mekaniska hårddiskar är överlägsna vad gäller pålitlighet.

Om vi pratar 'normalt' användningsområde nu då (hårddiskar är ju känsligare för stötar osv. men det är heller inget som de råkar ut för i en (stationär) dator).

Permalänk
Medlem

OCZ Vertex serien ser onekligen lovade ut. bra prestanda / pris jämfört med andra ssd tillverkare, tänker ju synnerhet på 60gigaren. Kommer själv att inhandla en sån där när den kommer i lager i webbbutikerna.

Visa signatur

A real star, shine like no one else.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Såvitt jag vet så har allt i praktiken visat på det motsatta. Mekaniska hårddiskar är överlägsna vad gäller pålitlighet.

Om vi pratar 'normalt' användningsområde nu då (hårddiskar är ju känsligare för stötar osv. men det är heller inget som de råkar ut för i en (stationär) dator).

Jo, det stämmer. Men kanske inte helt överlägsna. Det handlar mycket om en förväntanseffekt; mekaniska system är ofta underskattade och elektroniska överskattade. Det betyder naturligtvis inte att mekaniska system är mer robusta än elektroniska, bara att folks förväntan är fel ("folk" inkluderar även ingenjörer). Men visst, rakt upp och ner, liggandes på en hylla, så överlever hårddisken SSD med avseende på datat.
...
Datalagring i 150 år med SSD är givetvis fantasi bara, när det gäller praktiska enheter på konsumentmarknaden. I synnerhet som mycket av SSDs robusthet kommer från storleken och diskreta nivåerna i cellerna. Fler nivåer och mindre linjebredd leder till minskad 'robushet'. Det samma gäller hårddiskar också.

Så morgondagens SSD, liksom morgondagens HDD, kommer av allt att döma bli mindre robusta än dagen. Samtidigt gör det ingenting, så länge delar hela tiden byts ut eller man väljer att arkivera data på riktiga medier så som magnetband eller månne pressade optiska skivor. Problemet uppstår, som jag talat om i tidigare trådar, när privatpersoner tror att deras SSD/HDD är god för långtidsförvaring över en generation eller tio (HDD är här nog bättre än SSD, åtminstone i teorin, men inget är då sagt om framtidens enheter).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Hoppas priset sjunkar på dessa och vanliga hårddiskar.. hur är det med dessa skrivs de sönder efter något år eller har de fixat det?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag nämnde detta i lagrings forumet igår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Ett par sånna här i raid 0, sen behöver man ALDRIG skaffa hårddiskar mer fan.
Till skillnad från mekaniska diskar så pajjar ju dom här aldrig (om typ 150 år men who cares).

640K ought to be enough for anybody... (och med det menar jag att om några år så kommer du vilja ha större lagringskapacitet)

Och för det andra så har dom hög livslängd så länge man inte skriver till dem, ja. Men de har begränsat antal skrivningar till sig, innan de dör.

Permalänk
Medlem

Tycker detta ser bra ut, 150Gb SSD skulle räcka för mig, nu.
(SLC till ett vettigt pris förstås)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

SÅ länge det är MLC så är det inte gätte intresant tycker jag. MLC klarar bara 1000-10000 skrivnigar till varge cell i dag och kräver mycket felkorigerin inbygt i disken.

Läste lite om intels nya x25-M som är MLC: Intel och do mfelsta tillverkare kom fram till en liten formel för att tala om hur länge en disk håller. En 128Gb disk där man skriver 20Gb till om dagen skulle hålla ca 6 månader om varge cell höll ca 10000 skrivningar sedan tog man det gånger 5 så fick dom fram ca 2.5 år eller nåt sånt.

Lagom till garantin går ut som nån review skrev.

Sedan klarar ju LSC 100000 skrivningar vissar påstås klara mer men livslägden blir ju en helt annat. Inte bara för det facktum att dom tål ca 10x mer skrivningar en LCS på 32Gb gämfört med en MLC har 2 till 4 gånger fler celler då MLC lagrar 2 eller 4 bit pär cel medans LCS lagrar 1bit så en cel som pajjar på en MLC disk betyder 2 eller 4 bitar data som försvinner. Så Skillnaden i terorin på livslägd enligt exeplet som dräknade på som jag nämde så skulle en LCS hålla 51 år. Oavset så är LSC inte alls lika sanolikt att orsaka problem med kassa celer som MLC.

Läser man databladen för vissa märekn tex Trancend tro jag det var så skriver dom själv. For system disk we recomend LSC versions.

MLC duger bra till lagring av filer typ media där man läser ofta eller spel men skrivar man extremt mycket så som OS gör eller program som lagrar co hcachar saker mot OS disken så bör man kör LSC. Men priset blir 3-4 gånger en MLC om det ska vara bra prestanda.

Sedan att SSD diskar saknar cache verkar ju vara nåt som st älelr till problem vid kraftig I/O såpecielt vi läs å skriv. Nåt som jag sett att dom råder boot på med tex ett hårdvaru raid kort med eget minne då dess egna processor kan hantera fler I/O och buffra mot sitt minne så diskarna får en skans att andas så att säga. Intels nya x25-e har väl 16Mb cache men den ksotar en förmögenhet med. Fler SSD kommer ju med cache snart men som sagt 6-7K får man nog räkna med.

SSD har flera nackdelar vad jag kommit fram till då jag övervägt det då jag vill ha låg accestid men om man kolalr dom som kör det i linux så reckomenderas ofta en mekanisk disk för delar av OS'et som skriver mycket. ALltså SSD för binärer och biblotek främst där man har mäst nyta av ssd men lagra data onc configfiler och temp filer och loggar påen mekanisk disk och personliga saker. Lite jävligare å sätta upp i windows tycker jag men går nog å lösa med.

Men för dom som inte vill sltrual te det med raid kort och ssd i hop med makaniska diskar och ramdiskar för att få en bra ballans mellan prestanda och lågsicktig pålitlighet så får nog SSD mogna lite te så dessa problem försvinner.

Det är ju värt å tänka på att många av diskarna som kom 2007 och början på 2008 var LSC men numera är det mycket billiga MLC så som OCZ diskar ute men det är inte alls samma pålitlighet på sådana.

Permalänk
Medlem

Äsch, så länge dessa "monster" kostar 10 000+ så kan man bara drömma.

ge mig OCZ's Vertex 60GB för under en tusenlapp! då jäklar! ska jag har 3st i raid 0.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
...
(SLC till ett vettigt pris förstås)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
SÅ länge det är MLC så är det inte gätte intresant tycker jag. MLC klarar bara 1000-10000 skrivnigar till varge cell i dag och kräver mycket felkorigerin inbygt i disken.
...

"Tyvärr" är det fullt tänkbart att framtiden tillhör MLC och inte SLC, eftersom MLC ger högre packningstäthet. Det vore inte första gången som en prestandamässigt "utdömd" teknik ändå vinner till slut. CMOS var längre bra mycket långsammare än TTL och i synnerhet ECL (en faktor 10 - 1000), och de flesta trodde att TTL eller ECL skulle vara dominerande i snabba krestar som processorer. Men CMOS hade andra fördelar och är idag snabbare än TTL. ECL har nästan helt försvunnit och hade aldrig någon storhetstid alls, trots att ECL är (var) den snabbaste kretsteknologin. Vissa tror dock att ECL kan göra en comeback i framtiden eftersom det passar bra med galliumarsenidteknik som tros kunna ersätta kiselbaserade chip. Det kan tänkas att MCL blir tillräckligt snabbt för att det i kombination med fördelen av högre packningstäthet tar över från SLC helt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Äsch, så länge dessa "monster" kostar 10 000+ så kan man bara drömma.

ge mig OCZ's Vertex 60GB för under en tusenlapp! då jäklar! ska jag har 3st i raid 0.

Bara en varningens lilla finger för dagens SSD...
SisoftSandra Filsystem test. Lägg märke speciellt till Random Write...
Detta gör att disken ännu inte funkar bra som systemdisk i XP/Vista.

OCZSSD60V2 @ OCZ CORE_SSD 60GB (ATA, NCQ)
Detailed Benchmark Results
Buffered Read 135.97MB/s
Sequential Read 161.53MB/s
Random Read 156.73MB/s
Buffered Write 39.85MB/s
Sequential Write 74.69MB/s
Random Write 4.77MB/s
Random Access 1ms

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
"Tyvärr" är det fullt tänkbart att framtiden tillhör MLC och inte SLC, eftersom MLC ger högre packningstäthet. Det vore inte första gången som en prestandamässigt "utdömd" teknik ändå vinner till slut. CMOS var längre bra mycket långsammare än TTL och i synnerhet ECL (en faktor 10 - 1000), och de flesta trodde att TTL eller ECL skulle vara dominerande i snabba krestar som processorer. Men CMOS hade andra fördelar och är idag snabbare än TTL. ECL har nästan helt försvunnit och hade aldrig någon storhetstid alls, trots att ECL är (var) den snabbaste kretsteknologin. Vissa tror dock att ECL kan göra en comeback i framtiden eftersom det passar bra med galliumarsenidteknik som tros kunna ersätta kiselbaserade chip. Det kan tänkas att MCL blir tillräckligt snabbt för att det i kombination med fördelen av högre packningstäthet tar över från SLC helt.

Klart man hoppas att framtida MLC blir bättre men iget i dagsläget tyder på att dagens MLC är bättre eller klarar mer än 10K skrivnigar. Har googlat och läst OCZ och andra diskars datablad och dom skriver inte ens ut vad dom klarar. Det är LITE rötet det. Sedan fins det ju diskar som blandar SLC och MLC.

jag snackade om problemen SSD har i dag. Sedan om MLS håller i pracktiken 5-10 år i framtidenb så räcker ju det för dom flesta men så länge man inte ens vet om ens nya MLC SSD fugnerar om 1-2 år så är det ju itne så kul att kanske punga ut 4-6 papp på två i raid och så börjar dom falera efter nåt år.

Spekulera so mdu gör går ju alltid men som sagt rätt irelevant om man ska köpa en idag. dagens billiga MLC verkar inte vara så mö å ha en lägre tid om man kollar runt lite på nätet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Klart man hoppas att framtida MLC blir bättre men iget i dagsläget tyder på att dagens MLC är bättre eller klarar mer än 10K skrivnigar. Har googlat och läst OCZ och andra diskars datablad och dom skriver inte ens ut vad dom klarar. Det är LITE rötet det. Sedan fins det ju diskar som blandar SLC och MLC.

jag snackade om problemen SSD har i dag. Sedan om MLS håller i pracktiken 5-10 år i framtidenb så räcker ju det för dom flesta men så länge man inte ens vet om ens nya MLC SSD fugnerar om 1-2 år så är det ju itne så kul att kanske punga ut 4-6 papp på två i raid och så börjar dom falera efter nåt år.

Spekulera so mdu gör går ju alltid men som sagt rätt irelevant om man ska köpa en idag. dagens billiga MLC verkar inte vara så mö å ha en lägre tid om man kollar runt lite på nätet.

Irrelevant? Bara om du får det till att mina spekulationer på något sätt har att göra med hur det är idag... Uppriktigt sagt förstår jag inte vad du polemiserar mot riktigt. Dessutom berör jag ju också en tänkbar utveckling för just MLC med avseende på dataintegritet och hållbarhet, och du skriver "Det är ju värt å tänka på att många av diskarna som kom 2007 och början på 2008 var LSC men numera är det mycket billiga MLC så som OCZ diskar ute men det är inte alls samma pålitlighet på sådana.", vilket inte just är något annat än att - korrekt - återge den gångna årens utveckling för att leda läsaren till slutsatser om framtiden. Vad är inte det om inte just en framtidsutsikt?

(Men det är klart, det är ju rätt poppis att hoppa på killen som kommer med nyktra framtidsutsikter i stället för att kritisera de som helt tvärsäkert minsann "vet" att SSD krossar HDD, att HDD är borta inom ett år eller att SSD aldrig kan bli en succé...

Förlåt att jag finns.)[detta inte riktat till dig, pa1983]

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

He antigen är jag tröt efter å vart vaken i 18 timmar eller så fattar jag bara trögt. Jag utryckte bara en oro över problemet med att MLC håler för en tiondel av skrivnigarna och att man facktiskt lagrar 2 eller 4 bitar i varge cell så en förlorad cell på MLC är ju en förlust på 2 eller 4 bitar mot SLC. Så det är ju itne bara 10 gånger riske natt celer ger upp utan 20 -40 gånger så stor dataförlust på samma tid.

Jag snackar så kalrt teoretiskt då SSD inte funnits så länge på marknaden till PC att man kan dra några slutsattser på pålitlighet för disakrna som fins i handlen. Det fins ju som sagt deverse beräknigar på livslägd och alla baseras ju på olika förutsättningar. Störe SSD disk är bättre för livslägden är en facktor. Ju mer ledigt man har ju bättre då data alldrig skrivs till samma ställe mer än en gång innan det jämnat ut sig. Men vad jag förståt och so mverkar lågist. Data som är lagrad flyttas inte så är den halvt full så bör ju datan typ binärer och biblotek på en systemdisk tex som sällan uppdateras förbli placerad där den är.

Så det beror ju på hur man vrider och vänder påt.

Sedan fins det ju andra problem med dagens MLC diskar också så som orsakar prestanda problem.

Antec har skrivit en bra gämförelse med intels nya x25 serie mot andra SSD diskar och även luskat på problemen dagens MLC diskar har.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340...

Jag hade gärna köpt en MLC om jag vetat att den håller 2-3 år i alla fall som OS disk men svårt å veta fins ju inte någon statestik att gå på.

Och jag i alla fall har inte sagt att MLC SSD diskar inte kommer bli bätre. Jg är övertygad om att pålitligheten i form av hur många skrivnigar dom komemr tåla ökar. Jag har inte sagt nåt om vad framtiden bringar utan bara vad dessa SSD diskar har för potensiela problem i dagsläget.

Frågan är ju. ska man köpa en MLC för 1600Kr i dag och hoppas den håller 2 år eller vänta nåt år te?

Vill gärna byta ut min cheeta 15000rpm SCSI men SAS är piss dyrt och till skillnad mot vad jag har nu bara en enkel U160 controller utan raid så är det svårt å hitta nåt överkomligt å bra för SAS sedan är det ju raptor, har en men vaciliraptor då som är ett alternativ men jag vill gärna ner i accestid. Går ju att göra en kombiantion av båda världarna specielt med linux som mågna gör. SSD för binärer och biblotek etc och mekanisk disk för loggar, och annat som ändras kontinuerligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Ju mer ledigt man har ju bättre då data alldrig skrivs till samma ställe mer än en gång innan det jämnat ut sig. Men vad jag förståt och so mverkar lågist. Data som är lagrad flyttas inte så är den halvt full så bör ju datan typ binärer och biblotek på en systemdisk tex som sällan uppdateras förbli placerad där den är.

Jag vet inte hur diskarnas tekniker ser ut för wear-levelling (som jag gissar är det du kommenterar?).

Eller menar du utifrån operativsystemet/filsystemet?

För wear-level algoritmerna i diskarna har väl ingen kunskap om filsystemet, så de vet ju inte hurvida disken är fylld till hälften eller helt knökfull. Dvs. om disken märker av att några celler blir oproportionellt mycket utnyttjade så kan den inte bara byta ut adressen till något ställe på disken som är ledigt - utan man måste aktivt kopiera det som ligger på de utsatta cellerna till en annan plats och kopiera det som låg på den andra platsen tillbaka till de utsatta cellerna (oavsett om det råkade vara ledigt utrymme eller inte). Då kopierar man ju förstås (i största möjliga mån) från celler som är lite utnyttjade vilket gör att sannolikheten för att de utsatta cellerna inte kommer användas så ofta ökar.

Att ha mycket ledigt utrymme underlättar dock om OSet/filsystemet är anpassat för att belasta disken så lite som möjligt och på ett så bra sätt som möjligt - men i det fallet känns det som om detta bör ske i samspel med disken (eller om man kan slå av wear-levelling i disken) för annars kan de kanske motarbeta varandra.

Att ha en stor disk däremot är att föredra för vid samma användning kan en wear-level algoritm sprida ut det över fler celler och teoretiskt så bör en dubbelt så stor disk räcka dubbelt så länge - om man belastar den lika mycket (lika mycket skrivningar till den, oavsett hur full disken är (om man bara förlitar sig på diskens wear-level algoritm)).

Kanske lite rörigt skrivet och kanske har jag förstått något helt fel, med användning menar jag skrivning i det här fallet eftersom det är det som sliter.

Skulle diskarna vara medvetna om filsystemet är det lätt att tänka sig att det skulle bli problem att köra ett helt krypterat filsystem på disken. Disken kan då omöjligt veta vad som är ledigt och vad som är utnyttjat utrymme (om nu inte diskarna har olika algoritmer beroende på (eller avsaknad av) filsystem osv. - men det känns fel (dels väldigt jobbigt (och *omöjligt*(?) om t.ex. NTFS ska stödjas) och dels principiellt så tycker jag inte att disken bör vara medveten om sådant)).

Permalänk
Medlem

Mjo var väl ungifär så jag menade som du säger.

Mycket möjligt att den flyttar på data som du säger men osäker då jag inte läst nåt helt konstruktivt på den pugten.

Men nåt speciellt filsystem ska vitt jag vet inte behövas för SSD. Därimto bör man j uindvika olika disk verktyg som skriver till disken så som defrag osv som inte gör n nytta ändå på disken. Lsäte att journalförda filsystem kunde tära med på SSD men inte orkat kolla upp det mer. Köper jag en SSD så får man kolla upp sånt då.

Permalänk

hur många tum ligger denna hårddisk på?

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis
640K ought to be enough for anybody... (och med det menar jag att om några år så kommer du vilja ha större lagringskapacitet)

Gud vad trött jag är på det där satans citatet! Och för övrigt tror jag han menar att han inte skulle behöva en vanlig mekanisk hårddisk.

Permalänk
Medlem

OffT.:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Gud vad trött jag är på det där satans citatet! Och för övrigt tror jag han menar att han inte skulle behöva en vanlig mekanisk hårddisk.

Verkar dessutom bara vara en myt/kontruerat citat. Dementeras i alla fall av Gates själv att han någonsin har sagt det.

Se t.ex. (läst dementin på många andra ställen också) http://www.faktoider.nu/640kb_eng.html

B. Gates: "I've said some stupid things and some wrong things, but not that. No one involved in computers would ever say that a certain amount of memory is enough [...] But even 32 bits of address space won't prove adequate as times goes on [...] Meanwhile, I keep bumping into that silly quotation attributed to me that says 640 k of memory is enough."

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W