Permalänk

ljusbord, letande av delar?

Tjenare!
Tänkte jag skulle fixa mig ett ljusbord, har inte riktigt bestämt om jag ska köra med lysrör eller glödlampor eller vad det blir överhuvudtaget..

Men det jag funderar på då om jag kör med lysrör så är det ju speciella uttag o så, kan detta hittas i stort sett vilken affär som helst? och vad för delar behöver jag o vad kan det tänkas kosta? kanske svårt att säga så där bara..

jag kollade iaf på clasohlson men hittade bara färdiga lysröramaturer, som kostade 2-300kr ungefär, känns så galet dyrt o onödigt att betala för massa plast som inte behövs sen så sitter ström knappen på själva hållaren till lysröret och jag vill ha knappen på utsidan.. Visst detta är inte svårt att fixa med knapp på utsidan, men antingen får man klippa kabeln eller pilla sönder amaturen å då är den verkligen onödigt köpt hehe

så tänkte jag bara kunde köpa lysrör och tillhörande socklar, on/off knapp och en sladd.. inget mer som behöves eller?

Och en sista sak läste på en tidigare tråd om ljusbord, han undra över frostat glas eller plexi.. Någon som sa i ett svar där om att sandpappra, någon som vet om resultatet blir bra, så att de inte blir någon skum reflektering?

EDIT: Ja google kan ju vara till hjälp till det mesta.. http://madmodders.se/moddningar/ljusbord/index.html

men har någon ett tips så hojta gärna till erat sätt kanske är super mkt bättre

Tack på förhand!
/Kristian

Permalänk
Medlem

till lysrören behöver du en reaktor och glimtändare med hållare för att det ska fungera.
billigare att gå på Ö&B och köpa en lysrörsamatur som man har i taket för typ 200kr och en väggströmbrytare för en 50 lapp

Permalänk